26. October 2021 kl. 1:31:34
forum.svartkrutt.net

Author Topic: Ny våpenforskrift  (Read 7713 times)

19. August 2008 kl. 9:18:38
Reply #20

krutnarr

>
> Jeg kan ikke se at det er noen "fotnote" i forskriften om at de skal være
> utviklet for militære formål etter ett gitt årstall. Jeg regner for
> eksempel med med at Krag-Jørgensen 1894 Mod. også blir et forbudt våpen!
NB! les hele paragraf 2, siste setning løser dette.  "våpentyper som tilsvarer våpen utviklet for alminnelig sivilt bruk omfattes ikke"

Dette blir sikkert en ryddig å grei våpenlov. Amerikanerene har hatt et tilsvarende system i mange år med å dele på et årstall. Og det er jo som kjent at de vett å hyle høyt om noe ikke skulle fungere. Det at noen like våpen regnes forskjellig ang.registrering er ikke ukjent andre plasser i samfunnet. Blant annet er det slik på biler. Noen er veteranbiler og andre er ikke.

Om og/eller når denne loven trer i kraft så, må vi kansje justere hue litt å tenke nytt. Ikke så dumt det heller av og til. Meld dere inn i en samlerforening som f.eks. NVHS, så kan dere samle på hva dere vil. Det er ivertfall ikke nødvendig å gå til det drastiske skrittet å rappe strikkepinnene til kjerringa.;-)
Besøk meg på www.krutnarr.no
Mail meg på: krutnarr@krutnarr.no

19. August 2008 kl. 12:03:20
Reply #21

chiefen

>  Dette blir sikkert en ryddig å grei våpenlov.

Neppe. Akkurat dette med "antikke" våpen blir sikkert greit nok, svært mye av det andre er (dårlig) venstrehånsarbeid.

Blir spennede å se hva organisasjonene kom fram til på det store møtet de hadde i går, håper inderlig de ikke satte fokuset på jaktvåpengarderoben (6 eller 8 våpen)!

20. August 2008 kl. 13:04:01
Reply #22

jopesj

Meld dere inn i en samlerforening som f.eks. NVHS, så kan dere samle på hva dere vil.

Hva er det for en forening? Norsk Våpenhistorisk Selskap? Jeg forsøkte deg en gang, men det virket ikke som de var noe særlig interessert i nye medlemmer!
Jopesj

20. August 2008 kl. 19:39:47
Reply #23

chiefen

>  Meld dere inn i en
> samlerforening som f.eks. NVHS, så kan dere samle på hva dere vil.

Nja, det er jo ikke akkurat bare å melde seg inn i Norsk Våpenhistorisk Selskap da, og forløpig finnes det ikke noen annen organisasjon som gir grunnlag til å søke om samlerstatus..
Ikke er samlerstatus noen blankofullmakt til å handle det en vil, en får handle innen sitt godkjente område.

21. August 2008 kl. 6:34:46
Reply #24

Kammerherren

Det er sant som du sier Chiefen, et medlemskap i NVS er ikke like enkelt som en bokklubb. Det krever litt insats, men om en gidder å legge ned litt tid i denne hobbyen så går det bra. Jeg har nå gått som gjest på møter i en en god periode og har endelig kunnet søke om medlemskap. Denne søknaden skal være en ren formalitet, så for de aller fleste som faktisk innehar lovlig registrerte våpen bør det gå fint.

NVS er også den eneste samlerorganisasjonen som gjør at du kan søke om samlerlisens. Men, med et medlemskap her kan du som Krutnar sier søke om å samle på hva som helst. Det finnes restriksjoner på automatvåpen, men de er ganske usexy uansett i mine øyne.:-D
Kammerherren

22. August 2008 kl. 6:29:34
Reply #25

jopesj

>Jeg har nå gått som gjest på møter i en god periode og har endelig kunnet søke om medlemskap.

Hvordan greide du å komme deg inn på møtene? Jeg har forsøkt (innenfor vanlig folkeskikk) å få være gjest på møter.
Jopesj

22. August 2008 kl. 7:30:56
Reply #26

Fagerstad

> Hvordan greide du å komme deg inn på møtene? Jeg har forsøkt (innenfor
> vanlig folkeskikk) å få være gjest på møter.

Eg sendte ein mail til NVS. Etter ei tid, så fekk eg ein hyggeleg telefon frå den lokale leiaren og blei invitert som hans gjest. Godt muleg praksisen varierer litt frå avdeling til avdeling.
« Last Edit: 22. August 2008 kl. 7:31:24 by 32 »

22. August 2008 kl. 12:54:07
Reply #27

Kammerherren

Det er flere som frekventerer disse sidene som er medlem, så jeg var heldig å fikk gå som gjest med en av disse. Det er ellers en god ide å gjøre som nevnt i innlegget over.
Kammerherren

24. August 2008 kl. 20:45:47
Reply #28

Hiorthefot

Husk at våpen kjøpt under dekke av samlevåpen har skyteforbud!

04. September 2008 kl. 13:12:37
Reply #29

Smokey

Leste den nye paragrafen, og i første øyefall, kan en tyde at våpen produsert etter 1890 er reg fri, uansett om Uberti m.m. har produsert disse.

Mens våpen før 1890 er reg frie, dette her gjelder også Colt sine kalibre, de første Peacemaker'ne er jo svartkrutt. Men vi som samler på antikk skyter ikke med disse våpnene, røksvakt kom etter info fra CAS i USA, i midten av 1880 årene. så de var på tide og løsne litt på beltespenna i Regjeringa.

I dag over 130 år senere, hvem er det som bruker en gammel Peacemaker til noe krimminelt, de er svært få butikker som ligger inne med denne type kaliber som 45 eller 44 ( 44-40) 38-40 eller 32-20.

Min mening om denne paragrafen er et paradoks, mener de burde sette seg ned og ta kontakt med oss gutta som vet hvordan ting er, og ikke en byrokrat som ikke vet bak eller frem på et våpen.

Slik jeg ser det med våpen prod etter 1890, er våpen som er omtrent umulig og få tak på ammo, har en belgisk pinfire revolver her, som er prod i 1904, den skal jo strengt være registrert, eneste den er brukende til er og se på.

Men for mange så er det veldig forvirrende de tved tydige paragrafene.