Svensk kammerlader

Started by ilder, 29. August 2005 kl. 21:01:45

Previous topic - Next topic

ilder

Jeg har fått en svensk kammerlader, og jeg lurer på om det er noen som vet noe om disse?

Fabrikat er Carl Gustav(C med krone),den er stemplet 1858 og prod.nr 90.
Låsen er en underhammer,men noe forskjellig fra de norske. Kaliberet er 4 linjer,og den ikke har feste for bajonett og kolben har kinnbakke. Det er en 2 bånds modell, og skjeftet er stemplet med samme merking som stålet.

Hvis noen har opplysninger om denne, eller vet hvor det kan finnes,er jeg meget takknemlig.

Trond

Spennende! Jeg kjente bare til én svensk kammerlader - flottans gevär M1851, men denne er grøvere i kaliberet og alle ble produsert i Belgia (såvidt jeg vet). Kan du ikke legge ut et bilde av børsa?

ilder

> Spennende! Jeg kjente bare til én svensk kammerlader - flottans gevär
> M1851, men denne er grøvere i kaliberet og alle ble produsert i Belgia
> (såvidt jeg vet). Kan du ikke legge ut et bilde av børsa?

Jeg er på ferie, så jeg får ikke gjort det før neste uke.
Den er ikke så ulik norsk kammerlader. Kammeret sveives opp på samme måte.
Det er imidlertid ingen bunnplate, men en messingplate som er skrudd fast i treverket.Slagfjæren ligger langs underbeslaget på innsiden. Hanen har en åpning man stikker fingeren gjennom for å spenne den opp.
Det er forøvrig meget gode tilpasninger, ikke antydning til slark noe sted.
Dessuten er geværet i meget god stand. Utfra min erfaing med andre svartkruttvåpen, ser det ut til at det ikke har vært avfyrt. Det er blankt og rent stål overallt innvendig, og ingen slitasjemerker på bevegelige deler

Øyvind F.

Nedenfor er et bilde av et M/1851 «kammarladdningsgevär för flottan>. Pipen er stemplet med Carl Gustav. Som du ser har dette geværet en ring på hanen, men ellers er mekanismen ganske lik det norske. Kaliberet er derimot grovere enn 4''', så vidt jeg husker i farten var det 14,8 mm. Kan det være at du har forvekslet det med 4'''?

Nederst er et bilde av et M/1851 stemplet i Belgia (P.J.Marlherbe a Liége).

Svenskene hadde derimot også en annen kammerlader som var 4''', Hagströms ombygning av M/1860 Wredes-geværet, men dette har en ganske annen konstruksjon.

Jeg kjenner ikke til om det svenske M/1851 hadde kinnbakke, men dersom ditt gevær er ulikt den svenske marinekammerladeren så må det være en sivil versjon av M/1851?




Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

ilder

#4
Mitt gevær er likt det på det nedre bildet, med remhempe i underbeslaget.

Jeg må med skam innrømme at jeg var litt for slepphendt med kaliberet:hrmf:
Som sagt befinner jeg meg langt hjemmefra, uten måleverktøy og mitt amerikanske øyemål har aldri vært helt patent. Jeg tok forrige eiers utsagn for god fisk.Et gammelt målebånd fra et syskrin bekreftet diameter til mellom 14 og 15 mm.

Nå gjenstår det å finne ut noe om kule,kruttladning osv.

Hjertelig takk for hjelpen så langt

Bare helt til slutt : På de avbildete geværene er det skåret en linje nederst på kolbehalsen. På mitt eksemplar fortsetter denne på venstre side og danner den nedre kanten på kinnstykket.

Øyvind F.

Remfestet på det øverste bildet er feilmontert. Det skal sitte på underbeslaget, som på den nederste. Sikkert en sivil omgjøring. Jeg har nå funnet ut at den svenske marinekammerladeren skal ha kinnbakke så ting tyder vel på at det er en slik du har :-D

Jeg har en tegning av kula den brukte, skal scanne den etter helga.
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

Øyvind F.

> Jeg har en tegning av kula den brukte, skal scanne den etter helga.

Her er bildet av kula som ble brukt i M/1851 marinekammerladeren:



Kulevekt: 25 gram (386 grains).
Kruttladning: 5,3 gram (82 grains).

Kula var fastbundet i patronpapiret, og utgangshastigheten var 350 m/s.
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

jæger justnæs

Jeg tenkte på en liten ting; da jeg fikk min kammerlader (18-lødig) var jeg så heldig å få en neve spisskuler. Så var det tomt- veldig tomt:-| Da fikk jeg over til rundkuler en stund, prøvde underdimensjonerte med fettlapp og fikk låne ei .735-tang som passet aaaakurat i kammeret. Ladet omtrent som perkrevolver, krutt - kule - fett på toppen. Til 50-meteren var det ikke rekordladninger, men det ble fine hull i skiva lell.:-D
Hvis du tar nøyaktige mål av kammer og løp er det godt mulig at noen har en neve kuler i forskjellige dimensoner du kan få prøve før du eventuelt kjøper tang.
Best når det smeller!

ilder

Jeg har kjørt en blyplugg gjennom løpet, og den kom ut med følgende mål: Over bommene 14,51 mm, rifling 15,57 mm. Kammeret er sterkt konisk, men målte 16,24 mm helt ytterst. Jeg skal prøve med en bløt .58 kule