Hjelp til identifisering

Started by Kammerherren, 03. March 2009 kl. 19:57:02

Previous topic - Next topic

Kammerherren

Har blitt spurt av en bekjent om hjelp til identifisering av ei gammal børse han har.

Litt fakta om børsa:

-Den er stemplet med Kongsberg K på låsen.

-Den har samme lave nummer stemplet inn på mange komponenter, noe som burde indikere at dette faktisk er lagd på KV.

-Den bærer klare tegn på å være en sivil utgave siden den hadde montert en bein bit ved munningen.

-Den er glattløpet, men den har tykt gods i løpet, så jeg tviler på at den har vært rifle.

Jeg har aldri sett noe bilde av en slik, er det noen som har noe litteratur som fanger opp en slik?

Takk for all hjelp.







Kammerherren

AKS

#1
Etter hva jeg ser har din venn et kongsbergprodusert sivilt gevær. I følge Per Øyvind Berg i boken "Med hanen spent" ble det laget bare rundt 500 av dem. Min har litt høyere nummer. Den var opprinnelig 4 linjet og riflet, men din (som min) er oppborret til hagle. Det var vel ganske vanlig når løpet etter hvert ble slitt. Den skal ha et vinkel-lamell sikte lik 1860 kammerlader.
AKS

Kammerherren

Takk for svar! Er din tykk i godset på løpet? Denne er akkurat så tykk i godset at en skulle tro den aldri hadde vært oppborret nemlig.
Kammerherren

AKS

Nei, godset i løpet på min er tynt som på en vanlig muskett/hagle. På din er det vel ikke tatt så mye mer enn riflingene da den ble oppborret.
AKS

Trond

Bildet viser noe jeg tror er den samme børsa som TS viser bilder av øverst og Kongsberg nr 501 nederst. Den sivile Kongsbergserien fra rundt 1860 var nok temmelig mangeartet.



Utfra siktet er Nr 501 antagelig fra etter ca 1863. Det ble også produsert noen kopier av Wredes gevär (svensk M1860) på Kongsberg, to av disse ble solgt på Christiania Auksjon i fjor høst. Jeg vet ikke om de gikk inn i den sivile serien, i såfall må de ut fra serienummerne vært blandt de første i serien som da neppe kan ha vært påbegynt før i 1860 eller 1861.

Det hadde vært morro å se om det finnes flere varianter av Kongsbergs sivile produksjon utover det som ble produsert som gaver:



Trond

AKS

#5

Legg merke til hanen. Min (bildet) er lik den på det øvre geværet mens Tronds er lik den som er avbildet i Per Øyvind Bergs bok.
AKS