Reim til svartkrutthagle uten bruk av reimbøyler?

Started by JMoa, 05. May 2021 kl. 16:39:07

Previous topic - Next topic

JMoa

Hei godtfolk! Jeg har en Parker Brothers kaliber 10 hagle fra 1888 som jeg ønsker å bruke på rypejakt og skogsfugljakt. Den er naturligvis en del tyngre enn min nøyaktig 100 år yngre Star Baikal. Den er dessuten uten reimbøyler så jeg lurer på om noen har et tips til reim / feste av reim uten å måtte bore hull til reimbøyler. Ønsker ikke å modifisere noe på hagla for å få dette til. Det gjør ingenting om sluttresultatet ser litt ok ut og gjerne uten bruk av plastikkdeler....

Cap'n Redneck

Jeg har sett en type rem som nok ville fungert i ditt tilfelle, skjønt den var lagd for kaliber 12.  Foran på løpet var det en plate av fjærstål med profil som en liggende "C".  Platen var helt innsydd i lær på begge sider og enden av remmen var festet på "ryggen" av C'en.  Åpningen i C'en sørget for at sikteskinnen var fri.
I den andre enden av remmen var det en renneløkke som ble festet rundt kolbehalsen.
Jeg mener å huske at den var spansk eller italiensk produsert, og at jeg så den enten på XXL Sport eller Rogne Våpen i Trondheim for noen år siden. 

Googlet litt og fant en hjemmeside med noe som ligner det jeg husker:
http://www.emmebi.it/eng/gun-slings-shotguns-rifles.html
Sålenge det er bly i lufta, er det fortsatt håp......

Jone T

Du kan høre med Finnene hos varuste.net, om de kan skaffe i kaliber 10, jeg har ei slik reim i kaliber 12, og er superfornøyd med den, må bare huske å stramme reima nok, slik at viss klemmen på løpet glipper, så glir den ikke over munningen

https://varuste.net/en/p51267/gun-sling-for-side-by-side-shotgun

Roy-Terje Kjoberg

Husk å ta den av når haglen ikke skal brukes. Har et par slike og det viste seg at grepet rundt løpet ble svekket etter at de hadde stått på over tid.
Mer samler enn skytter.

JMoa

Tusen takk til Cap´n Redneck, Jone T og Roy-Terje for supre tips. Fantastisk hvor kjapt man får god hjelp på dette foraet. Her løses problemer kjapt! Jeg følger opp med bilder når løsning er på plass :-)