Mysteriet med de kappede Lundsgeværene i 11,9 mm Lund

Started by Øyvind F., 21. May 2021 kl. 12:41:51

Previous topic - Next topic

Øyvind F.

I kammerladerboka kom jeg ganske nær en løsning på mysteriet om de lange Lundsgeværene med kappet munning patronen som kalles 11,9 mm Lund, eller feilaktig «12 mm Hagen-Lund». Men jeg kom ikke helt i mål. Nå har det dukket opp opplysninger som viser at det var børsemakeren Hans Christian Olsen-Maseng som forandret og kamret om geværene. Det var altså ikke Hagen som mange tror.

Jeg skrev en artikkel om Olsen-Maseng og Lundsgeværene på kammerlader.no kalt «Børsemaker Olsen-Maseng og Det frivillige skyttervesens Lundsgeværer».
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

olav

Jeg fant i min tid tomme og ladde hylser merket Olsen Maseng  menoen betvilte mine funn . Har og laget 11,5 hylser etter de hylsenes mål men kula var jo den samme som 12 mm kula . Hylsene laget jeg av  basehylser og 50 kaliber hylser.

Øyvind F.

Etter et søk på forumet ser jeg at du møtte motbør da du nevnte at det var en sammenheng mellom Olsen-Maseng og 11,9 mm Lund for rundt åtte år siden. Men du var jo absolutt inne på noe. At det eksisterer hylser merket Maseng og Lund er jo nå godt kjent. Jon Steinsnes som du diskuterte med den gang hadde en artikkel i SARA Bulletin i 2014 som han la ut i denne tråden om Remington-geværer merket med «Lunds hylse».

Årsaken til at Lundsgeværene som ble tatt i bruk av DFS ble kamret om er trolig at ekstraktoren fungerte bedre med flaskehalshylsene. Benevnelsen 11,9 mm Lund antar jeg at kommer av at geværene ble boret opp fra 11,77 mm til 11,9 mm.

Men hvorfor ble de kappet bak bajonettfestet? Det har jeg ikke funnet noe sikkert om, men jeg har to teorier:


  • Det var en form for avmilitarisering. Husk at geværene ble solgt til DFS like før unionsoppløsningen i 1905, og de konservative styresmaktene ville neppe utstyre de mange radikale skytterlagene med militærgeværer de kunne måtte kjempe mot selv i en eventuell borgerkrig.

  • Kan kappingen ha vært gjort i forbindelse med opptrekkingen for å sikre at munningen ikke var skadet?

Er det forresten noen som kjenner til korte (tobånds) Lundsgeværer i 11,9 mm Lund? Jeg regner med at de finnes, men har ikke sett noen.
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

JMoa

Interessant artikkel om Olsen-Maseng og Lundsgeværene.
Jeg har en kammerlader i 11,9 Lund, men den er også lang / 3 bånds.

valkyrien

Jeg hadde en kort kammerlader for en tid tilbake. Den tror jeg  kanskje var kamret for omtalte patron. 
Grunnen til det var at når jeg skjøt vanlige 12 mm patroner så ble det en enorm kul på hylsene,  helt unormalt og skyting innstilt etter få skudd. Hylsene ble så utvidet at det var umulig å presse dem tilbake i ordinært diesett, for meg i hvertfall >:( 
Rifla var ikke nr lik , den var ombygd til sentertenning men ellers original 2 bånds. I tillegg, uvanlig og umilitært romslig kammer!

Patroner kan jeg lite om, men en som kan kaste lys over saken er en av bidragsyterne på  denne tråden og meget kompetent med patroner. Han kjøpte rifla av meg for ca 10- 15 år siden. Eller? ;)

Øyvind F.

Jeg har oppdatert artikkelen med litt ny informasjon om opptrekkingen av løpene og årsaken til den. Da Modell 1860 ble innført var som kjent kaliberet nominelt 11,77 mm. Men siden Lundsgeværene hadde vært i bruk i Hæren i en del år, så fryktet man at en del av dem var slitte. I Norsk Skyttertidende fra juli 1896 kom det forslag om å la geværene «udbore for et fælleskaliber, der er lige med disse geværers nuværende maksimalkaliber. [...] Dermed vilde man opnaa, at samtlige disse geværer vilde bli ligesaa sikkertskydende med en for dem anordnet ny fællespatron, som de nogengang har været – og velsaa det.»

Dette er vel det første sporet av «fellespatronen» til Det Frivillige Skyttervesen – altså den som senere kom til å bli kalt 11,9 mm Lund.
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

Vidar

Mange takk til Øyvind for at vi nå vet veldig mye mer om patronen 11,9 Lund. Jon Steinsnes forsket i sin tid på hvilke bunnmerkinger som fantes på disse hylsene og i 2013 oppstod det en diskusjon mellom Jon og Olav om bunnmerkingen Olsen-Maseng fantes på 11,9 Lund-hylser. Det er ingen tvil om at bunnmerkingen Olsen-Maseng finnes på 12x44R Remington-hylser. Disse ble jo også kalt 12,7/12,4/12,17/12,11x44R. Man skal jo aldri si aldri, så jeg skal ikke hevde at 11,9 mm Lund ikke finnes med bunnmerkingen Olsen-Maseng. På den annen side har det så vidt jeg vet aldri blitt publisert et fotografi av en slik hylse. Hvis noen har en 11,9 mm Lunds hylse med bunnmerkingen Olsen-Maseng, så vær så snill å publisere et bilde. For ordens skyld viser jeg her en tysk (RWS) tegning av det man der kalte Hagen-Lund, uten kaliberbetegnelse.

Øyvind F.

Vi vet i hvert fall at Olsen-Maseng var den første som distribuerte store mengder 11,9 mm-hylser og at de kom fra Tyskland, men hvordan de var merket vet vi ikke. Det gikk forresten ikke lang tid før både Hagen, Larsen og andre tilbød 11,9 mm-hylser, men om de var kjøpt inn via Olsen-Maseng eller DFS er uklart.

Er den fine RWS-tegningen datert?
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

Vidar

Da får vi håpe at det dukker opp enten Olsen-Maseng merkede hylser eller 11,9 mm-hylser uten merking. Hylsetegningen er datert enten 20.10.24 eller kanskje 20.10.21. Jeg legger ved et utsnitt fra blåkopien som viser datoen nederst i høyre hjørne.[/img]