M/1884 Jarmann ombygget til M/1928 Fangst- og redningsgevær

Started by JanS, 04. April 2018 kl. 18:34:01

Previous topic - Next topic

JanS

Hvilke produksjonsnummer kjenner dere til av M/1884 Jarmann som ble ombygget til M/1928 Fangst- og Redingsgevær? Her kan det oppgis om geværet ligger i originalkasse som fangst- eller redningsgevær, gevær uten kasse eller om det et sivilt jaktgevær hvor hevarmen er bøyd (Svalbardgevær). Mitt første redningsgevær kjøpte jeg i 1975 komplett i kasse for 1500,- med nummeret 12564. Senere så jeg flere og de fleste produksjonsnummer så ut til å ligge mellom 11000-16000.
Utestengt bruker. Ta informasjonen i innlegget med en klype salt. Admin.

krutnarr

Her er min fra ei nesten komplett fangstkasse.



Fint om du legger ut bilder av din siden du spørr

JanS

Det var kjekt å se at Krutnarren hadde beholdt sitt flotte fangstgevær M/1928 i original stand. Bilder er ikke så viktige i denne sammenheng siden modellen er godt kjent med flotte bilder på kvf. Så langt er hans nummer et av de høyeste jeg har sett så langt på 25 tusentallet. Jeg håper de som uheldigvis har ødelagt sin M/1928 kolbe til en forlenget/tilbakeført M/1884 også gir sine nummerbidrag. De som har beholdt M/28 kolben og laget ny M/1884 kolbe til svartkruttskyteren sin håper jeg også bidrar med sine nummer. Låskasser/løp for selvskuddskasser til isbjørn bør også nevnes i denne sammenheng.
Utestengt bruker. Ta informasjonen i innlegget med en klype salt. Admin.

SB

Bilder er alltid viktig.
Del litt med oss du også.:-)

Her er mitt M/28.



Hva er historien rundt Svalbardgeværene?
Har et slik på hånd med kragstokk og bøyd hevarm.
"a rifle without hammers, is like a Spaniel without ears" Edward VII

JanS

Svalbardgeværet er et tillaget jakt-/fangstgevær av M/1884 Jarmann som kjennetegnes ved at hevarmen har blitt nedoverbøyd for mer praktisk/hensiktmessig bruk hvor stokken har blitt kappet/jaktifisert med en framstokk som er ganske lang. Så langt har jeg sett to typer. Den antatt eldste er fra 30-tallet i kappet Jarmannstokk. Den andre er i M/30-kragstokk og antatt etterkrigs/femtitalls med riflet kolbekappe. Om disse er laget av en og samme børsemaker vites ikke, men det er ikke unaturlig siden hevarmen er bøyd på samme måte. Framtidige andre typer vist på forumet kan fortelle oss om flere børsemakere har produserte disse. Siste type kan ses når du googler Svalbardgeværet. Selv har jeg vært fire turer i perioden 1981-2004 på Svalbard/Edgeøya/Hopen med flere besøk på både det gamle og nye museet og overnattinger på russiske hytter/museer hvor jeg for det meste har sett krager/fangstutstyr med ammo og ammo/etterlatenskaper fra krigens dager samt fangstredskap fra eldre tider funnet rundt gamle fangstplasser. Hvis du kan få kjøpt den nyere typen Svalbardgevær i kragstokk så må du bare slå til hvis prisen ikke er for høy. Nummer på Jarmann låskasser uten pipe/ikke nummerlik pipe/erstatningspipe uten nummer ønskers også.
Utestengt bruker. Ta informasjonen i innlegget med en klype salt. Admin.

krutnarr

>  Bilder er ikke så viktige i denne sammenheng siden modellen er godt kjent med flotte bilder på kvf.

Hei.
Her er vi ikke enig JanS.
Bilder er veldig viktig. Det beskriver og bekrefter hva du er ute etter og hva du har til dokumentasjon her. Du beskriver hva du har sett, men bilder bekrefter påstander. Regner med at du som en "bevandret svalbardfarer" har haugevis av bilder som kan beskrive bøyde hevarmer og løp ilagt diverse stokker som du refererer til. Vi "uinnvidde" noksagter med kunnskap på tennåringsnivå trenger bilder for å skjønne argumentasjonen din.

jæger justnæs

Enig her med at bilder er gull.
Til dømes av Svalbardgeværer. Det kan ellers si noe om variasjoner og hvilke endringer som har blitt gjort på stål og tre.
Best når det smeller!

SB

Fikk tatt noen bilder av Svalbardgeværet med Kragstokk.

Håper flere legger ut informasjon. Ikke minst bør trådstarter dele bilder hvis han ønsker at andre skal gjøre det
 ;-)
"a rifle without hammers, is like a Spaniel without ears" Edward VII

JanS

Enig i at bilder er viktige og særlig av det mer ukjente Svalbardgeværet. Bildet/bildene jeg viser til 6.4 ser ut å være fra samme kilde som Sigbbred viser bilde av, siden våpenet har samme nummer 16159 som finnes på Torgeir Paulsens hjemmeside www.gammlevaapen.net som Svalbard Jarmann.
Utestengt bruker. Ta informasjonen i innlegget med en klype salt. Admin.

JanS

Det laveste og høyeste nummer jeg har sett så langt ombygget til M/1928 er 10349 og 25846. Begge er i tilhørende M/1928 Fangstgeværkasse med utstyr. På forumet ser det ut som ingen har lyst til å opplyse om nummer på sitt ødelagte M/1928 Fangst-/Redningsgevær med nettskjært kolbehals  som har fått kilestokkforlenger til en 10.15 "svartkruttskytter" som hverken er foggel eller fisk.
Utestengt bruker. Ta informasjonen i innlegget med en klype salt. Admin.

bubo

Hvis du viser bilder av din,skal jeg vise bilder av min.
Den har nummer godt under 10 000...

JanS

Dette er det laveste og høyeste nummer jeg har notert ned over flere år og jeg hverken eier eller har bilder av disse fangstgeværene. Som tidligere sagt så er M/1928 godt kjent og bilder er ikke av interesse i denne sammenheng, men bare nummer som viser at omgjøringer av M/1884 Jarmannen varier fra de første til se siste tusener produsert.
Utestengt bruker. Ta informasjonen i innlegget med en klype salt. Admin.

G.Larson

> Hvis du viser bilder av din,skal jeg vise bilder av min.
>

Tror neppe Jans har noen våpen å ta bilder av. :-D :-D
Ståle B.

JanS

Jeg måtte skrattle da jeg leste Bubos "fjortissvar" og Glarsons gullkorn slår aldri feil.
Utestengt bruker. Ta informasjonen i innlegget med en klype salt. Admin.

bubo

Godt du har humor,jans!:knegge: :lol3:
Nå vet ikke jeg hvor du har tenkt å publisere det innsamlede materiale i denne sammenheng,men hvorfor ikke like godt ta med bilder av ulikheter også i samme slengen.
Geværet som sigbbred viser har ett hull i skjeftet og på kvf er der ei med to små hull,hva er disse til..?
Mitt eksemplar har en annen profil på forskjeftet,uten den nedkuttede flaten..
Helsing
Finn,14 ogethalvt

Old Colt



Min egen M/28. :-) Serienummer 25819, med to harpuner. Og pipa er speilblank.... Ikke modifisert eller endret etter at den ble bygd om til fangstgevær. Uten kasse.

Mvh, Old Colt

JanS

Takker for alle svar så langt. Fortsatt er det laveste og høyeste nummer 10349 og 25849
Utestengt bruker. Ta informasjonen i innlegget med en klype salt. Admin.

truls inge

Jeg kjøpte mitt M/28 fangstgevær og 3 harpuner på en auksjon i Stavanger i -79.
Serienummer er 27763, som er blant den siste opprinnelige leveransen til hæren i 1896 - det høyeste nummer var 27850 (ref. Karl Egil Hanevik - Norske militærgeværer etter 1887)
Geværet var uten kasse, men jeg var så heldig å komme over en M/28 fangstkasse i bra stand på FINN tidligere i vår:-)

krutnarr

Hei.
Det var spennende med så høyt nummer truls inge. Gøy med fangstkasse og tilbehør. Her er bilder fra mi kasse. Jeg er på jakt etter en original «taukveilerkasse» som ble brukt av fangstskutene om noen har ei til overs ;-)






JanS

Takk til Truls Inge som leder med høyest nummer så langt. Nå blir det spennende å se om noen har enda høyere nummer enn 27763 og lavere enn laveste oppgitt 10349. Takk også til Krutnarren som viser kjetting og wire med kroker til å hale i land makrellstørje etc. som måtte skytes i nota for å sikre sildefangsten.
Utestengt bruker. Ta informasjonen i innlegget med en klype salt. Admin.