Kjøp av antik våpen

Started by bera, 09. August 2011 kl. 17:15:37

Previous topic - Next topic

bera

Hei.
E det noen hær som har kjøpt våpen produsert før 1890 fra usa o.l.
e det godt nok att prod.året står på rifla eller må en ha noe annet bevis
på hvor gammel rifla e.

MrOneTwo

Joda, det har hendt.... Du trenger bevis for produksjons år. Varierer litt, men kall det en regel. Produksjons året står veldig sjelden på noe av det gamle. Bare "modell år" for noen. Det holder ikke. Dessuten bør du være sikker på at den du kjøper av kan sende utenlands. Det er ikke slik at det som er klassifisert som antikt i USA bare kan sendes av private. De kan komme i heisen for det. Dette gjelder patron våpen vel og merke. Egentlig koster det litt over 2000 daler i året å innha en lisens som sier at du kan sende antikviteter utenlands der borte. De fleste er ikke klar over det og tror at alt laget før 1898 kan sendes fritt, slik er det altså ikke.
Jeg ble født på kvelden, men ikke i går kveld...

qualibra

Detta var nyheter før mæ au, onetwo !
Gøtt å ha noen tell å gå føre sæ da'n
itte er vant tell å fæles ute i væla .:-D
qualibra

Trond

Fruen & jeg var i Uniten for et par drøye år siden og jeg snublet over en litt småsjelden Hans Larsen :-D . Den ble sendt til hotellet vi bodde på og jeg tok den med til flyplassen i en x-tra lang geværkoffert. Ikke noe problem. Den måtte merkes, tagges etc., men ble med på flyet.

Da vi kom til Gardermoen, gikk vi på rødt for å deklarere den. Tolleren spurte hva vi hadde kjøpt den for - USD 1500 (USD sto i 4,95 da). Hadde vi kjøpt noe annet dyrt? - Nei. Bare gå!" Ja, men - og skal du ikke se på den? Nei, bare gå!

Vi gikk - omsider!

Trond

Acillevs

En fin historie fra tiden før det ble innført merverdiavgift på antikviteter,sukk.

Trond

Det var i januar 2008. Mener da bestemt at det var mva på antikviteter den gang, riktignok bare 5 %, men...

Trond

reldor

#6
Jeg har nylig kjøpt hjem børse fra USA , denne kostet 2000 daler.
Moms på denne ble ca. 600 kr.

I tollpapirene fylte selger inn alder/produksjons år og at dette var et antikk
samle objekt.

Når børsa kom til Norge sendte jeg posten kopi av bankkviteringen og kopi av
e-post "faktura" fra selger.
Jeg sendte også med utklipp og link til våpen forskriften som forklaring
på hvorfor den var fritatt for reg.plikt.(dette bare for å være sikker).
Det hele er en veldig rettfram og lett prosedyre.

Jeg har også tidligere kjøpt antikke løp på samme måte.

At man kommer borti selgere som ikke har tilatelser til å sende ut av landet
bør være unødvendig.
Det står som regel på websidene om de kan sende ut i værden og det er ikke værre
enn å sende en e-post og spørre.

Men når alt dette er sagt så må det sies at man må tåle å kunne
tape pengene også for man har ingen garanti.
Varene må som regel betales på forskudd.

R.
Religion er menneskets seier over fornuften.

MrOneTwo

De to siste gangene jeg har kjøpt fra USA har det ikke vært tilstrekkelig at selger skriver produksjonsår, modell og at det er en antikvitet. Det må dokumenteres har jeg fått beskjed om. Via bøker eller annet. En Snyder tok dem til og med opp av esken for å sjekke. Det har aldri skjedd før. Mitt inntrykk er at praksisen varierer. Det er lettere om varen går om Gardermoen virker det som, ikke Alnabru. Aldri egentlig vært noe problem, det er bare formalitetene som må ordnes. Tollerne har bestandig vært hyggelige også. Å ha med en kopi av våpenforskriften er lurt. Flere enn en gang har jeg opplevd at dem faktisk ikke kan reglene. 1880 var det en som hardnakket mente var grensa for antikke våpen. Da er det deilig å ha med en kopi.

5% moms på alt som er over 100 år. Egentlig er det 25% moms av 20% av verdien. Det blir ganske nærme 5%.

Problemet med de som ikke sender utenlands er enkelt å unngå bortsett fra de gangene dem mener dem kan selv, og så viser det seg at deres lokale fraktselkap ikke tar det på seg. Det er mange der borte som er så redd for BATF (bureau of alcohol, tobacco, firearms and explosives) at de heller sier nei dersom de er i tvil. Og ut av California er en herlig affære. Så og si alle pakker som er avlange of firkantet blir sjekket. Har en Highwall på vei derfra som har vært innom tollen der to ganger nå. Den kommer etterhvert så det er bare å være tålmodig. Vi gjør jo ikke noe galt så de gangene det kan virke trasig er det bare å finne all den dokumentasjonen som er å finne og sende til toll folket.
Jeg ble født på kvelden, men ikke i går kveld...