Perkusjonskombi fra Christiania

Started by Browning08, 12. May 2020 kl. 9:45:26

Previous topic - Next topic

Browning08

Kan noen bistå med å lese/tyde teksten på løpsskinna på denne jaktbørsa? Det er en sideligger perkusjon kombi i ca kal 12 rifle og ca kal 14 hagle. Christiania er greit lesbart men sliter med de første bokstavene. Kan det være LH Hagen?  Børsa ellers er i svært god stand og har en morsom historie som det kommer mer om etter hvert.


Roy-Terje Kjoberg

#2
Her er merkingen på en kombi jeg har fra LH Hagen. Det kan se ut som at samme skrifttypen er brukt på din. Min er en patronutgave.

Mer samler enn skytter.

Browning08

Det er nok snublende nært, selv om jeg kanskje tror at Co mangler her.Denne børsa var beviselig i bruk i 1884 men er trolig minst et par tiår eldre enn dette. Vet at firmaet under navnet LH Hagen & Co Christiania ble etablert i 1851, men så gammel er neppe denne... Kan du måle lengden på signaturen totalt fra første til siste bokstav? Da kan man få en pekepinn på "min" signatur.

Roy-Terje Kjoberg

Totallengden er 86,6 mm. Manuell skyvelære og lesebriller styrke +5.
Mer samler enn skytter.

Browning08

Da har jeg skrudd litt mer og funnet noe merking. Men logoen på min børse er kun knapt 66 cm og det er ingen plass til & Co der etter det jeg kan se  Er det noen som kjenner til signatur "uten &CO" på andre våpen? Ser at Eek auksjonsforetning solte en remington signert med kun L H Hagen Christiania for litt tilbake.

Så fant jeg både på innsiden av sideblikk og på pipa velkjente VC og serienummer. Dette er meg bekjent Victor Collette fra Belgia, noe som stemmer bra med ELG og kronet V som prøvemerke på hvert løp.  Det er nydelig bånd/rosendamask i begge løpene.

Kan våpen signert kun LH Hagen være en slags "egenproduksjon" utenom firmaet?  Det er vel neppe før 1851 da selskapet ble startet

HAF

Hei,

Legger ved bilde av en dobbeltløpet perkusjonshagle med uvisst årstall der merkingen tyderlig har store likhetstrekk til din også uten "& Co"





Mvh HAF

Browning08

Se der ja! Der har vi nok samme signaturen som på min. Jeg har nesten maken med litt mer stilisert dyrehode med glassøyer. Den er også signert VC (Victor Collette) og jeg har også en enkelskudds perkusjon med samme signatur. Denne enkle VC-signaturen er iflg merkebøkene i Liege brukt i perioden 1857 - 1861.  Det er godt kjent at både Hagen og Larsen kjøpte våpen "in the white" og monterte skjefter og signerte med eget navn for salg i Norge.