19. October 2021 kl. 3:33:54
forum.svartkrutt.net

Author Topic: Enfield kavalerikarabin / muskett  (Read 2526 times)

18. May 2015 kl. 12:38:33
Read 2526 times

krutnarr

Hei.
I dag spaserte det en kort liten tass inn døra her. Jeg regner med at noen av dere kjenner godt til hva det er. Det er vitterlig en Enfield karabin med hengslet ladestokk. Den er stemplet både her og der. Den er ca. 93 cm lang (kort). Den er glattløpet. Kolbekappen har jeg aldri sett før som er todelt. Legger ut litt bilder. Håper på masse info og muligens produksjonsantall og verdi ;-)

Venter i spenning.
Besøk meg på www.krutnarr.no
Mail meg på: krutnarr@krutnarr.no

18. May 2015 kl. 15:14:41
Reply #1

FinnOlav

Ser de har en på Track of the wolf 1856 Enfield Cav kikket på den helt tilfeldig for et par uker side :) så husket den da du la ut bildene her på svartkrutt.net kan dessverre ikke gi noe info, da dette er den andre jeg har sett, og da kun på nett he he :). Den på track har et annet sikte og er riflet i løpet, men aner ikke om det gjør den mer eller mindre sjelden.
« Last Edit: 18. May 2015 kl. 15:17:04 by 22196 »

18. May 2015 kl. 22:47:14
Reply #2

krutnarr

Har benyttet kvelden til å søke rundt på web'n. Der finnes noen sider som omtaler samme type muskett. Den blir oftest kalt kavalerikarabin m 1863 eller 1865. Min er stemplet "1865.68 ENFIELD." Den er beskrevet to tre plasser med den delte kolbekappen.
FinnOlav: Den du viser på Track of the wolf er den "vanlige" rifleversjonen som er omtalt flere plasser på internettet. Min glattløpet ser ut til å være en hurtigproduksjon under den sivile amerikanske borgerkrigen til et eller annet formål..... Noen som kan bistå i fagprosaen her???
Besøk meg på www.krutnarr.no
Mail meg på: krutnarr@krutnarr.no

19. May 2015 kl. 10:09:09
Reply #3

viggo.b

Dette kan sansynelig vere en 1856-61 Tower Cavalery carabine-musketon kal 65 glatt.
Går også under kallenavn, Yeomany carabin.
Yeomany er navnet på en britisk underavdeling som ligger under Territoial Army,
også brukt ved Ist India compagni,Colonial Cawalry samt Constabulary units.
Våpnenet er ganske vanelig på det intenationale samlermarkedet, og kan kjøpes for
relative rimelig pris.