Tidlig Kongsberg Remington M/1867.

Started by BEN74, 13. September 2008 kl. 10:37:29

Previous topic - Next topic

BEN74


Jeg så igjennom utenlandske auksjons sider, og da jeg fant et Norsk Kongsberg Remingtongevær M/1867 fra 1870 til salgs i Egeland måtte jeg bare ha det. Jeg har konsentrert meg om å samle Remington gevær i første omgang og har en svensk/norsk husqvarna fra 1870 så det passer bra inn i samlinga mi. Det var ikke så dyr heller 495 pund og det var original rand tent enda. Men jeg syns det ser ut som det var en svensk pusse stokk på det eller var det denne typen pussestokk på de første Remingtongeværene fra K.V.? Jeg greide heller ikke å se noe innskytnings merke på det, var det innskytnings merker på de første geværene?

Hilsen BEN74















chiefen

Fin børse! Greit å handle fra Storbritannia? Noe papirmølle som må til?

Trond

Pussestokken så da ikke særlig Kongsberg Remington ut?

Trond

Leidangsbonde

> Pussestokken så da ikke særlig Kongsberg Remington ut?
>
Hei.Spør i min uvitenhet;hvorfor ser ikke ikke pussestokken Kongsberg ut? Hvis det er en HAO 5932 eller HAO 1802 skal pussestokken.Årbok 1966-70."pussestokken-er av stål.Hodet er smidd i ett med stokken,og har spalte for pussegarn." Jeg synes den ser slik ut?

qualibra

#4
Hei.Kommisjonen av 12 april 1867,foreslo pussestokk av stål,som burde være blåanløpt.I 1870 ble det fra KV framsendt et Remingtongevær merket nr.22 1870,med endret form på pussestokken.Dette geværet ble approbert som ny modell den 24 Mars 1871(sitater fra Haneviks bok)-altså etter hva årstallet på låskassa på geværet ditt tilsier.Nå kan det kanskje allikevel vært brukt låskasser med tidligere årstallsangivelse enn det årstallet som geværet faktisk ble laget.Jeg kan ikke se at det står noe om når tid(hvilket år) praksisen med innskytingsmerker på løpet,ble satt i gang.I 1870 ble det levert mellom ca 150 og 2500 geværer,står det i boka.I oversikten på hvor mange geværer som ble produsert hvilket år,står det alikevel ikke nevnt noe om hvor mange som skøt godt,meget godt og utmerket før 1874.Så kan man jo tolke det som om det var da innskytingmerkingen startet.
qualibra

Trond

#5
> Hei.Spør i min uvitenhet;hvorfor ser ikke ikke pussestokken Kongsberg ut?
> Hvis det er en HAO 5932 eller HAO 1802 skal pussestokken.Årbok
> 1966-70."pussestokken-er av stål.Hodet er smidd i ett med stokken,og har
> spalte for pussegarn." Jeg synes den ser slik ut?

Jeg er på hytta uten litteratur, men Kongsberg pussestokkene ser vanligvis slik ut:



Trond

BEN74

> Fin børse! Greit å handle fra Storbritannia? Noe papirmølle som må til?


Hei Chiefen. Jeg trengte ingen papirer for dette kjøpet. Enkelt å greit å handle, bare å dra kortet for å si det sånn.

Hilsen.
BEN74.

Cap'n Redneck

Jeg har en 11mm Dansk Remington som kom med en lignende pusse/utstøterstokk som din.  Den er riktignok så blank og fin at jeg tror den er reprodusert.

nevS

Min svenske RB har en original og nummerlik stokk som er akkurat lik den overnevnte RB`n.

Det kan jo være at svenskene eksporterte de til sine naboland.
Samler på sisteplasser.
Skytter ikke samler.
Lytt til erfaringer.
Gode råd som det å tru og synsing funker kanskje når du har prøvd rådene fra en med erfaring.

The Norwegian

Min danske 11mm har også en liknende pusse stokk....Hva er greia med det? har de satt i en som passer,eller er det på et tidspunkt kjøpt inn en del slike?
Min hjemme side http://www.gammlevaapen.net
Formann i Søndre Vestfold Svartkruttlaug
Net side til svartkrutt klubb i Vestfold www.sondrevestfoldsvartkruttlaug.net