29. September 2021 kl. 3:39:59
forum.svartkrutt.net

Recent Posts

Pages: 1 ... 7 8 [9] 10
81
Våpensamling / Re: Lite kjent modell Svensk Remington.
« Last post by Harald on 15. August 2021 kl. 12:54:17 »
Fine saker BEN74!

Takker, da vet vi litt mer om kildene bak opplysninga. Tok et skjermbilde fra gotavapen.se si nettside. Variasjonen som du løfter fram i lyset, kan etter det jeg forstår plasseres inn mellom de approberte modellene 3 og 4?

Det hadde vært greit å ha ei liste over detaljene slik at vi kan identifisere variasjonen. Du nevner: Spesielt tilpassede deler, stokk i valnøtt, pipe ca 6 mm kortere, kasse merket 1867, bildet viser at bakre reimfeste er likt m/1867-68. Hva mer kan vi føye til?

Spørsmål: Er stokken på dine eksemplarer av denne variasjonen, og den på bildet fra museet, av valnøtt?

Mvh H.

82
Patronvåpen / Re: 9,3x57R .360 hylser alternativer?
« Last post by volcanic on 15. August 2021 kl. 5:42:09 »
SARA har 9,3x57/360 i sine lister: http://www.patroner.no/sara/salg.htm

Riktignok svindyre.
83
Kammerlader / Re: Swedish M1851 Kammerlader remaking a nipple.
« Last post by Cap'n Redneck on 15. August 2021 kl. 2:18:19 »
The early, big bore (18 lødig) Norwegian kammerladers (made ca. 1842-59) had conventional rifling and a cylindrical, smooth chamber.
The later, small bore (4 linjer) Norwegian kammerladers (made ca. 1860-67) had hexagonal Whitworth rifling, including the chamber.
I guess the Swedes opted for something-in-between...
84
« Last post by BEN74 on 15. August 2021 kl. 1:50:39 »
Alle bildene kom vist ikke med, her er resten.
85
« Last post by BEN74 on 15. August 2021 kl. 1:25:49 »
Hei Harald. Denne modellen tror jeg desverre ikke beskrevet noen plass i literaturen. Jeg fikk disse opplysningene fra en admin på et annet forum som bor og samler Remington i Sverige.

Han skrev:
"The last contract for HVA to produce rifle m/1867 was canceled before all weapons was delivered. Instead was the agreement between HVA and KATF to proceed with the production of rifle m/67-68 instead.
According to this a unknown number of recievers already marked "1867" was used to build the first m/67-68.
This early variant is rare to find, I know the existence of one rifle."

Google oversatt til Norsk:
"Den siste kontrakten for HVA for å produsere rifle m/1867 ble kansellert før alle våpen ble levert. I stedet var avtalen mellom HVA og KATF om å fortsette med produksjonen av rifle m/67-68 i stedet.
I henhold til dette ble et ukjent antall låsekasser som allerede var merket "1867" brukt til å bygge de første m/67-68.
Denne tidlige varianten er sjelden å finne, jeg vet kun om et eksemplar av den fra før."

Kaft er: Kungliga Armétygförvaltningen, eller Royal Swedish Army Ordnance Administration på Engelsk.
Hærens bestiller kontor tror jeg er tilsvarende i Norge.

Det er og en i samlingen til det svenske Forsvars museet, her er en link til Digitalmuseum.se.( Men den tror jeg er en svenneprøve, se årstall, navn og serienummer.)(Kan årstallet vere endret fra 1869 til 1867?)
https://digitaltmuseum.se/021027372234/gevar-m-1867
Legger ved kopi av bildene av den.

Jeg har flere spesielle Svenske Remingtoner , Kan legge ut bilder hvis noen ønsker å se de?

Hilsen BEN74

86
Kammerlader / Re: Swedish M1851 Kammerlader remaking a nipple.
« Last post by ironoxide on 15. August 2021 kl. 0:34:03 »
Thanks Cap'n Redneck. This makes sense.

Indeed there is a copper disc already installed in my M1851 Kammerlader. It looks brazed or pressed in. I only noticed it after thorough cleanup. See below.

Also, I always thought Kammerladers had hexagonal rifling similar to the Whitworth. It turns out that is not exactly true. It looks hexagonal when looking at the muzzle, but true shape is revealed once a slightly oversize pure lead bullet is pounded through the barrel bore. Have a look at the result.

You can't tell by looking at this photo, but that's the best I took. Tops of the lands are hexagonal, but bottoms of grooves are round. Very interesting. The dimensions are. 14.8mm(0.582in) across flats and 15.4mm(0.606) across groove bottoms.

This bullet is a Pedersoli 0.58in Minie given few whacks with a hammer to make it bigger.
.
87
« Last post by Harald on 14. August 2021 kl. 17:35:22 »
Hei BEN74. Ja, dette er interessant. Takk for at du deler. Hvilke kilder kan vi bruke for å få flere opplysninger om denne modellen? Kan ikke finne noe hos Josef Alm. Mvh H.
88
« Last post by SB on 14. August 2021 kl. 12:20:07 »
Har brukt 9,3x72 hylser som jeg trimmer ned i mange år. Fungere utmerket og du slipper å forme de.
89
« Last post by Rustrøyk on 14. August 2021 kl. 0:10:13 »
Slo opp i "the handloader's manual of cartrige conversions".
Der nevnes 45-70 gov't, som utgangspunktet:
"Make from .45-70 Gov't. Form die set required. Anneal case and form in form set (2dies) Trim to lenght. F/L size."

90
« Last post by Cap'n Redneck on 13. August 2021 kl. 23:59:05 »
"The Handbook of Cartridge Conversions" oppgir også .38-55 som et alternativ til 9,3 x 57R.
Om ikke Brownells Norge og Hjemmelading.no har aktuelle hylser på lager er vel eneste alternativ å legge ut en "ønskes kjøpt"-annonse her inne og evt. på FINN.no.

Selv vurderer jeg å bruke 170 grains .357" blykuler for .38 Spesial / .357 Mag. i et Torpare-prosjekt.
Evt. sette kulene på ambolten og gi dem et slag på nesen med hammeren for å stuke dem ut til .360-ish...

Jeg tror ikke den overdrevne friflukten nødvendigvis trenger å gi elendig presisjon....det vil komme an på hvor harde kuler du bruker.
Igjen; dette varierer fra våpen til våpen: ofte er det bare "prøver & forsøk" som kan gi fasit.  Lykke til!
Pages: 1 ... 7 8 [9] 10