Smith & Wesson Double Action First Model Kal 44

Started by runastav, 05. November 2016 kl. 13:19:31

Previous topic - Next topic

runastav

Hei Godtfolk!
Jeg holder på med litt testing av denne kortløpa(4") kal 44 Russian Smithen. Er foreløpig godt nøgd med 433" Rundkule. Som bilde viser skutt enhånds på ca 20m Ladning: 433" RK, gryn, 16 grns 3F og Wonder Lube over kulene som er satt jevnt med hylselenden.Løpet på denne er innvendig sånn ca midt på tre, men får den nok smøring så er resultatet ikke verst;-) PS, er du uten hest og ikke stinn av gryn så er disse Double Action revolverene endel billigere enn enkelspenneren som har samme ramme/skjefte. Har montert litt høgare frontsikte som trenger litt justering
Mvh Runar



reldor

Ja disse pleier å gå veldig godt.
I Russian jeg skjøt med brukte jeg LEE 429-240-2R kula smurt med SPG og med 15gr. SW2 bak.
For å få min til å være stabil og blye mindre fylte jeg Wonder lube foran kulene i kammeret.
Og regelmessig fjerning av bly i pipa.

R.
Religion er menneskets seier over fornuften.

jæger justnæs

Best når det smeller!

runastav

Hei Godtfolk!og takk Richard og JJ!
Jeg mistenkte tidlig at revolveren var tuklet med mekanisk. Og ja, denne mod har ikke safe action men har et halvspenn inngrep som brukes ved omlading. Og dette var slipt vekk:-(
Reparert med en dreid innpresset bit som blir filt og polert til rette dimensjoner sjå bildene så er det enkelt som biff;-)
Helsing Runar





Nedspennt


Halvspenn


helspenn


Old Colt

Elegant gjort!:-) Nyttig tips å ha med videre...

Så den nye delen er bare presset inn, ikke varmekrympet eller med festemiddel av noe slag??

Old Colt

(Med noen Smith'er i skuffen også... :-D )

jæger justnæs

Enig med Old Colt, det der var lekkert gjort :-)
Best når det smeller!

runastav

Hei Godtfolk og takk JJ og oldcolt!
Oldcolt, ja kun presspassning lite belasning på halvspennroen helspennroen ville jeg sølvloddet. men du, Smither i skuffen???  Vis oss bilder osv mann ;-)
Helsing Runar

Old Colt

#7
På direkte oppfordring fra trådstarter følger et gruppebilde av familien Smith & Wesson, som for tiden losjerer hos undertegnede. De er i sørgelig mindretall i forhold til Colt'ene som også bor her, men ser ut til å trives likevel. ;-)  

Target'en i 38-44 står først i køen for lufting når banen åpner til våren, men DA'en i 44 Russian skal også ut på tur. De to minste DA'ene er i stand omtrent som da ble levert fra fabrikken, og fungerer som et sveitsisk urverk. Selv en Colt-entusiast må innrømme at dette er godt jobba...

Den oppmerksomme leser vil sikkert si at "den nederste er da søren meg ingen S & W...?" For så vidt riktig, men er i familien likevel. En stesøster, kanskje? Det dreier seg om en Lucious Pond, som ble tvangsadoptert da Mr. Pond tapte en rettsak mot Rollin White. (Dere vet, han med de gjennomborede sylinderkamrene...) Pond måtte overdra hele beholdningen av våpen som var produsert, eller under produksjon, til S&W for en beskjeden godtgjørelse. (Omlag 8 $; S&W solgte dem så for 12 - 14 $...!) Disse fikk en ekstra merking på løpet: "Manuf'd for Smith & Wesson Pat'd April 5, 1855".

Litt på siden av hva runastav startet denne tråden for, men håper det er av interesse... :-D

Old Colt

aho

Snadder,slikt setter vi pris på i førjulstiden :-)
Flotte våpen Old Colt!

runastav

Enig AJ, ska sei du har flotte Smither oldcolt:-) Ja håndtverket til gamlegutta  er berre utrolig, men de hadde god tid!PS, vi får ALDRIG nok bilder av våpen;-)
Helsing Runar

jrr50

Ja der var virkelig mye fint, og intresann historei der om den nederste også ,det var en historie jeg så vidt har hørt om  tidligere , men ikke så detaljert , takk for god info.
Med beste hilsen JRR50.

Besøk gjerne  min hjemmeside:   www.jrr-50.com

(NB,ny hjemmeside under laging,så det er nesten bare side oppsettet nå ,men bilder og slikt er underveis)

runastav

Hei Godtfolk!
Denne Smithen hadde en feil/slitasje som har irritert meg lenge på tide og fixe;-)
Sekskant akslingen på ejektorstjerna var slarkete i hullet på cylinderen.Det er ikke bra når palen skal drive cylinderen rundt til neste kammer. Hjelper jo litt dersom tomhylser/skarp ammo er i. Ok, jeg dreide en bolt til innvendig støtte og lagde en dor/klinkebolt som selvsagt er herdet for og drive metallet tilbake mot midten. Etterpå finjustering med fil/bryne til det er null slark er og oppdrive dette forstår alle?:-)
Helsing Runar





Doren



Doren klar til og få noen gode hammerslag.






BjørnL

Hei.

Det var en flott revolver. Jeg har ikke hest og en blånert Smith & Wesson står nå øverst på ønskelisten.

BjørnL

jæger justnæs

Det var en meget fornufig og god forklart utbedring. Man løfter på hatten :-)
Best når det smeller!

runastav

Hei!
Her er en som trenger litt reperasjon. Ny låsehengsleskrue, måtte bore ut den gamle og produsere ny. Så skal jeg lage ny sear, lagde først en av bløtt stål som ble settherdet, men det holdt ikke så nå blir det en i verktøystål ;)
Helsing Runar

BjørnL

Hei.

Flotte reparasjoner av flotte revolvere.

BjørnL

runastav

Takk Bjørn! Enig flotte revolvere ;)  Ny sear montert og revolveren fungerer utmerket!
Helsing Runar