08. December 2021 kl. 20:26:29
forum.svartkrutt.net

Author Topic: Merking av Norsk Remingtonrifle m/1867  (Read 2978 times)

12. April 2015 kl. 11:04:10
Read 2978 times

krutnarr


Hei.
I dag fikk jeg endelig i hus ei Norsk Remingtonrifle som jeg har ønska meg lenge. Den er randtent og utstyrt med 3 innskytningsmerker :-D. Den er også utstyrt med original reim, pussestokk og munningshette. Bruneringen er hel og fin, stokken er hel og fin....., men den mangler det bakerste løpsbåndet. At det er mulig kan jeg nesten ikke tro. det er ingen merke etter båndet på løpet heller. Merkelig.
Nå var det ikke derfor jeg tenkte å lage et innlegg her. Jeg oppdaget nemmelig noe rart når jeg skulle fotografere deler av rifla for å legge ut en annonse på markedet her. Jeg tror sannelig at han som har vært ansvarlig for nummermerkingen den dagen på Kongsberg vaapenfabrikk, har hatt en "dagen derpå". Følgende bilder forklarer min mistanke ;-) :



Her starter fotoseansen med litt "tuppfotografering"



Så er det bilde av fremste band for å se på nummeret der. Det viser 31741. Neste band viser også 31741, men...



Låsekassa viser nr. 31714..... Er denne rifla en sammensetning av flere?



Her kommer forklaringen. Denne dagens nummerstempler som muligens har hatt en tøff dag i går, finner plutselig ut at han roter en smule med tallene. Han prøver å rette opp feilen.(de to siste tallene er både 4 og 1) Gøy.

Hva er så riflas riktige nummer? :splatt:
(Til info har stokken og baksiktet også nr. 31714)
« Last Edit: 12. April 2015 kl. 11:27:59 by 138 »
Besøk meg på www.krutnarr.no
Mail meg på: krutnarr@krutnarr.no

12. April 2015 kl. 20:27:48
Reply #1

JanS


Riflas riktige nummer er 31714 som finnes på kassen. Dette nummeret finnes også på kolbekappen, hvor to siste tallene 14, senere er forandret/overslått til 41. Kassenummeret finnes også på kolbe og baksikte, som oppgitt, mens de to fremste bånd har nummeret 31741, og bakerste bånd mangler. Sistnevnte bånd har nok blitt forvekslet av børsemakeren i troppa en gang på geværene 31714 og 31741 siden de er bare 27 nummer fra hverandre.;-)
Utestengt bruker. Ta informasjonen i innlegget med en klype salt. Admin.

14. April 2015 kl. 22:41:56
Reply #2

krutnarr


Takk for respons JanS
Det er godt mulig du har rett. Det jeg finner litt merkelig er at noen prøver å forandre nummeret på kolbekappa bare for de at det er to feile nummer på løpsbåndene? Det ser for meg ut som samme type talldorer som er brukt på ALLE tallene. Dette har sef. ingen betydning ut over at det bare er litt moro å droddle litt med tanken på hvordan det var der på fabrikken i sin tid ;-)
Besøk meg på www.krutnarr.no
Mail meg på: krutnarr@krutnarr.no

15. April 2015 kl. 11:18:37
Reply #3

Kammerherren


Godt mulig JanS har rett i sin teori, men jeg sitter også med en norsk RB med serienummere som tilsynelatende er slått inn av en litt surrete verkstedarbeider. Forvekslingene av tall ser ikke ut til å være helt tilfeldig.... Personlig har jeg mer trua på at en sliten arbeidskar gikk litt i surr på et tidspunkt enn at det ved en tilfeldighet har blitt forvekslet under rens senere. Med tanke på at jeg sitter med litt forskjellig dokumentasjon som mer enn antyder at KV også i nyere tid surra med serienummere, så tror jeg dette er skjedd under produksjonen.
Kammerherren

15. April 2015 kl. 20:34:33
Reply #4

Kammerherren


For å supplere det jeg skrev tidligere i dag. Min rullekloss har nummer 36796 på alle løpsbånd, kolbekappe, løp og stokk. På kassa står det 56796. Nå skal jeg innrømme at 3 og 5 tallene fra KV på den tiden ser ganske like ut, men jeg vil på hvilken som helst dag i uka tolke nummeret på kassa til å være 56796. Når vi vet at det ikke ble produsert så mange rifler så tolker jeg dette som en feil under stempling av børsa. Når det er sagt, det kan også være snakk om en dårlig stempling slik at ikke tretallet ble skikkelig trykt inn og at det som ble trykt inn av tretallet endte opp med å se mest ut som et femtall. Rifla er produsert i 1878 så det stemmer godt med nummer 36796.
Kammerherren