30. July 2021 kl. 6:30:13
forum.svartkrutt.net

Recent Posts

Pages: 1 ... 8 9 [10]
91
General / Re: Swedish M1851 Kammerlader with missing parts.
« Last post by Cap'n Redneck on 07. June 2021 kl. 10:02:47 »
Here's a link to a site that covers Belgian shotgun-markings, but some of them apply to rifles too:

http://www.shotguns.se/html/belgium.html

I can offer a couple of "guesstimates" on the digit & capital letter markings: one would be that the numbers "287,30 and 121" signify individual workmen at the Malherbe factory.  That they were assigned individual numbers that they stamped on parts they made, before submitting them to one of the factory quality inspectors, who stamped the approved parts with his "crowned U" or "crowned GM".
The letters "LR" and "M" could be sub-inspector or other workmen markings?

The other common practice was to make and number parts in batches:  Say for instance Malherbe made and numbered 500 barrels, 500 receivers and 500 tangs.  Then at assembly barrel #287 got mated to receiver #30 and tang #121, and finally the complete approved gun was serialnumbered 148.

What we know for a fact from Øyvind Flatnes' book is:
Malherbe made 500 "M1851 Kammarladdningsgevär för Flottan" in 1856-57.
These guns were not marked with a year of manufacture.
They were inspected, approved and marked "GvA" (on top of barrel, in front of  the receiver) in Belgium by the Swedish artillery-captain Gustaf Magnus von Arbin.
92
General / Re: Swedish M1851 Kammerlader with missing parts.
« Last post by ironoxide on 07. June 2021 kl. 2:07:58 »
OK, the barrel, the tang and breech are sitting in diesel (back 6cm submerged).

When I was pulling the barrel I found some interesting markings underside. Counting from the front.
Capital letters LR, horizontal line along the barrel 11mm long.
Liege proof mark (letters elg and a star in an oval).
Capital letter M
Small font capital letter U with crown on top
3 Digits (upside down compared to above) 287 (rifle serial is 148 on the side of "receiver" so I have  no idea what this stands for)
Then barrel ends and receiver starts. Small screw is present right on connection point. Further markings on receiver under size same orientation as first marks.
Small font Capital letters GM with crown on top.
3 digits 121.
About 13mm gap, then small font capital U With a crown on top.
The on the left underside side of receiver 2 digits 30.

For the sake of completeness on top of the barrel there are 3 capital letters GVI(not sure about last one)
Then on receiver right before the sight capital U with crown.
Then way further down on receiver top "PJ Malherbe & Co A Liege.
Then on the left of receiver what I took for the serial 148
Further markings include a digit on each of 4 screws on the back of receiver and another digit next to where the screw goes.

Sorry for no pictures, but for some reason my mobile phone can't focus on metal properly. I'll provide pictures in future. It would be great if someone could explain some of the cryptic markings. Specifically those numbers 287,30 and 121.

Also there is something that looks like it was scratched by hand above original markings that looks like a V (with an extra vertical line bisecting it) and roman numeral 2. What that may mean is anyone's guess...
93
Munnladning / Re: Balistikk på rundkuler
« Last post by Rustrøyk on 05. June 2021 kl. 23:57:56 »
En kule som roterer har et selvopprettende moment rundt rotasjonsaksen. Du har kanskje prøvd å holde et sykkelhjul rundt akselen mens den roterte i full fart? Da vil du huske at  hjulet helst ikke ville forandre orienteringen. På samme måte stabiliseres kula i flukten. Dette gjelder både runde og avlange kuler. En kule som ikke roterer, vil være mer påvirket av ytre krefter enn en som roterer, fordi den ikke har dette momentet. Er ingen ekspert på dette, men slik jeg ser det er en kule en kule. Hvorvidt den er kort eller lang, så gjelder den samme fysikken på dem begge. Grovt sagt er forskjellen på en rundkule vs spisskule vs en annen spisskule, at Vekt, Luftmotstand,  CG (center of gravity)  og center of pressure, varierer. Fysikkens lover opptrer likt for alle, men kulenes egenskaper gir forskjellig utfall når det kommer til utslag. I tillegg har vi også samspillet mellom riflen og kula. Gyroscopic drift heter en av  effektene som får kula til å gå opp til høyre eller venstre ettersom hvilken vei riflingen går. Skal ikke prøve å forklare det her, men noe av årsaken er at det er en liten forskjell på vinkel mellom rotasjonsaksen på kula, og kulas bane, som sammen med kulas rotasjon  gir en effekt som påvirker treffpunktet. Fotballspillere som skrur ballen inn i mål, benytter seg av Magnus-effekten.  Skal heller ikke forklare denne, men den går på trykkforskjell på hver "side" av ballen, og dermed rettningsendring når ballen "prøver" å utligne dette. (ja jeg vet at ballen ikke "prøver" noe som helst, selv om man noen ganger skulle tro det.)  Magnus effekten virker også på kuler. Vedrørende rundkuler, så er de det letteste prosjektilet vi kan ha i en gitt kaliber, med mindre vi bruker  kuler som er kortere enn diameteren. Samtidig har de høy luftmotstand. Dette gjør at de mister hastigheten fortere enn spisskuler. Det jeg mistenker at påvirkes mindre, er rotasjonen. Altså vil forholdet mellom rotasjon pr meter og m/s forandre seg mer på en rundkule, enn på en spisskule.
Kan hende at litt av årsaken til at rundkulene oppleves mindre nøyaktige på lengre hold, kommer av dette?
Ta alt dette med en klype salt, Google  Magnus effekten og Gyroscopic drift, og gjør opp en egen forståelse.
Det finnes også endel gode info videoer rundt temaet "langholdskyting" på tuben.
De gutta forklarer fysikken, og selv om den har fryktelig mye mer å si på 1000m, så er fysikken den samme. 
94
« Last post by Temauseth on 05. June 2021 kl. 17:38:06 »
Kan noen forklare hvorfor det er slik?
En fotball roterer ikke rundt lengdeaksen, men på tverrs. Avdrift til den siden som kula roterer stemmer vel ikke for rundkuler?
Sidevind vil jo påvirke høyden på ei roterende kule?
Vet at riflede løp skyter bedre, men er det balistikken som avgjør det eller er det nøyaktigheten på tidspunktet kula slipper munningen?
95
« Last post by Roy-Terje Kjoberg on 05. June 2021 kl. 13:11:52 »
Støtter teorien om hvordan en rund kule drar sideveis alt riflingsorienteringen i våpenet den er skutt ut fra. En klar parallel ser vi i hvordan fotballspiller skrur ballen til den siden de ønsker.

Det viser samtidig begrensningene som ligger i avstandene - med pålitelighet - rundkuler  kan bukes på.
96
« Last post by Cap'n Redneck on 05. June 2021 kl. 11:13:59 »
Min erfaring er at en rundkule som roterer har overlegen presisjon kontra en som er skutt fra et glatt løp.

Ut til 50m kan man få tålelig bra resultater med rundkule og glatt løp, forutsatt at det lades "friskt", men noe skjer etter rundt 70-80 meter.

Jeg har ikke hørt om noen som finner det verdt kruttet og blyet å konkurrere på 100m med glatt løp og rundkule.

Hva gjelder de balistiske egenskapene mener jeg at en roterende rundkule har en "selv-opprettende" effekt inntil hastigheten avtar og den vil "dra ut" litt til høyre eller venstre avhengig av om riflingen er høyrevridd eller venstrevridd.  Men den vil uansett "dra ut" til samme side hver gang.
En rundkule fra et glatt løp kan dra ut til høyre eller venstre helt vilkårlig.
Vind (spesielt sidevind) vil gjøre avdriften mer merkbar.  Og lette rundkuler driver av mer enn tunge.
97
Munnladning / Balistikk på rundkuler
« Last post by Temauseth on 05. June 2021 kl. 10:07:43 »
Kan noen fortelle meg om det er noen forskjell på presisjonen og balistiske egenskaper på ei rundkule i lufta som roterer og ei som ikke roterer? Jeg tror at de oppfører seg likt.
98
Våpensamling / Re: Norsk brukte Husqvarna M/1867 Rolling Block.
« Last post by BEN74 on 05. June 2021 kl. 8:52:42 »
Her er det noen bilder av de M1860 bajonettene laget av Eskilstuna Jernmanufactur AB. jeg har. Har en balg til, men fant den ikke nå.

Hilsen BEN74
99
Våpensamling / Feil i Norske militærgeværer etter 1867.
« Last post by BEN74 on 05. June 2021 kl. 8:22:15 »
Hei. Det er noen feil i kapittelet om Remington geværet i Haneviks bok om Norske militærgeværer etter 1867.
Tenkte jeg skulle skrive litt om hva jeg tror er rett.
På side 9 er det bilde av feil børse fra USA. brukt under prøvene i 1866-67. Og på side 10 er det bilde av feil prøve gevær fra Carl Gustav.
Dette er rett gevær fra USA brukt under prøvene:(bilde 1 og 2) https://digitaltmuseum.se/011024386663/gevar-remington-usa/media?slide=0
Det er serienummer 6, laget i 1865 av Remington USA.
Her er en link til serienummer 18 benyttet under prøver i UK 1865 (bilde 3 og 4) https://collections.royalarmouries.org/object/rac-object-11019.html
Prøvegeværet fra Carl Gustav er dette: https://digitaltmuseum.no/011022705789/enkeltskuddsgevaer-4-remington-m1867
(bilde 5,6,7 og 8.)(legg merke til det er merket GEVÆRCOMMIS på FMU.)(FMU har merket det feil som laget av: Stockholms gevärsverkstad)
Prøve gevær fra C.G. med sn.2 kan finnes på: digitaltmuseum.se.

Norske militærgeværer etter 1867. Kan leses fritt for alle med norsk ip adresse her: https://www.nb.no/items/e6ab9b57bcbf30a73fca081860091149?page=13&searchText=norske%20v%C3%A5pen%201867

Jeg liker boka godt.
Jeg vill påstå det er den beste boka om moderne rifler brukt i Norge som fins.
Ville bare påpeke de få feila som er i den.
Hilsen BEN74.
100
Våpensamling / Re: Norsk brukte Husqvarna M/1867 Rolling Block.
« Last post by BEN74 on 04. June 2021 kl. 14:43:23 »
Hei Harald. Fint du la ut bilder av den, der røk teorien min om at det kun var børser rundt serienummer 1000-1200 fra 1870 som hadde bolter som ble merket 1 og 2 likt de Laget på Kongsberg. Kan dette ha blitt gjort på Husqvarna før herding av kasse og bolter? Blir kjekt å se om det dukker opp flere?
Pages: 1 ... 8 9 [10]