Kaliber 12 løspatroner?

Started by Old Colt, 12. August 2017 kl. 9:58:25

Previous topic - Next topic

Old Colt

Folkens,

en venn av meg er på jakt etter noen løspatroner i kaliber 12 til et fotoprosjekt. Er det noen som har tips, eller erfaring med å lage sånne? Her er det visuelle det viktige, helst bør det smelle så lite som mulig... Men røyken er viktig!

Tenkte meg at det kan gjøres med å kannibalisere noen lærduepatroner; bruke en litt beskjeden mengde svartkrutt, (30 grains, kanskje??) en pappskilling over kruttet, komprimere, fylle opp hylsa med potetmel e.l. og så lime eller krympe en skilling på toppen.

Gode råd og tips mottas med stor takk! :-D

Old Colt


Old Colt

Takker!

Jeg fant den tråden da jeg søkte litt tidligere, jeg også. Tenkte kanskje noen her hjemme hadde praktisk erfaring, gjerne med litt mindre ladning. Det sies i den tråden at det blir MYE lyd av det...;-)

Jeg vet dasspapir funker som forladning. Noen som har prøvd, eventuelt med noe annet?

Old Colt

jæger justnæs

Har vel aldri prøvd å få den effekten du ser etter men noe liknende oppstår gjerne om man skal teste tenning på munnladervåpen med en mindre kruttmengde helt uten forladning. Haglehettene til moderne patroner er jo ganske hissige, det beste hadde kanskje vært messinghylser, en moderat ladning løst krutt (begynn med 30ish som du nevnte, for mye krutt gir en naturlig 'propp og derved økt smell) uten noe over. Krever litt vinkel på våpenet. Alternativt lime et lag silkepapir eller tilvarende oppå kruttet. Grovt krutt kaster kanskje visuelt finere lysglimt ut av pipa.
Best når det smeller!

proud.norwegian

Tordenskiolds Soldater....

De fyrer jo salutt - hadde en kammerat, som var medlem der.....
Jeg mener å huske at de brukte "Steinull" over kruttet.

Cap'n Redneck

Som WBTS (am.borgerkrig)-reenactor og Napoleonskrigs-reenactor er jeg generelt ikke så glad i pappskillinger / toalettpapir / steinull som forladning...dette er ting som kan komme ut i en fart og treffe noen...:fy_fy:  

I .75 kaliber flintlåsmuskett gir 90-100 grains grovt svartkrutt tilstrekkelig saluttsmell, spesielt hvis det komprimeres med ladestokken.  I .58 kaliber riflemusketter brukes 60-65 grains.
Jeg vil tro og mene at inntil 90 grains grovt svartkrutt komprimert i en 12 kaliber haglepatron gir plenty røyk og smell uten noen som helst forladning.

Om røyken er viktigere enn smellet ville jeg eksperimentert med utgangspunkt i ladedataene i første post;  30 grains svartkrutt og hvetemel som forladning...
Sålenge det er bly i lufta, er det fortsatt håp......

Old Colt

Takker for tips og innspill! :-)

Enig med Cap'n at det bør være minst mulig foran kruttet. Riktignok vil det i dette tilfellet bli skutt opp i lufta, men det er et sunt prinsipp uansett!

(Tenk "Brudeferden i Hardanger" type scenario...)

Skal gjøre noen forsøk, så får vi se hvordan det går.

Old Colt

Old Colt

Da er det ferdige produkt klart for test. :-)

Endte med å kannibalisere noen Gyttorp trap-patroner, hvor hagl, wad og krutt ble fjernet. (Kuttet av stjernebretten med en skarp kniv og plukket ut resten) Erstattet med 35 grains 2FF, brukte så en plate bivoks over kruttet. Denne ble presset ned på plasthylsa med tommelen, slik at hylsa fungerte som hullpipe. En 18 mm rundstokk ble brukt for å skyve bivoksplata ned på kruttet, og i tillegg komprimere. Den blir klebrig nok til å holde det hele på plass. I tillegg fylte jeg opp med en drøy halv te-skje med potetmel, for å øke den visuelle effekten og gi litt ekstra trykk. Helt øverst kom en ny skive med bivoks. Regner med voksen går i fullstendig oppløsning ved avfyring, og i beste fall bidra til å gjøre pussing litt enklere.

Testing følger...:-D

Mvh, Old Colt

jæger justnæs

Ojoj, voksen kommer ut som skiver eller klumper og det kommer til å smelle ganske bra. Det er jeg rimelig sikker på men tør ikke å love å spise hatten om jeg tar feil. Men du har en oppskrift på godt smell og hard voks tross lite krutt der, Old Colt.
Best når det smeller!

Old Colt

Blir spennende å se...

Uansett vil avfyring foregå i sikker retning, og hørselvern benyttes. Det er jo litt moro å dra ut i ukjent territorium, så lenge sikkerheten ivaretaes. :-)

Old Colt

Da var hjemmesløyden behørig testet! :-)

Fungerte egentlig omtrent som forventet, men med relativt beskjedent smell. All patronene tente fint, og helt konsistent. Ikke så mye røyk heller, selv om potet-melet ga litt ekstra effekt. Ser ut som 35 grins med 2FF blir litt lite i et så langt løp...

En patron ladet som fullverdig salutt, med 75 grains svart, var noe ganske annet! Da ble det merkbart mer smell, gnister og røyk!

Uansett, oppskriften funker, og er grei nok når en ikke trenger "full blås" :-D

Old Colt