Orginale tennhetter til kammerlader

Started by Browning08, 24. May 2010 kl. 19:14:29

Previous topic - Next topic

Browning08

Rent hypotetisk kan det jo være at Herzberg og Liege kammerladerne kom med et visst antall hetter og patroner. Noen som vet om det er kjent med slike patronpakker a là de Norske??

jæger justnæs

Mine antakelser om at denne hetten er norsk baserer jeg på disse tre punkter:
1. Den slående likheten til riksløven er jo selvsagt en åpenbar inspirasjon.
2. Jeg mente som nevnt å ha sett hetten før.
3. Til sist mener jeg å huske at en person hadde funnet identiske tennhetter i en original forpakning med papirpatroner til den 18-lødige kammerladeren.

Til punkt to kan jeg kommentere at jeg tilslutt fant kilden uten at den gav meg svaret jeg hadde håpet på. For etpar år siden kom jeg over et bilde fra ei bok som omtalte forskjellige "Military musket caps". Det var jo selvsagt av så stor interesse og jeg lagret bildet og hadde åndsnærværelse nok til å kopiere webadressen på en utskrift jeg tok. Og godt var det, bildet ligger elektronisk lagret på en forlengst død PC men via adressen er det nå lagret på ny. Det var det faktum at en hette som så ut til å være norsk stod som uidentifisert. Det var nok min hensikt å kontakte utgiver å hinte om at den kunne være norsk. Når temaet om tennhettene til Browning08 kom opp visste jeg at jeg hadde sett noe liknende før men trodde da at den sto som bekreftet norsk. Hadde rett i å ha sett den men fikk jo ingen bekreftelse på nasjonalitet:-(
Uansett, her er lenke og bilde(hette nr. 25):


Vedrørende punkt tre får vi håpe at noen sitter på harde fakta. OBS! Jeg vil IKKE at noen skal gå bort å sprette en originalpakke med pairpatroner for å sjekke hva slags hetter som er lagt oppi! Kan jo være noen sitter på en åpnet/istykkerrevet pakke. Grubling om hvem det kan ha vært kan ha nevnt det pågår innimellom.

JJ
Best når det smeller!

The Norwegian

Flott JJ, men de er jo ikke like de som han har lagt ut her, og det ser ut til å være to forskjellige typer merkinger på hettene. Hadde vært greit med et nytt og bedre bilde av disse hettene, slik at det gjør det litt lettere å identifisere disse.

Morro med slike små ting som lager så mye oppstyr.
Min hjemme side http://www.gammlevaapen.net
Formann i Søndre Vestfold Svartkruttlaug
Net side til svartkrutt klubb i Vestfold www.sondrevestfoldsvartkruttlaug.net

jæger justnæs

På tross av at bildet av hettene ikke er helt skarpt og at jeg sammenlikner det med en tegning ser de ganske like ut for meg:


JJ
Best når det smeller!

The Norwegian

Jeg bøyer meg i støvet JJ, min feil, jeg så ikke dette før du viste det til meg. Det er jo faktisk en løve. Jeg så ei vekt med en person under....Respekt JJ, respekt. og jeg skal nok en gang få :asswipe:
Min hjemme side http://www.gammlevaapen.net
Formann i Søndre Vestfold Svartkruttlaug
Net side til svartkrutt klubb i Vestfold www.sondrevestfoldsvartkruttlaug.net

Mr. Pitt

Legg merke til at løven holder øksen med begge hender (labber).

Old gunfighters never die, we just go on smellin like black powder.

jæger justnæs

Jepp, jeg regner allikevel med at det er samme hetta. Husk at tegneren kan ha tatt seg en kunstnerisk frihet da to armer/labber på hetta kan se ut som én og tegneren har pyntet litt og satt inn en arm han trodde manglet?
Alt etter hvor sterk pregingen var på hetta som ble tegnet av må vi anta at det kan oppstå litt slinger i valsen.

JJ
Best når det smeller!

Browning08

Skikkelig morsomt! Da må en vel anta at sannsynligheten for at dette er norske hetter øke fra 99,90 til minst 99,95?

Browning08

Skal se om jeg får tatt et høykvalitetsbilde av en med svært tydelig preget løve og legge ut her. Må imidlertid først ta de siste 15 elgene på kvota før det blir ro i heimen.
Har også nå endelig avskrevet St.Etienne som sannsynlig opprinnelse, og Takk for det

Det er svært sannsynlig at disse hettene nå skal legges på øverste hylle på gutterommet til senere saumfaring.

JanS

Hei, dette er norske/norskbrukte hetter til kammerlader. De med løva er riksløva av 1844 så da kan en anta at de var i bruk seinest med M/1846 kammerladeren. Selv har jeg fått kjøpt noen fra et stempla kremmerhus i grått papir fra Hovedlabratoriet på Akerhus. De uten stempel er nok en tidligere type, siden de har bare 4 lepper og satt løsere på pistongen. Etter som jeg husker har bladet Våpen en god artikkel på kammerladerpatroner og tennhettene.
Utestengt bruker. Ta informasjonen i innlegget med en klype salt. Admin.

Browning08

Godt innlegg!
Dette bekrefter langt på vei resonneringa oppover tråden her. Da kan forumet muligens enes om å slå fast at dette virkelig er de approberte tennhettene til kammerlader M 1842

JanS

De uten løve med 4 bremmer eller kanter er til M/1842 Kammerlader og marinens M/1842 perkusjonsgevær. 4 bremmers tennhette vises på bilde i Arne Gundeids artikkel om papirpatroner i Våpen Nr. 5, 1976 del 2.
De med løve/"riksvåpen av 1844" er fra 1844 og senere og da til marinens kammerlader M/1845, marinens M/1845 perkusjonspistol og hærens kammerlader M/1846, samt senere perkusjonsmodeller/omgjøringer av både geværer og pistoler.
Men begge typer/modeller tennhetter ble brukt i forsvaret helt til messingpatronen overtok og tennhettene og våpnene kom i sivil bruk.
Utestengt bruker. Ta informasjonen i innlegget med en klype salt. Admin.

jæger justnæs

Supert, tør man spørre om noen sitter på det aktuelle tidsskrift og har mulighet til å skanne eller avfotografere herlige fakta? Eller bryter vi med copyrighter og sånt da?

JJ
Best når det smeller!