Import av antikke våpen fra danmark.

Started by oppklesk, 15. May 2007 kl. 9:57:48

Previous topic - Next topic

oppklesk

er det noen her som har tatt inn våpen fra danmark.
lurer egentlig på hvor mye papirer det er.:-P

Yellowboy

#1
Henter du dem selv er det ingen papirer, såfremst fakturaen er mindere enn 6000 NOK - antikke våpen er pr definisjon ikke våpen og omfattes ikke av våpenloven.

oppklesk

> Henter du dem selv er det ingen papirer, såfremst fakturaen er mindere enn
> 6000 NOK - antikke våpen er pr definisjon ikke våpen og omfattes ikke av
> våpenloven.

Det jeg tenker på er at feks en 12,17x44 er regpliktig i danmark.hvordan gjør selgeren det.
jeg har fått papirer fra politiet som sier at våpen prod før 1885 ikke er reg pliktige de er stemplet og underskrevet politiet.
lurer og så på regler når det gjelder gammle hanehagler,er det samme greiene som med rifler??:-P

Trond

Det enkleste er at den sendes til deg med papirer som viser at den er fra før 1885. Da vil denne bli strøket fra dansk registrering og tollen vil se at den ikke er registreringspliktig ved mottak (om de er nogenlunde oppegående).

Dersom du skal hente den, må du ha en midlertidig dansk oppbevaringstillatelse fra et dansk politikammer. Dette er relativt enkelt å få dersom du har en rekke norskregistrerte våpen, er medlem i NVS eller Dansk Våbenhistorisk og det er et positivt (lite) dansk politikammer. Jeg har fått dette, men har hørt om andre som har slitt veldig..

Trond