Kongsberg kammerlader

Started by bystyvel, 08. September 2008 kl. 6:37:56

Previous topic - Next topic

bystyvel

Ropte denne inn på en gårdsauksjon i går(4000.-)Kongsberg mod 1860 4``` Nr.1225 Prod.år 1862 det er 2 løpsband og kappa i jern.
Kan noen fortelle meg lit om hva jeg har kjøpt jeg er blank når det gjelder kammerladere.

Øyvind F.

> Kan noen fortelle meg lit om hva jeg har kjøpt jeg er blank når det
> gjelder kammerladere.

Det ser ut som en tobånds M/1860 skytterlagskammerlader. Jeg antar at den ikke er ombygd til metallpatron? Jeg har ikke peiling på priser, men jeg kan ikke skjønne annet enn at dersom den er i god stand, og ikke er ombygd, så har du gjort et svært godt kjøp. 4''' kammerladere i uombygd stand er ikke hverdagskost.
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

bystyvel

Takk for raskt svar.Nei Den er ikke ombygd.

Trond

Gratulerer! Et glimrende kjøp!

Trond

HAF

> Kan noen fortelle meg lit om hva jeg har kjøpt jeg er blank når det
> gjelder kammerladere.

Gratulerer. Dette må da vere bra kjøp, det er ikkje lett å komme over slike i uombygd stand.

jopesj

Siden du spør om verdien, og du ikke har fått noe kvalifisert svar så langt, så kan jeg jo forsøke meg: Jeg tror denne ligger på rundt 12.000 og oppover. Din ser jo veldig flott ut - så jeg må bare gratulere!  
Slike gode kjøp er nok blitt en sjelden affære.
Hvis noen har andre meninger om verdien, så er det fint å høre fra vedkommende.
Jopesj

bystyvel

Takk for oppklaring.Hadde tenkt å fikse litt på slark i hevarmen (0,8 mm.) pluss litt puss men med den verdien tror jeg ikke jeg tør å gjøre annet enn å smøre den og pusse løpet. Det har markerte og jevne rifler men med en del harde små rustperler som sitter hart. Noen råd om hvordan fjerne disse ??

Cap'n Redneck

#7
Bruk en pussestokk med en bit av rød "rørleggerpad" (aka. "taterglans" ) fuktet med rustoppløsende olje, evt. "000" stålull uten såpe.