Lading av Colt Frontier 44-40

Started by nagant 762, 02. January 2020 kl. 18:16:07

Previous topic - Next topic

nagant 762

For en tid tilbake tillot økonomien at jeg kunne gå til innkjøp av diverse antikke revolvere, hovedsakelig S&W og Colt.
Ett av de siste kjøpene var en Colt modell 1878, Frontier. Siden den er både reblånert, har fått kuttet løpet fra 7,5" til 4 3/4" og har uorginale skjefteplater, tenkte jeg som så at den kunne ha godt av å få luftet seg litt på skytebanen. Teknisk var den helt topp, så med litt forsiktige ladninger ser jeg ingen grunn til å bare la den ligge og støve ned.
Fikk, etter hvert, kjøpt inn alt som trengtes for å lage egne patroner og satte i gang med friskt mot. Etter litt utregning av volum kom jeg fram til at 6 grain Hodgdon Tripple Seven bak ei 240 grain SWC kule var passende. Alt vel så langt.
Det jeg ikke hadde tenkt på, og heller ikke var helt klar over før inntil nylig, var at 44-40 i utgangspunktet bare hadde en kulediameter på .427", mine kuler er på .429". Det førte til at jeg måtte avbryte skytinga etter 25 skudd, for da var det ikke lenger mulig å dreie tønna pga avleiringer mellom tønne og løp. Det er nesten utrolig at 2/1000 tommer kan skape så mye trøbbel. I tillegg er vel de kulene jeg har for harde, regner med de er blandet med tinn/antimon, og gamle svartkruttere skal vel helst bare ha rene blykuler.
Så nå har jeg sjekket alt jeg kommer over av folk/firmaer som selger kuler og støpeutstyr, uten å finne noe som tilsvarer det jeg trenger. Det ser ikke ut som om noen lager støpeblokker jeg kan bruke, i alle fall ikke om jeg skal ha WC-kuler.
Så da er tanken å bytte over til rundkule, jeg vet det er en del som bruker det. Så da blir egentlig spørsmålet om noen av dere har erfaring med rundkule i patronvåpen ? Hvor stor diameter kan kula ha, jeg ser at .430" er det som ligger nærmest det jeg trenger. Det vil jo bli stor forskjell på hvor mye som skrapes av ei rundkule kontra f.eks en WC. Og må det brukes kulefett etter lading, for å få det tett nok ? Jeg så noen bilder i en annen tråd her hvor det var gjort.
Fyr gjerne løs med gode tips og egne erfaringer.

Mr. Pitt

Dette er et svartkrutt forum, så her snakker vi ikke om svartkrutt erstatninger.
Prøv med ordentlig krutt, kan være at ting ordner seg.
Old gunfighters never die, we just go on smellin like black powder.

nagant 762

#2
Jeg er da fullstendig klar over at dette er ett svartkruttforum, det er derfor jeg legger ut spørsmålet her.
Her er det også snakk om ett svartkrutt patronvåpen, men som lades med en svartkrutterstatning, på lik linje med f.eks pyrodex.
Eller vil du nekte de som bruker pyrodex å skrive her også ???
Ellers kan jeg ikke se noen logikk i at bytte av krutt skulle virke inn på kulediameter.

Øyvind F.

Røyksvakt og svartkrutterstatninger har vært ikke-tema her de siste 20 årene. Og slik skal det fortsatt være.
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

Mr. Pitt

Prøv med riktig krutt og rent bly i kulene med samme diameter.
Denne har riktig vekt og fasong for .44wcf.
Man kan handle direkte fra Lee.
Sakset fra Trackofthewolf.com

Lee Bullet Mold .44-40 caliber, .429" diameter, 200 grain, flat nose, solid base BPCR mold, double cavity.

Old gunfighters never die, we just go on smellin like black powder.

BjørnL

Hei.

Jeg lader 44-40 slik:
17 grain Wano 3F, mel, og en .429 rundkule. Jeg setter toppen på kulen glatt med hylsemunningen og kliner fett foran. Mengden med mel tilpasses slik at ladningen komprimeres ørlite.
Hylsene sizer jeg slik at kulene sitter godt. Hylsemunningen må kones ørlite slik at kulen entrer uten å skrelles.
Jeg bruker samme framgangsmåte på alle revolverladningene mine.
Det fins garantert mange bedre ladninger, men jeg er fornøyd med presisjonen og dette er lette ladninger som gir liten rekyl.
Trond Alvestad har .430 rundkuletenger å selge.

BjørnL

TMB

Her har du løsningen din, ikke noe vits å drive med rundkuler i 44-40
Søk på brownells delenummer 100100599
0.427" Diameter.

Lykke til med å size kuler. Og bruk riktig drivmiddel bak kula..

Michael_G

Som andre skriver her må du bruke Lee's sizerdie og size til .427. Når det er sagt så har ikke avleiringene mellom tønne og løp noe som helst med kulediameteren å gjøre. Å gå over til rundkule har ingen hensikt. Avleiringer på dette punktet er vanlig, og kan avhjelpes med riktig smøremiddel på kula. Jeg bruker 50/50 bivoks og moly-fett for røyksvake ladninger og Pyro, og 50/50 bivoks/matfett for ekte svartkrutt.

Det er flere typer kuler å velge mellom. Jeg har best erfaring med Lyman 427098, det er en kopi av den opprinnelige 44-40-kula, og den som er mest presis på lengre hold.

Bryan Austin har en website med mye info om 44-40-patronen. Du kan også lese litt om forskjellige ladninger og kuler der: https://sites.google.com/view/44winchester/

Mio

Hei.

Håpløst å få tak i kuletang til 44-40, har en Colt Frontier fra 1871 som jeg skal prøve å lage noen ladninger til, har kun SNS 200 RNFP (427) kuler som jeg har kjøpt, er det noen som har erfaring med disse?

Michael_G

Det er enkelt å få tak i kuletang/støpeblokk spesielt til 44-40. Kanskje ikke i Norge da, men Lyman 427098 er lett å finne i USA. Her er en på eBay: https://www.ebay.com/itm/154186550206

Jeg solgte en slik nylig også forresten, så de finnes her og. 427098 er en kopi av den 'opprinnelige' 44-40 kula, og er meget presis også på langhold (med rifle).

Alternativt kan du bestille din egen støpeblokk hos Accurate Molds. Han har mange varianter av 44-40 kula: http://www.accuratemolds.com/catalog.php?page=14

Jeg kjøpte denne av ham: http://www.accuratemolds.com/bullet_detail.php?bullet=43-220C-D.png

Da må du vite nøyaktig diameter for ditt våpen. Han lager i den diameteren du vil, og er veldig grei å handle med. Han sender til Norge uten problemer.

Mio

Hei,

Takker for gode forslag, sjekker opp dette:-)

Mio

Hei igjen.

Da er forslaget ditt på den som lå på eBay bestilt, blir visstnok levert på julaften (Julepresang:-))

Takker for hjelpen....

Michael_G

Et godt kjøp, den støpeblokken der.

Her er en veldig informativ website dedikert til 44 WCF-patronen: https://sites.google.com/view/44winchester/

Mio

Takker for kjempefin informasjon på linken. Sto litt om hylser som var funnet på Little Big Horn, var der på 140 års markeringen på Little Big Horn i 2016, det var litt av en opplevelse.