Skyteprøve 12,17X44 Rem.

Started by laffa, 13. June 2006 kl. 16:32:50

Previous topic - Next topic

laffa

Skaut opp til storviltprøven med Remingtonen idag bare for å ha gjort det, og for å ha det gøy. Ingen på bana hadde sett en slik en før, så alle var interessert, og smila og kommentarene satt løst.:-D

    laffa

Øyvind F.

Gratulerer, slikt liker jeg å høre! :ok:

At folk møter opp på storviltprøven med svartkruttvåpen er god reklame for sporten. Det viser at det går an å treffe noe med gamle våpen også. I disse tider med kruttmangel etc. er det viktig å passe på å verve nye skyttere. Det er sikkert ikke fullt så gøy for de med moderne våpen som må skyte opp igjen når de med svartkruttvåpen består, men sånn er livet.

Skal du på jakt med Remingtonen, eller var det bare for å ha gjort det?
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

laffa

#2
Vel, jeg skaut opp egentlig bare for å ha gjort det, og for å vise at vi finnes, men jeg har jo hatt i bakhodet tanken om å prøve Remingtonen på posteringsjakt på rådyr hvis anledningen skulle by seg. Jeg er hjortejeger selv, og der holder ikke min Remington energikrava med 350m/sek og 50gr.Nitedal fff, og kule fra Jamttången.
Prøven gikk bra på første forsøket, og jeg forlot standplass med hevet hode.

   laffa

jæger justnæs

Gratulerer! Flott at det er flere som viser at svartkrutt, skur og korn kan gjøre vei i vellinga. Håper du får tid til litt rådyrjakt mellom hjorteturene dine, da. Skitt jakt!
Maatte det atter buldre og brage i de norske skove:knegge:
Best når det smeller!

jæger justnæs

Da er tennstempelrifla i 500/450 klarert. Ikke noen super samling, sliter litt med siktene når pipa blir varm. Har planer om rådyrjakt ei gang, må vente på mer levelige temperaturer i skauen.

[Bilde tapt i serverkræsj]
Best når det smeller!

slegga

> Da er tennstempelrifla i 500/450 klarert. Ikke noen super samling, sliter
> litt med siktene når pipa blir varm. Har planer om rådyrjakt ei gang, må
> vente på mer levelige temperaturer i skauen.
> [image]

Synd at du ennå ikke oppnår gode samlinger :-(
Skyter NESTEN bedre med denne enn 30-06 på 100 meter jeg.

Hvilke kuler og ladning bruker du?
Gamle fine jaktvåpen... Mmmmmmmm.... nammenam

Øyvind F.

Se på denne videoen (2,5 mb) så skal du se på virkelig presisjon, om enn på et annet felt.
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

jæger justnæs

> Synd at du ennå ikke oppnår gode samlinger :-(

Jeg har ikke sagt at den ladningen jeg bruker går dårlig, men da jeg allerede hadde skutt 2 kjappe serier og måtte skyndte meg å skyte opp for å rekke hjem til en avtale, hadde jeg problemer med mirage på denne serien.
Ladning: Federal #215 LRM primer-110 grains Wano FF-pappskive-3mm voks-pappskive-300grains Hornady #4500
Best når det smeller!

slegga

ok

Ja den ladningen skal funke meget bra den :D

Om du i tillegg vurderer å bruke duplex ladninger så....
da får du et meget rent og pent våpen og samme med hylsene.
Ypperlig på jakt om man ikke har lyst til å ha med seg vann og pusseutstyr.. Forhindrer rustdannelse på en meget god måte og bibeholder presisjonen og anslagsenergien.
Gamle fine jaktvåpen... Mmmmmmmm.... nammenam

krutnarr

>
> Om du i tillegg vurderer å bruke duplex ladninger så....
>

Ja da kan en jo heller ta med noen fine nye røksvake rifler så er puss heilt unødvendig.

Jakt med svartkrutt handler jo om å jakte så nær opp til metodene våre forfedre brukte? eller?

Puss etter en fin dag på skauen vitner kunn om en vellykket jakt å er like "deilig" som et vell tillberett måltid med selvskutt vilt.:-P

slegga

Bruker duplex av den grunn at våpenet og også patronene skånes mye bedre om man ikke har anledning til å pusse med en gang. Røyken og alt annet er akkurat likt, pussejobben må gjøres uansett (men blir lettere og du har fjernet de syrer som oppstår ved avfyringen av svartkruttet).

2 grain med N340 først og så 108 grain med svartkrutt.
Vil tro at det å ta best mulig vare på eldre og verdifulle våpen er MYE viktigere enn å ... tja... hva skal jeg si....
kritisere ting du kanskje ikke kjenner til
Gamle fine jaktvåpen... Mmmmmmmm.... nammenam

Admin

> Bruker duplex av den grunn at våpenet og også patronene skånes mye bedre om
> man ikke har anledning til å pusse med en gang.

Nå er du på et svartkruttforum, og duplexladningen dine hører ikke hjemme her. Dette er siste gang jeg vil se noe skrevet fra deg om duplex og/eller røyksvake ladninger.

> Vil tro at det å ta best mulig vare på eldre og verdifulle våpen er MYE
> viktigere enn å ... tja... hva skal jeg si.... kritisere ting du kanskje ikke > kjenner til

Du skal også legge av deg den tonen der. Heldigvis er det særdeles sjelden vi får sånne svar som dette her. Du vet ingenting om hva folk her på forumet kjenner til eller ikke kjenner til. Det du beskriver er svartkruttskyting for lathanser, og som sagt, det har ingenting på dette forumet å gjøre.
Admin

slegga

> > Bruker duplex av den grunn at våpenet og også patronene skånes mye bedre
> om
> > man ikke har anledning til å pusse med en gang.
>
> Nå er du på et svartkruttforum, og duplexladningen dine hører ikke hjemme
> her. Dette er siste gang jeg vil se noe skrevet fra deg om duplex og/eller
> røyksvake ladninger.
>
> > Vil tro at det å ta best mulig vare på eldre og verdifulle våpen er MYE
> > viktigere enn å ... tja... hva skal jeg si.... kritisere ting du kanskje
> ikke > kjenner til
>
> Du skal også legge av deg den tonen der. Heldigvis er det særdeles sjelden
> vi får sånne svar som dette her. Du vet ingenting om hva folk her på
> forumet kjenner til eller ikke kjenner til. Det du beskriver er
> svartkruttskyting for lathanser, og som sagt, det har ingenting på dette
> forumet å gjøre.

Merkelig forum.......
har alltid ment at man skal dele av sine erfaringer...
Når det gjelder miott svar så er det nok litt skarpt ja.. men det kommer som et svar på vedkommendes innlegg rett etter meg...
Kan garantere deg at dette er det siste dere ser av meg her. Jeg er ikke medlem av noen svartkruttklubb eller av NSU, men tror nok jeg bruker mere svartkrutt enn de fleste. Går med 4-5 kg i året både til bane og jakt..
Og er det slik at takhøyden i svartkruttmiljøet er så lav så.. ja da er jeg faktisk glad jeg fant det ut :-) slik at jeg vet hvor jeg IKKE skal være.
Takker for det :-D

Om du leste det jeg skrev så skrev jeg faktisk "KANSKJE IKKE KJENNER TIL" idet at jeg nettopp IKKE vet hvilke erfaringer vedkommende har.
Det er faktisk ikke latskap det å ta hensyn slik at man kan ta vare på våpnene sine og bruke dem over lengre tid.. ikke for oss som bruker originale gamle våpen det forefinnes få av.
Gamle fine jaktvåpen... Mmmmmmmm.... nammenam

Admin

> Merkelig forum.......
> har alltid ment at man skal dele av sine erfaringer...

Dersom du ikke skjønner at du som alle andre må følge reglene her, så er det opp til deg.

> Når det gjelder miott svar så er det nok litt skarpt ja.. men det kommer
> som et svar på vedkommendes innlegg rett etter meg...

99,9 % her inne er nok enige med vedkommendes innlegg, og ikke deg.

> Kan garantere deg at dette er det siste dere ser av meg her. Jeg er ikke
> medlem av noen svartkruttklubb eller av NSU, men tror nok jeg bruker mere
> svartkrutt enn de fleste.

Dakar, nok et eksempel på at det er alle andres feil når en selv ikke kan følge enkle spilleregler.

> Og er det slik at takhøyden i svartkruttmiljøet er så lav så..

Dersom du tror at dette er svartkruttmiljøet så tar du feil. Dette er mitt private forum.

> Det er faktisk ikke latskap det å ta hensyn slik at man kan ta vare på
> våpnene sine og bruke dem over lengre tid.. ikke for oss som bruker
> originale gamle våpen det forefinnes få av.

Hadde du hatt en fot innenfor NSU så hadde du kanskje forstått mer av dette med skyting med originalvåpen. Men du liker kanskje bedre å lære enn å belære? Du prøver å innbille folk at et par grains røyksvakt krutt i bunnen av hylsa gjør underverker, og at du så godt som slipper å pusse med duplex-ladninger. Hva om uvitende folk begynner å stappe røyksvakt i en munnlader fra 1700-tallet?

Nei, du har hatt dine sjanser til å komme på rett kjøl igjen, men svarer med frekkheter. Jeg tror nok ikke du vil bli veldig savnet.
Admin