Ladedata til svartkrutt.nets 12 mm kuletenger

Started by Øyvind F., 29. December 2017 kl. 14:26:58

Previous topic - Next topic

Øyvind F.

De første 12 mm Remington-kuletengene gikk i posten i går. Lageret av tenger er nesten tømt, men jeg har bestilt en ny leveranse fra Lee som antas å komme til landet i løpet av februar. En del har spurt om ladedata til kulene. Jeg tenkte denne tråden kunne brukes til å dele erfaringer.

Det er mange veier til god presisjon, men det jeg har brukt med kule støpt av rent bly som er smurt med SPG. Ladningen jeg bruker er 50 grains sveitser 3 med en melkekartongskilling over. Resten av tomrommet fyller jeg opp med semulegryn og kula settes rett på grynet. Denne ladningen blir brukt i en militær svensk Husqvarna M/1867 og jeg pusser mellom hvert skudd.





Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

The Dane

Hvad er diameteren på den del der går i hylsteret?

Øyvind F.

> Hvad er diameteren på den del der går i hylsteret?

Diameteren ved basen er 12,75–12,8 mm. Det største drivbåndet er 13,36 mm.
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

The Dane


Øyvind F.

Er det noen som har fått testet disse kulene? Jeg hadde min første test i går og skjøt to tiskuddsserier med samme ladning, men forskjellig mellomladning. Resultatet var vel godkjent til å være første test. Begge seriene samlet greit innen for nierringen på halvmeterskiva. Med litt mer justering av ladningen bør samlingene kunne krympes ytterligere.

  • Våpen: Husqvarna Remington rolling block produsert i 1874
  • Ladning: 50 grains sveitser 3
  • Mellomladning: Første serie: .50 kaliber grønn «revolverpille (smurt filtforladning) + avispapirskilling»; andre serie: kartongskilling med semulegryn over
  • Hylse: Omformet .348 Winchester
  • Tennhette: Federal Large Rifle Magnum med avispapir i hettelomma
  • Kulefett: SPG
  • Skutt med anlegg på ca. 50 meter i skarp sol og vindstille, puss mellom hvert skudd.

Første serie (med filtforladning):



Andre serie (med kartongforladning):



Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

Øyvind F.

Jeg skyter ikke mye 12 mm Remington for tiden, men fikk prøvd noen nye ladninger med svartkrutt.net-kula i dag. Den eneste forskjellen fra ladningene over er at jeg brukte sveitser 4 (1,5 Fg) i stedet for sveitser 3 (FFFg).

Seks skudd med 58 grains:



Fem skudd med 55 grains (siktet ble hevet til neste avsats):



Skutt liggende på 50 meter med støtte. En fuktig og en tørr pusselapp mellom hvert skudd.

Del gjerne dine erfaringer med kula!
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

Trønderen

#6
Hei.
 Jeg skyter en del med rolling block.
 Resultatene varierer en del, men det har vel mest med dagsform og hvor nøye jeg er.
 svartkrutt.net kula går godt i min Carl Gustaf, og kanskje enda bedre i den siste jeg kjøpte, en RB med Remington kasse.
 Jeg bruker 60 grain Wano pp, melkekartong skilling og kula oppå der.
 Pusser med våtserviett mellom hvert skudd.
 Hylser er formede .348 Winchester eller .50 Alaskan.
 13 skudds skiva er skutt på stevne på Skatval for 2 uker siden.
 Den andre på trening i Tromsdalen.
 50 meter stående.
 
Mvh Oddbjørn Næss

aho

Hei!
Ser jo lovende ut dette!
Tangen er jo grei å støpe med den.

Torgeir

Avispapir i hettelomma?? Veldig snodig ting å gjøre.
Men la meg gjette: Det er for å utsette tenninga slik at ikke kula begynner å bevege seg før det er skikkelig fyr på ting??
Torgeir

jæger justnæs

Det er heller motsatt virkning ifølge de som bruker det; man unngår at tennkanal og/eller hette kan bli fylt med krutt som kan gi en forsinket tenning.
Sånn som jeg har forstått det er det to veier:
-Å legge en tynn papirskilling i bunnen av hylsa.
-Å legge en tynn papirskilling i hettelomma eventuelt å legge en papirstrimmel mellom hette og hylse ved innsetting av hette.

Det står litt om det rundtomkring på forumet og i artiklene.
Best når det smeller!

proud.norwegian

#10
Jeg bruker hulpipe, slår ut en rondell... av sigarettpapir.
Legger rondellen i bunnen av hylsa.
Hvis tennkanalen er fyllt med komprimert krutt..
påståes det at du får "Lunte tenning".

Torgeir

OK. Takk for svar på det som vel framstår som et banalt spørsmål for dem som har vært med her en stund.(Jeg prøver som regel å finne svaret ved å søke på forumet og annet steds for ikke å plage vante fjellfolk i utrengsmål.)
Dette med "luntetenning" kjenner jeg til i munnladere hvor man søker å unngå at pistongen fylles opp med krutt. At det skulle være et relevant problem også i ei messinghylse synes jeg jo er litt overraskende, men for all del. Dette er for eksempel aldri et tema (etter det jeg kjenner til) ved lading av røyksvak ammunisjon, men røyksvakt krutt har jo også en NOE annen brennhastighet.
Og jeg har for øvrig selv prøvd å skyte en del med kulene som diskuteres i denne tråden. Jeg har ikke fått dem til å gå noe særlig i min CG fra 1867 med låskasse fra Remington, men den går ikke noe mer enn middels minus med noen ting foreløpig. Det er det samme om jeg mater patronene med pappskive, filtkork, bivoks, delfiafett, sveitser 2, 3 og 4. Wano P, you name it...
Torgeir

Øyvind F.

Avispapiret har også til hensikt å redusere overflødig kraft (brisans) fra tennhetta, som du nevner, slik tennhetta ikke presser frem kula før kruttet har antent. Dette er spesielt nyttig i patroner med svak krymp.

Jeg legger ikke avispapir inni hylsa, men legger papiret over tennhetta når jeg setter den på plass med hetteisetteren, slik at det stanses ut en papirbit som følger med tennhetta inn. Denne metoden forhindrer ikke at kruttkorn setter seg i tennhullet, men treg tenning har aldri vært et problem hos meg.

Har du prøvd å smøre kulene med SPG? Det kan gjøre underverker. Det kan også hjelpe å pusse mellom hvert skudd, først med en fuktig og deretter med en tørr lapp. Det er ikke alltid mye som skal til.
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

jæger justnæs

Det med overtrykk i patroner med løs kule er et interessant tema.
Jeg lader nesten konsekvent med løse kuler i enkeltskuddsvåpen og bruker som regel large pistol hetter. For meg virker de å gi jevnere utgangshastighet, lavere trykk (ingen kratrede eller utstikkende hetter) og bedre presisjon. Nå skal det nevnes at jeg heller ikke lader spesielt hardt.
Og lik prosedyre for hvert skudd - som Øyvind nevner trenger det ikke være veldig omfattende - kan bety mye for presisjonen.
Ikke bare lading og pussing, se gjerne litt på grep, stilling, pust og avtrekk også :-)
Best når det smeller!

Torgeir

Jo, takk. Det spørs vel om også jeg må få fatt i denne vidundersmørja spg.
Komprimerte ladninger skal jo være tingen, har jeg forstått, men det sliter jeg litt med å få til på en fornuftig og konsistent måte. Jeg følger anbefalinger jeg har fått om å bare sette kula løst uten noen form for hverken hylsesizing eller krymp. (Billig å slippe å kjøpe diesett).:-D
Det blir jo dermed samtidig fort til at kruttet "avkomprimerer" seg og presser kula ut slik at man virkelig må trøkke på for å få kamra patronen. Man trenger ikke være kruttforsker for å forstå at dette ikke er befordrende for god presisjon, :ohgosh:  og de mildere ladningene er da gjerne også de minst dårlige. (56 grains Sveitser 4 f. eks.)
Jeg ser også at ladninger andre ser ut til å bruke med den største selvfølge fyller hylsene mine til randen, og egentlig bare er å glemme (type 68 grains Wano P).:kikkeblunke:  Kan det være at hylser laget av 50- 110-messing har tjukkere vegger enn de som er laget av 348 Win og 50 Alaskan?
Jeg har forresten prøvd å tilsette 1/20 tinn også. Ha- ha....
Torgeir

laffa

#15
Problemet med at kulene sitter løst i upressede hylser har jeg løst ved å papirvikle den delen av kula som blir presset ned i hylsa. Sitter som fjell. Jeg har hatt mine hylser siden 2005, og har ikke presset de en eneste gang. Ingen har heller sprukket, selv om de nå antakelig har blitt omladd mere enn 25 ganger. Avispapirskilling i bunnen, 60gr 2fg, og melkekartong oppå der igjen. Da sitter kula rett på ladningen.  
Svartkrutt.net-kula har jeg testet med forskjellige ladninger med relativt bra samlinger, men treffpunktet var så høyt i forhold til Jemtkulen som jeg bruker til vanlig, at jeg må bygge om siktene for å kunne bruke den i konkurranser

  laffa

Torgeir

Selvsagt! Papirvikling rundt slarkete kule er jo like innlysende som genialt.


Her et inntrykk fra dagens prøver der jeg egentlig bare skulle skyte meg skikkelig inn foran søndagens konkurranse. Banke litt på frontsiktet med messingdor osv.
Sju skudd på femti meter med anlegg på baksetet fra en Volvo som jeg hadde røska ut av bilen. 10 cm med en slenger som åpnet til 14 cm. Slengeren var "pusseskuddet". (Og bildet har blitt lasta sidelengs, slik at pusseskuddet er lavt, ikke ute til høyre slik man kan få inntrykk av).

Dette fungerer vel greit nok til 50 meter stående, ettersom jeg ikke er en overveldende fantastisk skytter uansett. Men skal jeg ha noe å gjøre på hundremeteren må det mer forskning eller også våpenbytte til.
 
Til denne innskytinga sidelengs brukte jeg noen tinnblandede kuler jeg hadde liggende, og de går altså merkbart høyere enn dem av rent bly. Så det ser ut til at hvis jeg vil skyte midt i svarten med rullende blink og denne ladninga, ja da må jeg bruke tinn.
Ladningen her var ellers av simpleste sort, med inntrøkka bivoks-skilling samt smurning med såkalt pattesalve. Det blir "revolverpiller" til konkurransen.

Dette med å pusse mellom hvert skudd har jeg for øvrig også forsøkt. Det ga ikke noen målbar effekt sammenlignet med å dra gjennom med bronsebørsten for hvert fjerde-femte. I dag fukta jeg kruttavleiringene med fire dype pust i kammeret etter hvert skudd.
Torgeir

Orion

#17
Fikk endelig testet kulene fra Svartkrutt.net's kuletang. Kulene ble støpt i rent bly. Ladning: Avispapir over tennkanal, 60 grains (vekt) Wano PP, Dyno-papp shilling, 2 melkekartongskilling og 2 avispapirshillinger. Kulen ble smurt med SPG og basen tørket godt av før kulen ble satt med litt krymp for å holde den i hylsa.
Kula er såpass løs at den kan roteres i hylsa, men faller ikke ut om man snur den på hodet. Smurte SPG på kulene slik at ytre smørerille også ble fylt før avfyring. Ikke puss mellom skudd.
Seriene ble skutt på 100 meters avstand, sittende i benk med anlegg.
Våpenet var Carl Gustaf R.B. fra 1874.
Etter litt siktejustering kom denne serien:

Synes det ser lovende ut :-) Siktet på den sorte firkanten, så treffpunkt ble litt lavt, men samlingen er upåklagelig, synes jeg.


Siktet litt annerledes (grovre korn) på de 2 siste skuddene jeg hadde med, og da ble treffene slik:


Samlingen måler vel ca 85 m.m.
Om man trekker bort "slengeren" blir samling på ca 33 m.m. Er veldig fornøyd med denne testen. ;-)

Torgeir

Ja, det var ikke dårlig.
Jeg ser du er raus med pappen. Er det fordi jo mer papp, jo mer kruttslam får du skrapt bort, eller er det mer for å fylle opp tomrommet mellom kule og krutt? (Det skulle jo ellers ikke være så mye av det her.)
Og dobbel avis mellom papp og kule igjen må jo være for å være aldeles bombesikker på at ikke pappen blir med kula bortigjennom.
Uansett: Det ser nå ut til å fungere helt supert.
Torgeir

Orion

Pappen er der mest for å fylle opp tomrommet, slik at det blir lett komprimert når kula settes. Bakdelen er at kula blir litt deformert av "seater'en", men så lenge det blir likedan på alle, så er det vel ok?
Dobbel avis bak kula er som du sier for å være 100 % sikker på at ingenting blir hengende på kula.