Längd på hylsa till kaliber 20 Rolling Block

Started by danpeh, 07. January 2017 kl. 4:31:41

Previous topic - Next topic

danpeh

Med en nydelig Huskvarna Rolling Block hagle i kaliber 20, tillverkad 1875, hemkommen köpte jag in ett antal mässinghylsor från Hunters House. De levereras uppborrade så att man kan nyttja moderna standard tändhattar och har ett facilt pris.

De levereras i standardlängd 62 mm och det var strax uppenbart att detta inte fungerade (det gamla ordspråket 'Om inte våld hjälper, använd mer våld' är nog inte tillrådligt vid hantering av ammunition ...). En klickpatron med längden 45 mm går i utan problem.

Undrar därför om någon på forumet känner till vilken längd på hylsan som brukades till dessa Rolling Block hagelgevär? Har trålat på nätet en del men inte hittat något.

The Dane

Her opgiver de alle kamre til 65mm i Remington RB hagl:

http://www.skydevaaben.com/allhvamodels/info.xml

For riflerne opgiver de 40mm.

Hvis du indsætter hylsteret så langt det går kan du da måle hvor meget der stikker ud. Det er vel så meget som hylsteret er for langt?

danpeh

Tack för svaret. Hade det bara varit så enkelt ...

Jag kan inte föra in hela hylsan i patronläget för hylsan tar i hönan. vilket skapar en vinkel mellan hylsan och patronläget och det kilar fast hylsan. När den är 62 mm lång klarerar den precis hanen, men 'fastnar' sedan när man ska föra den över hönan.

Har mätt upp patronläget i loppet och det verkar vara 62 mm, så det är inte där problemet ligger.

Klickpatronen som bara är 45 mm lång slutar innan hönan och har inga problem.

jrr50

#3
Legg til bilder da er det lettere og konstatere hva det er , men tenker nok du har en av de riflene som er borret opp til hagler.  De største av dem va r cal 20  , men de fleste av dem var i 28og 24 ,
 men har selv hatt en slik , i 20 ,Kongsberg rb rifle med oppborret et løp til 20 , dettte er ikke et problem p de i 28 , og 24 husker jeg ikke , men de er litt tynnere dermed trenger de ikke samme plassen over høna inn i kammeret .
Det er derfor de som var bygget om hos børsemakeren hadde slipt ut litt på kassen , en liten hakk på hver side av høne så den går litt lengre bak og da kunne den 65 mn patronen så hvidt føres i men de er trange da også ,
Har slipt til av på  flappen på hønen på en av mine så den lot seg åpen ørlite lengre , da gikk den i , det kan også være at det er 2" 55 mm kammer men mest trolig er det 65 mm og det er bare at den ikke lar seg åpne langt nok , her ser du forskjellen , hvordan de børsemakerene slipte så de kunne åpnes mere .

Hagle kasse du ser hakket bak høna , som gjør den kan åpnes mere , denne ble bygget pistol  i 577" Snider , denne hadée et cal 24 hagle løp før , men nå er den bygget om til rb pistol av meg -)


Rifle kasse for 44 mm patronen , og derfor er de med haglepatroner nesten umulig og få patrona over høna og hanen i kammeret , for den lar seg ikke åpen nok,
Eller det kan stå i en nyere hagle høne , med rund støt bunn som gjør den tar i kassen mye før , de passer kun i hagle kasser eller rifle kasser med mye slipt utav , hvis det er ei ombygget rifle med rb hagle høne må du slipe av litt så den lar seg åpen endel mere , for den er bredere på sidene i åpen stilling .
Med beste hilsen JRR50.

Besøk gjerne  min hjemmeside:   www.jrr-50.com

(NB,ny hjemmeside under laging,så det er nesten bare side oppsettet nå ,men bilder og slikt er underveis)

kjberg


Fossekall

Jeg vil tro at kammeret er beregnet på såkalte "kulskott". Hylselengden for kulskott i kaliber 20 var hhv. 41mm og 65mm.  De korte hylsene var først og fremst beregnet på spiralrifflede løp som hadde slik kammerlengde.

Send meg gjerne PM da jeg muligens kan skaffe de korte originalhylsene i kal 20 produsert av H.Utendorfer, Nürnberg.

reldor

Religion er menneskets seier over fornuften.

SB

"a rifle without hammers, is like a Spaniel without ears" Edward VII

anvil

Det har dukket opp ei RB kasse med haglepipe i kal. 20. Kassa, som er helt uten stempling, er tydelig ei original riflekasse M1867, en ser at skruehull for festeplate for boltene er plugget. Kassa er uten underbeslag.
Pipa er 65 cm lang med kammerlengde ca 58 mm. Den har kraftig choke, måler ca 14,6 mm. i munningen.
Det er 1 utdrager som på rifla. Har sjekket giengedimensjon mellom pipe/kasse som bekrefter rifle-opphavet. Utfresingen for utdrager er i kammerveggen, ikke i kassa som for hagle M1922. Dermed blir det lite gods i kammerveggen ved utdrager, bare drøye halvmillimeteren.
Standard underbeslag og hane for 1867 passer uten videre, men 1867 sluttstykke kolliderer med kammerveggens underside bakerst. Sluttstykke for hagle M1922 passer, bortsett fra at tenn-nåla vil slå litt over hettesenter.

Det er kjent at en person her en tid hadde et verktøysett for RB hagle i kal. 20,  settet hadde KV's merker.
Dette, sammen med det som er dukket opp, kan tyde på at KV en gang i tiden har gjort forsøk men RB hagle i dette kaliberet.

Spørsmålet er jo da om noen har opplysninger om dette, eventuelt Kongsberg RB hagle i kal. 20?

For nærmere opplysninger, ta gjerne kontakt.