Balg Jarmann knivbajonett

Started by Jon, 18. April 2017 kl. 8:39:58

Previous topic - Next topic

Jon

Jeg har lurt på hvorfor mange balger til Jarmann knivbajonetter har en slagloddet knapp for feste av (Mauser?)bajonett-taske?
Opprinnelig var de glatte og man brukte en helt annen type taske. Det ser også ut til at serienummeret på munnblikket på de som har fått slik knapp, er fjernet.
Kan disse bajonettene ha vært brukt f.eks. under eller etter 2.VK som felt- el. kampkniver siden de har Mauserlignende knapp?
På få jeg har sett bilder av uten knapp har vært ganske rustne (skrotede?) men de har hatt serienr. på munnblikket.

Noen som vet noe om dette?


Mr. Pitt

Det er nok tyskerne som har gjort dette, man finner tilsvarende omgjøringer på krag bajonetter, både lange og korte.
De ble som du sier blant annet brukt som kniver.
Bajonettene som jeg viser bilder av har en tsjekkisk patent lik VZ24 bajonettene.
Er din slipt?
Flere samlere av norske blankvåpen som jeg har hatt en dialog med mener dette er gjort i ettertid for å tjene penger.
Jeg mener noe annet.








Old gunfighters never die, we just go on smellin like black powder.

Jon

Jeg har ikke vært borti noen av de viste bajonetten eller slike balger, kun sett bilder. Kan derfor ikke bidra med noe om dem.
Jeg har noen Jarmann knivbajonetter og ingen av dem er slipt, jeg har kun to balger og begge er som den jeg har vist bilde av.
Kan nevne at jeg har en slik bajonett med # 114, kjenner en til med nr. veldig nær denne, i tillegg vet jeg om en med # 4370. Dermed finnes der flere nummergrupper enn de Hanevik nevner i boka.

JanS

Etter som jeg husker så hadde tyskerne også sin egen benevning av Jarmanngeværet. Siden det er marinens knivbajonettbalg som er omgjort så kan det tyde på en liten vakt reserve /vakt industrireserve (Horten?) eller NS-lignende var oppsatt med våpenet.
Utestengt bruker. Ta informasjonen i innlegget med en klype salt. Admin.

Jon

Det var noe slik jeg også tenkte, hadde vært artig om der dukket opp bilder eller andre beviser om/hvor tyskerne eventuelt brukte Jarmann.

Mr. Pitt

Det er riktig, Jarmann geværet og bajonetter var i bruk av tyskerne.
Det må ha vært en liten avdeling, har ikke til dags dato funnet bilde av Jarmann i bruk, når det gjelder kragen er utvalget godt.
Ser også at de har bommet på Lund, som er en RB.

Legg merke til at det står: Zahl der Züge 8, på jarmann geværet.
Antall totalt er ikke nevnt.

Det kan bety at der var Reichsbahn (NSB) som brukte de på jernbane artilleri.
Meg fortalt, så stod det ett slikt et på Grorud (Oslo) i 1945.

Betegnelse: Gewehr 351(n) - Norweg. 87, Gevaer m/1887.
            Seitengewehr 101(n) - Norweg. 87, bajonett 87.

Andre betegnelser som kan være av interesse:

Offizier-Säbel 121(n) -  norweg 90 - sabel m/90.
Unteroffizier-Säbel 122(n) - norweg 92 - sabel m/92.
Mannschaft-Säbel 123(n) - norweg 88 - sabel m/88.

Karabiner 504(n) - norweg "Lund" - Carabin Lund.
Revolver 610(n) - norweg 93 - revolver m/93.
Revolvertasche 610(n).













Old gunfighters never die, we just go on smellin like black powder.

JanS

Så langt har jeg ikke sett bilder av tyske/NS-soldater med Jarmann og bajonett, men jeg har sett bilde av tysk soldat med Naganthylster og det var fra en jernbanestasjon.
Utestengt bruker. Ta informasjonen i innlegget med en klype salt. Admin.

Mr. Pitt

Da har jeg fått en rettelse fra en av forumets brukere, Zahl der Züge betyr antall rifler, og har ikke noe med tog å gjøre.
En ting er sikkert, jeg har blitt ett hakk bedre i tysk.
Old gunfighters never die, we just go on smellin like black powder.