.50 Alaskan

Started by kjberg, 16. April 2015 kl. 11:59:08

Previous topic - Next topic

kjberg

Takk til deg som anbefalte 50 Alaskan for omforming til 12,17 hylser.
Det var veldig enkelt å ble veldig bra. Kappe - Trimme og lade.
Ett lite knippe. Kj.

Huntdoc

hyggelig til bakemelding.Kos deg.Det gjør jeg!!!!!!!!!!!!!!! Huntdoc

jrr50

Ja sant det var enkelt og greit bare kappe 9mm og trimme lett,(de passer og rett i diesettet (ch 4d) til 12mm (eller 12,17*44 som det heter på boksen settet ligger i)
,og de passer perfekt i kammeret på alle børsene(lader noen av mine for 3. gang nå og de holder også)
,jeg er gått over til og bare bruke dem etter jeg fant ut at det var så lett,både passformen og prisen gjør at de er strålende.:-)

Mvh
JRR50
Med beste hilsen JRR50.

Besøk gjerne  min hjemmeside:   www.jrr-50.com

(NB,ny hjemmeside under laging,så det er nesten bare side oppsettet nå ,men bilder og slikt er underveis)

jrr50

#3
Ja,det var bra det var så mange som valgte og teste dette.
For jeg skreiv det første innlegget om .50 Alaskan, etter og ha studert wikipedia sine tegninger med mål på forskjellige calibre.
og så da at dette kunne gå,og så etter og ha vert inne på ei våpen gruppe jeg er med i ,i Usa der var det en annen som hadde et par Svenske 12mm rifler og hadde brukt 50/70 men syntes at de var så mye styr med at mange hylser av 50/70gvmt ikke kamret ved 2. gangs bruk.
Han hadde nå begynt og bruke 50 Alaskan og hadde bare godt og si om det.:-)

For med 50/70gvmt så var de  som kamret voldsomt trege,så det som skjer er at man  belaster extraktoren mye når man skal ha dem ut etter avfyring(for er de treg før-så er de iallafall det etter) og extraktoren er jo en del som ikke er av de kraftigste i utgangs punktet på disse børsene,det vet vi som har hatt noen slike.:-|
 
(faktisk en del av 50/70 gvmt som ikke kamret ved 1 heller etter hans utsagn,og vet selv at det bare akkurat det går,og da må rimmen trimmes ned 1,2-1,3 mm i diameter,ellers får man ikke lukket høna helt,og får ikke fyrt av-det er pga at det er endel større diameter på rimmen her enn på BB og andre 12mm hylser)
+ at noen av hylsene(iallefall de billige typene der må endel og trimmes ned i lengda og .kun tideler men de er bortimot en mm lengre enn BB hylsene også)

Så det var godt  at endelig folk kunne få kjøpt seg noen rimelige hylser til bruk i 12mm remington som passet og varer,+ og slippe betale 40 kr pr stk og få hylser med svært varierende kvalitet /mål fra parti til parti
(dette har vert et problem med alle mine forskjellige BB batcher):-(  diameter variasjon og faktisk en god del (har hylser som snnå har "innovermage" og etter 3 og 4 avfyringer ennå ikke har nåddd ut til std diameter på midten),rim variasjon,og helt opp i 3 og 1/2 tidel feil/variasjon i lengde.
Og verst av alt,er jo de som da  har sprukket ved 2gangs bruk,uavhengig gløding.(og det er ikke mange men det er noen)
Men jeg synes ikke dette er holdbart,med så stor kvalitet/dimensjon variasjon på hylser  til den prisen der.

Og av de 50 Alaskan jeg har kjøpt meg har jeg ladet noen av dem nå 4 ganger og de er like fine,ikke en enesta som har sprukket. de holder fasongen flott,(og de er jo blant annet siden de passer i kammeret så bra som de gjør,ikke en eneste har vert treg hverken ut eller inn i børsa og har iallefall fyrt av 70-80 skudd med 50 alaskan nå (har 25 stk og noen er nå lada for 4 gang),heller ikke problemer med glipping på ekstraktor -noe som var litt trøblete med 348win):-)

Og best av alt er det at man med 50 Alaskan, kan fortsette bruke diesettet man har til 12mm (12,7*44 CH4D) de er helt akkurat og er man litt nøye når man kutter dem ned til rett lengde får man en perfekt krimp og på dem og.

Eneste problemet som har kommet nå :
det er og få tak i 50 Alaskan,skulle kjøpe inn flere igår men da hadde Hjemmelading.no solgt ut alle de hadde,hadde vist hatt stor pågang med bestilling av disse siste uken/14 dagene,så de var nå tom for dem inntil videre.:sur:    
Så da er det nok endel som har valgt 50 Alaskan til og skyte med i Rbene sine og andre 12mm børser denne sesongen,så flott og høre,jeg er sikker på dere vil bli kjempefornøyd med dem,for det er jeg med mine 50 Alaskan hylser.Og kommer til og kjøpe flere når de kommer inn igjen på lager hos Trond A.:-)

Mvh JRR50
Med beste hilsen JRR50.

Besøk gjerne  min hjemmeside:   www.jrr-50.com

(NB,ny hjemmeside under laging,så det er nesten bare side oppsettet nå ,men bilder og slikt er underveis)

BEN74

#4
Har noen prøvd denne?
Burde være like god, kansje bedre å fortmskyte enn .50 Alaskan.

uncle buff

Et tips i rekken.
Jeg har ikke prøvd det, men jeg har noen .50-110 Winchester hylser liggende. De ser ut for å ha samme utvendige mål som .500 Alaska. Det må bare kappes noe mer.
De fantes på lager hos Alvestad for noen minutter siden til kr 16,- pr stk.

kjberg

450 Alaskan ser grei ut, I nøden spiser fanden fluer heter det så fint. Det er litt mer problemer med å kappe flaskehylser. Men vi bruker det vi får tak i. Jeg hadde nesten ikke lekkasje på første skyting med nedkorta 50 Alaskan, så det trengtes ikke noe spesiell form for skyte forming. Andre runde ga fin tetting i kammeret.
Jeg har til nå brukt 53 grain SW3, 1mm pappskive og Lymans Plains kule. Dette skyter bedre enn lavetten i min Remington SRD.
KJ.

kjberg


BEN74

Ser ut som du skyter med en svenske på de hexagonale kulehulla.
Har sansen for den riflinga de brukte.
Litt mer spenende enn de vanlige runde hulla.

Ben74

jæger justnæs

Godt skutt, kjberg!
Lavetten ser da ut til å være i OK stand når du klarer sånne samlinger :-)
Best når det smeller!

jrr50

#10
Ja,jeg kommer iallefall til og fortsette bruke 50.alaskan,så fremt de er og få tak i,heller det enn dyre Bertram hylser.     Og ikke nok med det men har nå måtte kassere noen Bertram for de var deforma og sprukket, hadde kun vert lada 3 ganger.  Endel av 50 alaskan hylsene mine har vert lada nå 5 ganger,og trengs ennå ikke formpresses på nytt,de går fremdeles like lett både inn ,og ... Ikke minst ut av kammeret etter avfyring, akkurat like godt,som den dagen jeg fikk dem. (De tetter kanskje ørlite  bedre,men henger ikke i det hele tatt).  Dette kan man  iallefall ikke si at Bertram hylsene har gjort,de har måtte formes på nytt for hver avfyring ,ellers kammrer, kun noen få av dem ....og for ikke snakke om hylser som henger etter avfyring,har lurt på noen ganger om det er ekstraktoren eller hylsa som kommer til og gi seg?..og heldigvis så langt har hylsa gitt seg,men det er virkelig så man må ta i,og dette er jo spes kjedelig på disse børsene med dårlig ekstraktor i utgangspunktet,har sett at det er mange som etterspør ekstraktor til Rb... Kanskje disse hylse problemene er litt av årsaken til at så mange ekstraktorerer knekker?).   ,og dette har kun skjedd med Bertram hylser..,,,så nå har jeg kassert de fleste Bertram hylsene mine for godt,og er egentlig fornøyd med at det har kommet bedre alternativ,som og er mye billigere..  Siden Trond var tom for alaskan har jeg nå bestillt 25 stk 50/110 win og skal og prøve dem og se om de funker like godt til 12mm,Men bedre enn alaskan hylsene tror ikke jeg det blir,for de har fungert,100% perfekt,og bedre tror jeg neppe det kan bli.   Og ikke for og glemme det,:strålende skyting du viser oss her,kjberg,jeg får trene masse og håpe jeg klarer noe lignende selv etter hvert.:-)
Med beste hilsen JRR50.

Besøk gjerne  min hjemmeside:   www.jrr-50.com

(NB,ny hjemmeside under laging,så det er nesten bare side oppsettet nå ,men bilder og slikt er underveis)

kjberg

Hei! Jeger J.
Samlinga er bra den, men det er med lavetten godt forankra i moder jord og kort hold.
Ha en fin dag. KJ.

jrr50

#12
Fikk de 50-110 win jeg hadde bestillt idag ,kappa dem ned til 43,9 mm og lada opp og testa,tror ikke jeg finner noen forskjell på dem og 50 alaskan etter de var kuttet. Akkurat samme mengde krutt,og da står kula nøyaktig like dypt, og ser ut som hylsediameteren er nøyaktig samme og,og rimmen er og helt lik,like tykk og samme diameter.
Så disse er  et jevngodt alternativ til 50 alaskan ,i 12mm Remington etter min mening. Finner ikke noen forskjell utover den som likevel skal kappes vekk. Og prisen var den samme eller kanskje 50-110 kostet 1kr mer,pr stk.
Men  gjør akkurat samme jobben. Og går helt likt,de forskjeller som dukket opp der tror jeg vi kan tilegne skytteren,og var ikke patrona sin feil iallefall.
Med beste hilsen JRR50.

Besøk gjerne  min hjemmeside:   www.jrr-50.com

(NB,ny hjemmeside under laging,så det er nesten bare side oppsettet nå ,men bilder og slikt er underveis)