Miniekule til Gevär 54

Started by Torgeir, 06. November 2019 kl. 17:04:07

Previous topic - Next topic

Torgeir

Hei.
Noen av dere vil kanskje huske soga om hvor vanskelig det var for meg å få importert denne her fra nettauksjonen i Sverige nå i vår.


Et riktig vakkert våpen er det, og etter at jeg kurerte den for verdensmestertittelen i hardt avtrekk oppfører den seg pent. Den er så lang og tung at det er vanskelig å vingle så mye med den. I går fikk jeg denne skiva stående dfs-style på femti meter.



Dette er skutt med fast muskettsikte og rundkuler på .690 i spyttpatch på .025 tommers tykkelse. 86 grains Wano P med filtpropp over. Skyter jeg med anlegg holder det aller meste seg innenfor nier-ringen.



Som man vil se er siktemidlene noe rudimentære.

Men jeg vil jo gjerne ha minie-kuler for å kunne ta ut langdistansepotensialet jeg tror finnes i denne deilige kanonen. Jeg har kjøpt noen fra Sixgun i Sverige, og i katalogen er det oppgitt at de skal være laget spesielt for Gevär 54.



På femti meter går disse kulene enda et hakk bedre enn rundkulene på femti meter, for her blir midten på svarten stort sett borte etter sju-åtte skudd med anlegg.
Skuldra kjenner det også i betydelig grad. Tror de veide over 700 grains.
Men ute på hundremeteren er det en helt annen historie. Jeg har hatt problemer med i det hele tatt å få dem inn på skiva, men en gang klarte jeg å plassere to hull med en halvmeters mellomrom. :klohode:
Til hundremeteren har jeg prøvd å bruke det svært høye messingsiktet som sitter midt på pipa, og som jeg vrir vekk når jeg skyter på femti meter.


 
De dårlige resultatene kan ha LITT å gjøre med at kula er .732 i diameter, mens pipa har .724 mellom bommene og .740 i riflene. Grovt målt med mikrometer. Har ikke fått tak i grovt nok skyts til å få slugga løpet helt nøyaktig.
Altså må kula denges nedover de første centimeterne, og det er jo ikke slik minie skal fungere.
(Før noen foreslår å gå opp i ladning for å få skjørtet i kula til å fylle riflene helt ut, vil jeg opplyse at skulderen i så fall vil måtte polstres kraftig for liggende skyting.Jeg hadde lett migrene etter forsøkene jeg her omtaler.):hrmf:

Jeg kunne naturligvis prøve å size dem ned ti tusendels tomme, men på ikke spesielt lang sikt vil jeg mye heller ha ei støpetang i stedet for å betale dyrt for kilovis med svensk bly sendt i posten.

Jeg har kontaktet mesterskytteren Johan Karlsson som har en far som lenge skal ha hatt nordisk rekord i minie med denne typen gevær. Karlsson har forklart at faren brukte ei kule støpt av ei tang kjøpt i Tyskland på slutten av åttitalet. Den er ifølge Karlsson 18,53 millimeter, (altså kaliber .729) og 630 grains. Og han har også vært så vennlig å sende disse bildene:





Ut fra disse bør det gå an å få tegnet en profil og få sendt en bestilling til en dertil egnet produsent.
Med dette finnes i alle fall to betenkeligheter. Den ene er at diameteren også for denne synes så stor at den vil måtte bankes ned de første centimetrene, men det er jo bedre at den er for stor enn for liten. Man kan jo bare bestille den så den passer ens eget gevær.
Det andre er at vante fjellfolk (i form av en viss jeger ved navn Justnes), har en formening om at kula kanskje ikke er "mlaic-approved" fordi den mest av alt ligner en semi-wadcutter.

Vante fjellfolk har også forsynt meg med en avfotografering fra Alms "Bibel" hvor disse geværene og kulene er beskrevet:



Det er altså nummer fem på bildet det er snakk om. Alm skriver at kula har en diameter på 17,76 mm, var 32 mm lang og veide 50,19 gram. 17,76 mm er det samme som snaut 70-kaliber, og kula er følgelig ganske annerledes enn "Karlsson-kula" både i form og størrelse.
Noen som har noen gode ideer, lure meninger eller nyttige erfaringer å dele?
Torgeir

Mr Hanssen

Hei.
Du finner kanskje en tang som passer her :https://www.hensel-giesskokillen.de           Billig blir det ikke,men men:-D

Torgeir

Hm! Der var det veldig mye gøy! (Likte spesielt godt kula for 11,7 dansk rulleblokk). Den aller siste i miniekatalogen kan kanskje funke. 72 kaliber. Dristig å investere 160 euro uten å vite om den går godt, dog.
Torgeir

Mr Hanssen

Han har mye fint ja. Men det blir dyrt. Kommer jo frakt og sikkert moms i tillegg.
Er det kula til " Gibbs African Hunter" du tenker på? Ellers har du muligheter her  
www.accuratemolds.com

Torgeir

Ja, det var dit jeg evt kunne tenke meg å sende tegning av Karlssons kule. Ser det finnes ting av riktig diameter også her, men tenker også det er litt dristig å bestille uten å ha prøvd noe som ligner.
Torgeir

Mr Hanssen

Er nok ikke mange som har tang som passer her i landet. En kammerladerkule med hull bak kan jo kanskje brukes?

Torgeir

Tja. Kammerladerkuler er vel maks 18 mm, mens det er 18,4 mm mellom bommene i denne riflemusketten. Tror vel glipa blir i største laget.
Torgeir

Mr Hanssen

Det er jo der minie prinsippet slår inn. Kula skal være lett å lade og hullbasen utvider seg og fyller riflinga. Tror ikke det er bra for presisjonen om du må slå kulene ned i løpet:-)

The Dane

> Han har mye fint ja. Men det blir dyrt. Kommer jo frakt og sikkert moms i tillegg.
> Er det kula til " Gibbs African Hunter" du tenker på? Ellers har du muligheter her  
> www.accuratemolds.com

Hvis nogen vil have det, vil jeg bestille til Danmark og for så at støbe et par kugler med tangen. Dernæst kan den sendes til Norges land med tak for lån ved NM ;-)
Så skulle momsen vist være strøget.

Torgeir

Ja. Dette forstår jeg. Det jeg mener å si er at det vel skal temme-lig hard lading til dersom man skal kunne regne med å blåse ut skjørtet på kula med bortimot en halv millimeter før den i det hele tatt begynner å få grep i bommene.Og etter det må den altså komme seg ned til bunnen av riflinga. Er det ikke slik at ei miniekule helst bare skal være en tusendels tomme mindre enn diameteren over bommene?
Torgeir

Øyvind F.

Jeg har snakket litt med Torgeir om å tegne en kule. Han er nok mest interessert i den korte Karlsson-kula, men siden jeg liker ting slik de var før, så ville jeg gått for en mer tradisjonell kule. Forslaget nedenfor er basert på James Burtons miniekule til Springfields Model 1842 .69 kaliber muskett. Kula er 1.1" (27,9 mm) lang som Burtons kule, og diameteren er .724" (18,39 mm) – det vil si .001" mindre enn diameteren over bommene i Torgeirs muskett. For å redusere kulevekt og rekyl, så ville jeg laget hulbasen dyp. Skjørtet er nok muligens litt for tykt på denne tegningen. Bunnplugger kan eventuelt enkelt byttes ut.



Riflestigningen på den svenske M-1845-54 var ifølge Josef Alm 1:82" (eller én omdreining på 107,9 cm. Det er ikke så langt i fra Enfields .577 riflemusketter som hadde 1:78" stigning.

Her er forresten et bilde av originalkula fra Armemuseum i Stockholm. Diameteren skal etter sigende være 18,55 mm.

Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

Torgeir

Hei igjen, og takk for gode svar og engasjement. Jeg har nå fått tilbud om å låne denne tanga:

Den er av merket Svarog og er for Paradox-kuler i kaliber 12. Diameteren er angivelig .724/18,4 mm, og den er jo av design ikke helt ulik denne Karlsson-kula. Kan det være at sistnevnte egentlig ble laget som hagleslug?? Dette blir sykt spennende, og jeg er såklart nødt til å teste disse kulene før jeg gjør noe mer. :biggrin:
Torgeir

SB

Interessant. Kanskje den kan brukes i de franske Tabatiere riflene også.
"a rifle without hammers, is like a Spaniel without ears" Edward VII

Torgeir

#13
Jau, da har jeg fått støpt opp noen av disse. Miniestøping var nytt for meg, og det gikk ei gryte bly før jeg fikk teken på det selv om jeg brukte blyøse med god fart på strålen.
Det viser seg at kulene blir .724 - .725 og at de passer helt perfekt til å akkurat la seg dytte inn i munningen på riflemusketten med fingrene.
Hva det er meningen at de skal veie er jeg litt usikker på, for vekta varierte overraskende mye. De fleste av de som så strøkne ut var i underkant av 660, mens den tyngste var helt oppe i 669. Men så hadde vi en del rundt og under 650 au. Tenker jeg må sile dem grundig før de sendes avgårde mot skivene. Er også litt skeptisk til at skjørtet er såpass tykt, men hvis det ikke funker kan man jo alltids få dreid en ny bunnplugg (høhø) til støpetanga.
Torgeir

jæger justnæs

Oj, du må lære deg å tvangsfylle blokka. Men nå har du en gylden anledning til å dele de letteste kulene og lete etter luftbobler. Lærerikt og nesten gøy, faktisk ;-)

Eit døme på tvangsfylling:
-øse med oppboret tappehull, 4,5 til 5 mm
-sett påfyllingshullet til blokka mot tappehullet  
-tipp over så blyet renner ned i blokka, hold der i 4-5 sekunder
-fjern øsa
Best når det smeller!

Torgeir

Hm. OK. Får ta og herpe tappehullet på øsa, da.
Torgeir

Torgeir

Joda. Siden sist har jeg testa disse Paradox-kulene, og jeg finner dem i alle fall igjen i skiva ute på hundremeteren. Men treffene sitter ganske langt unna hverandre. Jeg ladde med 60 grains FFF og smurte med grønt fett. Presisjonen på femti meter var naturligvis bedre, men fremdeles to hakk dårligere enn med rundkule og patch. Nå har jeg bedt klubbens smed dreie en ny plugg til forma slik at jeg får tynnere skjørt på kula. Fortsettelse følger.
Torgeir

jæger justnæs

Minie er litt bingo, en kilde til både euforisk glede og enorm irritasjon. Du har sikkert fått med deg en del advarsler om veien du er i ferd med å bevege deg inn på :-D

Min ringe erfaring er at svartkrutt kan være vanskelig nok, med alle sine variabler som kan påvirke funksjon og presisjon. i minie er det også sånn, bare enda mer tydelig.

Det er mest umulig å nevne noen sikre råd å sjekke, for problemet kan ligge på en helt annen plass på lista over '1001 ting som kan ødelegge presisjon i minie'. Jeg drister meg likevel til å nevne noen få. Det finnes folk som har mye mer  komme med her, jeg er tålig grønn i minie-klassen.

Luft i kulene. Dette har vi snakket om før og du har fått sjekket at kulene er feilfrie.

Ladning. Her kan det skrives lange avhandlinger, rett ladning er veldig viktig. Om du ikke får det til med 55 eller 60 grains så KAN godladninga likevel være en plass mellom der.

Fyllmasse mellom krutt og kule? Må prøves.

Pistong og hette. Jeg tror du bør få prøvd børsa med ny pistong, den du har kan fungere bra men jeg ville vurdert en ny en. Og prøv samme ladning med sterk og svak hette, du kan oppleve at det kan bety en del.

Hvor hardt skal kula settes? Alt fra å trykke den jevnt og passe hardt nedpå, til eksempler der man trør til og til slutt slipper ladestokken ned og holder på til den spretter opp igjen aaakurat passe langt, eller at klangen i ladestokken er riktig.

Fett, temperatur og luftfuktighet - det er noen som endrer fett om temperatur og/eller luftfuktighet avviker fra 'standardladninga'. Fett i basen - ja eller nei? Smøring er et evig tema for debatt.

...som igjen betyr mye for slamming. Siden 13 skudd må skytes uten puss er det av stor betydning. Det kan være lurt å ta seg tid til å skyte pusseskudd. Noen kan oppleve at andre eller tredje skudd(altså første eller andre skudd i tellende serie) alltid går litt høyt eller lavt, og tar det med i beregningen når det skytes. Andre kan oppleve at skuddene sitter stadig høyere og må sikte gradvis lavere.

Dette var bare et lite skrap i overflata, du må kanskje pløye en liten åker før det klaffer. Men er du heldig finner du noe som går tålig greit ganske tidlig. Som den erfarne og dyktige skytter du er, har du den fordelen at du skyter meget godt, Torgeir. Det kan derfor være frustrerende at ei spisskule går dårligere enn ei rundkule. Selv har jeg bare prøvd å leve med det, minie er ikke som andre rifler ;-)
Best når det smeller!