Ukjent kassepipekonstruktør

Started by krutnarr, 08. January 2022 kl. 0:06:26

Previous topic - Next topic

krutnarr

Hei.
I jula overbetalte jeg for ei noe utrusta kassepipe som skulle vært signert/stemplet med noe som kunne identifisere hvem som hadde laget den. Vell.... Det har jeg ikke funnet, men rifla har flotte hele rifler og et særegent sideblikk som noen muligens kjenner igjen?
Rifla har vært nedgravd under krigen så den er full av gravrust. Stokken var lakket sort for å skjule tørråte. Dette har jeg nå fjernet og renset. Det er blitt ei herlig kassepipe med særpreg. Kan noen kjenne igjen detaljer for å identifisere den?

Knutakongen

Hei har sett ei med noe lik lås å sideblikk. Den var merka Hoaas på låsen.

Knutakongen

#2
Her fant eg noen bilder av ei fra Børsemaker Hoaas.

Temauseth

Det finnes mange børser m kassepipe der det står stempel på sidelåsen av børsemakeren, men pipa er ofte brukt tidligere og ombygget til jaktvåpen. Jeg har ikke funnet kassepiper m børsemakers stempel på pipa, bare stempel på låsen. Pipen ser likevel helt like ut. Hvem som har laget kassepipene, er usikkert. Den som har stemplet sidelåsen har ofte ikke laget pipa.

krutnarr

Takk for svar Knutakongen og Temauseth  :)
Flott rifle av Hoaas. Det er mange likheter, men vanskelig å sette mi til samme bøssemaker. Som Temauseth sier så er kassepiper som regel brukt på bøsser i mange omgjøringer. De fleste startet vell som snapplåsrifler her i Nord. Den jeg viser i tråden her har spor etter loddet tennhull fremfor den nå monterte tennkloss.
Det som kan avgjøre hvem som har satt sammen bøssa er sideblikket her. Det er såpass spesiellt at om det finnes et helt likt et på ei annen bøsse så er det stor sansynlighet for å være fra samme bøssemaker. Selvfølgelig er ingen ting hugget i sten om så er.  ;)