Twigg London flintlås pistol

Started by StianBB, 13. September 2020 kl. 19:44:33

Previous topic - Next topic

StianBB

Hei.

Håper noen kan hjelpe til med litt historie angående denne og eventuelt verdi av denne?

Takk
Stianbb

Øyvind F.

Slike små lommepistoler ble brukt som selvforsvarsvåpen, som regel i byene der pistolen kunne oppbevares i f.eks. frakkelommen. Storbyene i Europa på slutten av 1700-tallet og begynnelsen på 1800-tallet var preget av vold, og skulle du ut og spasere etter mørkets frembrudd var det best å ha noe å forsvare seg med.

Slike pistoler er langt utenfor mitt kompetanseområde, men jeg har fått med meg at pistoler fra John Fox Twigg (1732–1792) kan være ganske mye verdt. Pistoler av denne typen kalles forresten «box-lock».

Problemet er at det finnes mange kopier av Twiggs pistoler som ble laget etter hans død. Disse er som regel lite verdt. Twiggs ekte pistoler skal være merket med et par septere i kryss med krone over. Jeg synes det ser ut som din pistol har slik merking, men bildet du har lagt ved av merkingen er litt uskarpt.

Vedlagt er et bilde av «the crossed sceptres proof mark», som var i bruk fra ca. 1740 til 1810. Bildet er hentet herfra: http://www.researchpress.co.uk/index.php/publishing/download/3-barrel-markings/1-the-crossed-sceptres-crown-mark

Det er sikkert andre som har mye bedre greie på slike pistoler enn undertegnede, men nå har du i hvert fall litt mer informasjon.
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

StianBB

Takk for svar.  :)

Jeg skal få tatt et bedre bilde av merkingen.

jopesj

Kan løpet skrus løs fra kammeret?
Det ser ut som det sitter en liten kile i bunnen av pipen som indikerer at det virker som det kan skrus løs.
Hilsen Jopesj
Jopesj

StianBB

Det ser ut som det er mulig å skru av løpet. Ønsker ikke bruke tang for å være sikker.

Fikk bedre bilde av merkingen også.

Øyvind F.

Merkingen ligner på ekte vare, men om det er en etterligning eller ikke kan jeg ikke svare sikkert på.

Man måtte vel skru av pipen på disse for å lade?
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

jopesj

Jeg har også en liten pistol som utgir seg for å være "Twigg" men der er gjengene bare juks. Det er laget et spor rundt løpet og med kile som gir inntrykk av dette, men jeg har aldri fått skrudd ut løpet.    ;)
Jopesj