Pinfire 7,5 mm hylser

Started by Per Marius, 23. April 2021 kl. 10:42:31

Previous topic - Next topic

Per Marius

Hei.
Har nett fått en pinfire 7,5 mm i hus.
Sitter nå og tråler nettet etter hylser eg kan bruke.
Finner flere sett i 2-5-7 og 9 mm. Men ingen på 7,5mm

Hvor kan eg lete? 7 mm bil vel bli for små?

På forhånd,takk for svar

Per Marius

Cap'n Redneck

Tja, jeg ville lett på lokale pistolbaner etter tomhylser i kal. .32 ACP, .32 S&W Long, muligens også .30 US Carbine...
Så må fremgangsmåten for å lage pinfire-patroner bli basert på den metoden beskrevet for .45ACP = 12mm Pinfire.
Jeg ser for meg at dette blir mye fikkel for å ende opp med en patron som knapt er brukendes "over pokerbordet" i SWS, langt mindre på 25m i NSU...?

Om du oppgir diameter bakerst i kammeret, foran i kammeret og lengden på tønna, så kan det kanskje bidra til mer konkrete forslag på hylseemner...?
Sålenge det er bly i lufta, er det fortsatt håp......

Vidar

En 7,5 mm stifttenningspatron er ukjent i litteraturen. Det nærmeste er 7 mm og her er en fabrikktegning fra Eley. Her ser vi at prosjektildiameteren er .292 (7,41 mm) og hylsediameter .310 (7,87 mm) ved munningen.

Vidar


Per Marius

Der har vi sikkert svaret, att 7mm vil passe i dette våpenet. For synest det var rart att eg ikke fant noe om 7,5mm. (Målet er med ikke digitalt skyvelære) og kan godt ligge på 7,87. (310).

Før eg bestiller noe, skal eg få skaffet ett digitalt skyvelære for å få en mer nøye måling.

Per Marius

Men da dukker så klart spørsmål nr 2 opp  :) hvilken støpeform skal eg da se etter til denne ?
Lee sin minste er .311

Bør eg gå etter rundkuler?

Atter en gang, tusen takk for super hjelp her på dette forumet  :D

Browning08

Pinfire-revolver  i 7,5 mm er slett ikke ukjent. Mulig det er en forvirring mellom noe overdimensjonerte 7mm kuler kanskje? Mener jeg har et par 7,5mm patroner i en skuff et sted.

Cap'n Redneck

Etter konstruksjonstegningen å dømme var Eley's patroner ladet med 5,5 grains svartkrutt ("fint pistolkrutt") samt en .292" blykule med hulbase som veide 63 grains.

Jeg tror ikke utgiftene til en kuletang for ogivalkuler, med eller uten hulbase, vil stå i forhold til den (manglende) presisjonen som dette pinfire-konseptet vil avstedkomme.... :-\

Jeg anbefaler deg å gå for rundkuler, og ikke investere altfor tungt i ladeutstyr og komponenter til denne.

5mm og 7mm Pinfire ble hovedsaklig solgt til syklister for å skremme løshunder når de var ute og vinglet på velocipedene sine....og selv om akkurat det behovet kan være der idag også, så ser ikke ordensmakten lenger med like blide øyne på hundeoppdragelse utført med pinfire-revolver... :o

Etter min mening må man opp på minst 9mm eller helst 12mm Pinfire for å ha håp om å treffe (les: nå frem til) skiva på 25m.  8)
Sålenge det er bly i lufta, er det fortsatt håp......

Vidar

Cap'n Redneck. Hvis du finner dine 7,5 mm stiftpatroner, så vil jeg gjerne ha målene. Likeledes om du har dokumentasjon, for eksempel i form av etikett eller katalog. Jeg er alltid interessert i å lære noe nytt.

Cap'n Redneck

@ Vidar:  Det var "Browning08" og ikke meg som mente han hadde noen 7,5mm pinfire-patroner liggende.

Jeg heller også til forklaringen om at "7,5mm Pinfire" stammer fra forvirring mellom betegnelsen på patronen "7mm Pinfire" og faktisk kulediameter som er .292" / 7,42mm, samt utvendig hylsediameter på .310" / 7,87mm.  Målt med et analogt skyvelære kan dette fort bli tolket som 7,5mm.
Sålenge det er bly i lufta, er det fortsatt håp......

Vidar

Du har helt rett Cap'n Redneck, og jeg beklager feilen min. Det er vel alderen som kommer smygende. Det skal bli interessant å se hva Browning08 kommer frem til. Selv om 7,5 mm stifttenning er ukjent, så finnes det en rekke "ukurante" stifttenningskaliber utenom 2 mm, 5 mm, 7 mm, 9 mm, 12 (11) mm og 15 mm.

Rustrøyk

Vil bare takke for ypperlig dokumentasjon! Har en belgisk 7mm bikkjejager selv, og nå kan den få nytt liv.
Løpet måler ca 7,45 og tønna har koniske kamre. Ca,7,45mm i front, og 8,3mm i bakkant.