Er det noen som vet hva dette er?

Started by kondis, 19. December 2010 kl. 15:33:15

Previous topic - Next topic

Kammerherren

Dette er et perkusjonsgevær, enten glatt eller riflet, det vet du best. Løpet er merket med ELG, det betyr at det har opprinnelse i Belgia. Om du tar et nærbilde av låsen så kan det kanskje si noe mer?
Kammerherren

Trond

Det er nok riflet med det baksiktet (ser gjerne et nærbilde av siktet også). Det er ikke veldig gammel - antagelig rundt 1860.

Trond

kondis




Takker for svar.Vedlagt ligger bilder av låsen,kan ikke finne noen merker av noe slag på den.Børsa har rifflet løp og er målt til cal 50.
Kan noen annslå noe verdi og alder?

reldor

#4
Hei
ELG uten krone over ble brukt fra 1811 - 1893.
Krone med Y under er ca.1875 i følge Støckel boka.(stempelet på svanseskruen)

Verdi er vanskelig men er børsa skytbar vil jeg tru et sted
mellom 3 og 6 tusen.


R.
Religion er menneskets seier over fornuften.

Finndalslaft

Bajonettklakken indikerer at det er et "subsidiert skytterlagsgevær" ?

Det finnes flere eksempler på "norske" børser med "elg" løp.

Fin børse som ser ut til å være i fin stand.

kondis

Takker igjenn for all informasjon.Løpet har skarpe bommer og er uten rust.Den har blitt undersøkt av børsemaker og er fullt skytbar.Når det gjelder baksiktet så er det 3 forskjellige avstander det i mitten er fast og er merket 150 så ligger det 2 nedfellt som kan vippes opp og de er merket 250 og 500.

jæger justnæs

Gratulerer med vakker rifle, kondis!
Den ser ut til å ha fått godt stell og puss oppigjennom og det er gledelig å høre at den er i god stand innvendig også.
Jeg la også merke til bajonettklakken så dette er muligens et skytterlagsgevær der laget fikk statlig stønad til kjøp da det kunne anvendes i eventuell strid. Kjent fra mange land i Norden, England og ellers på kontinentet.
Nå må du bare få orden i tilbehøret og lære deg børsa å kjenne :-)
Morsomt å se pene våpen i god stand, lykke til med fortsettelsen!
JJ
Best når det smeller!

Trond

Det må være noe som har gått meg hus forbi. Hvor i all verden er bajonettklakken?

Trond


Finndalslaft

Utifra foreliggende opplysninger og bilder så vil jeg estimere verdien på børsa til ett sted rundt 7-8 tusen kroner.
Så får andre mene hva de vil.

jæger justnæs

Hva prisvurdering angår er jeg helt på linje med Finndalslaft.
Gæværet er i pen stand og har sin historie å fortelle.
Jeg har ikke klart å finne "MORAY" i Støkcel men et treff med annen skrivemåte kan være samme person:
"Moreau L., Liège/B, erw. 1856. "Fabricant". Lässt 1856 142 Läufe prüfen."
Stemmer ganske bra med periode og yrke.
Forøvrig har bajonettklakken likheter med for eksempel de danske og franske fra samtiden, er der en liten klakk på venstre side av pipen også?
JJ
Best når det smeller!

kondis

Hei!Nei,det er ingenting på den andre siden,hele bajonettfestet måler 9,5cm.
Har du noe formening om hvaslags bajonett som skal være på denne da?
Takker ellers så mye for all info om børsa.

qualibra

Jøss ! Gratulerer med vakker børse !:ok:
qualibra

Cap'n Redneck

Sabelbajonett til M1860 Norsk 4-linjers kammerlader og M1867 Remington rolling block BURDE passe....hvis rifla er laget som "reserve"-armé våpen....
Sålenge det er bly i lufta, er det fortsatt håp......

kondis

Har prøvd med en Kongsberg sabelbajonett men den passet ikke,både festet og hullet var for trangt.