Presisjon i perkusjonsrevolver

Started by to-har, 27. February 2021 kl. 18:26:24

Previous topic - Next topic

to-har

Tenker å anskaffe meg en italiensk perkusjonsrevolverkopi. Remington tiltaler meg mest og har også hørt at Remingtonene skyter best. Men hvilken presisjon kan jeg forvente på 25 meter med en slik i kaliber 44 om skytteren gjør det han skal? Snusboks eller låvedør?

aho

Med rett ladning er nok presisjonen ingenting å tenke på. Mange skyttere i røykfri avdeling som hadde fått et lite sjokk av hvor presise svartkrutt våpnene er👌😄

Cap'n Redneck

#2
Norgesrekorden i replika perkusjonsrevolver ("Mariette") ble satt i 1996 med 98 poeng av 100 mulige.
Våpenet som ble brukt var en Feinwerkbau-produsert Rogers & Spencer i kal. .44.
Jeg mener å huske at den aktuelle ladningen besto av 18 grains 3F Sveitsersvartkrutt, polentagryn som fyllmasse og en kaldpresset .457" rundkule.  Jeg må ta forbehold om ladedataene, dette skjedde for snart 25 år siden, og skytteren er ikke lenger blandt oss...

Andre revolvere som har et godt rykte for presisjon er Pietta's Remington New Model Army "Shooters Model" med progresiv riflestigning, og Pedersoli's Remington New Model Army.

Et annet viktig moment som trådstarter er inne på er å skyte med et våpen som tiltaler en selv.
Kan også nevne at Uberti's Remington New Model Army har et ekstra høyt forsikte, som sitter i et svalehalespor.  Dette gir mulighet for å justere treffpunkt opp mot siktepunkt.
Så det skal være fullt mulig å samle 10 skudd innenfor en snuseske på 25m.
Sålenge det er bly i lufta, er det fortsatt håp......

to-har

Takker for svar. Da skal snuseska altså være innen rekkevidde. Har sjekket litt resultater for klassen Mariette og det ser ut som at poengsummene sjelden kryper over 90. Jeg regner med at det må en del eksperimentering til for å få topp resultater. Og selvsagt holde jernet og nervene i ro!

Torgeir

Det er ikke så vanskelig å få revolveren til å skyte godt. Min Uberti Remington er mye mer presis enn han som holder i skaftet. Og det er den rett fra fabrikken
Torgeir

Hiorthefot

Mange replica revolverar har undedimensjonerte kammer i forhold til løpet. Då vil det lønne seg å brosje opp.

BjørnL

Hei.

Perkusjonsrevolvere kan man med rett ladning få god presisjon i, men å sette seks skudd i en snusboks på 25 meter krever en meget god skytter.
Jeg skyter litt med en moderne konkurransepistol i cal. .22 med godt grep og godt avtrekk, men jeg kan ikke minnes å ha satt seks skudd innenfor 7 cm (snusboks) på 25 meter. Det skjer i alle fall ikke ofte.
På Youtube er det endel videoer av en som kaller seg Old Ranger. Han tester presisjonen i forskjellige replika perkusjonsrevolvere.

BjørnL

Cap'n Redneck

Jeg tok en tur på laderommet og kikket på noen trofé-innstikk og gjenparter av resultatskjemaer fra lokale 13-skudds stevner fra den gang jeg var "ung & lovende".... og joda; snuseska blir fort lita på 25m.

Mitt beste resultat i Mariette er fra TPK's førjulsstevne på Jonsvannet 01.12.2002: 96p.
(inkl. en tellende 8 & to 9'ere.) Det ble med den ene store gangen, selv om jeg har vært såvidt over 90-tallet senere også...

Våpenet var en Pietta Starr DA Army i kal. .44.  Ladningen var 21,5 grains Sveitser #2 (3F), 1 WonderWad mellom krutt og kule, hjemmestøpt .457 rundkule fra LEE-tang.
Modifikasjoner gjort på Starr'en var å bytte ut de originale stålnipplene med AMPCO berylliumbronse-nippler.
Byttet til et høyere forsikte.  Filte baksiktet i hanen dypere og litt bredere ("V"-spor).  Så ble det vel polert litt på avtrekket...

Sålenge det er bly i lufta, er det fortsatt håp......