Pistol fra hyttevegg

Started by Breiskjegg, 25. July 2019 kl. 6:05:56

Previous topic - Next topic

Breiskjegg

Hei!

Jeg har en gammel pistol hengende på veggen på hytta, den er åpenbart fra Kongsberg våpen, og jeg har vel klart å identifisere den som en M1831/46, tror jeg da.. men den har jo en rekke merkinger som ikke sier meg noe, kanskje noen her vet hva de betyr? Tillstandsmessig, er dette noenlunde greit? Eller er det skrot? All info mottas med takk!hvor den kommer fra er ukjent, den har nok ingen familietilknytning.
Men det er jo greit å vite om det er noe å ta vare på eller ikke, er veldig taknemmelig for all info om våpenet.prøvde å få bilde av pipa, men det var ikke helt greit, men den er glattboret og minimalt med rust.































krutnarr

#1
Hei.
Flott pistol på hytteveggen dette. Det er riktig at det er en flankørpistol M/1831/46 (Omgjort fra flintlås til perkusjon i 46). De ble levert ut i par sammen med en Studserpistol som var riflet og en løs skulderkolbe. Det ble produsert ca 1280 par.

Din pistol har serienummer 369 og den ser nummerlik ut. K'n med krone er merket til Kongsberg våpen og bokstavene rundt forbi er forbokstaver til filere og kontrolører.
Verdien er etter min mening ca. 7-10000kr. En i perfekt stand uten sprekker og reprasjoner er vert det dobbelte.
Verdivurdering er ikke lett, så det kommer sikkert flere her ;-)

Trond

Jeg er enig i alt det Krutnarr skrev, men denne er såpass vanskelig å få fatt på for samlere at en restaurering bør utføres av en av de få som fortsatt kan gjøre det. Og den bør 'få seg en runde' for ikke ytterligere å ødelegges.

Dersom du følger med på trådene i forumet er det et par tre skikkelig flinke håndverkere (dog ikke børsemakere) som har fått til det utroligste med temmelig håpløst slitne ting. Dersom du kan få overtalt en av dem til å gjøre det, vil du antagelig kunne får et rimelig godt resultat til en relativt fornuftig pris.

Selv bruker jeg en pensjonert old-timer børsemaker som får til det utroligste, men det koster og han er ikke av de raskeste. Jeg kan, om ønskelig, få ham til å ta hånd om den.