Hvilken kammerladermodell?

Started by Domboshawa, 16. September 2020 kl. 6:50:38

Previous topic - Next topic

Domboshawa

Hei!
Jeg er helt ny her på forumet - er det noen som kan si noe om denne kammerladeren? Ser at alle delene har samme nummer.

Øyvind F.

#1
Velkommen til forumet! Husk å legge ut bilder av hele våpenet om du vil ha noe identifisert. Nummeret er imidlertid nok til å si at dette opprinnelig har vært et 18-lødig infanterigevær Modell 1849 produsert på Kongsberg Våpenfabrikk i 1851.

Dette er den kammerladermodellen det ble produsert flest av, men det finnes svært få M/1849 i original utførelse. Nesten alle ble forandret med nytt sikte etter 1855 og en del ble kortet ned til bruk for underoffiserer og jegere etter 1859. Dersom den fremdeles har tre messingbånd rundt pipen er det etter all sannsynlighet en Modell 1849/55. Har den to bånd er den en Modell 1849/59.

Siden dette ikke er et skytterlagsgevær så oppretter jeg en egen tråd om dette geværet. Legg gjerne ut flere bilder!
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

Domboshawa

#2
Hei og takk for raskt svar! Jeg la ut mange bilder, men kun det siste kom med. Klarer ikke å se hvordan jeg får lagt ut flere?

Øyvind F.

#3
Du må klikke «(flere vedlegg)» under den første opplastingsboksen for hvert nytt bilde du vil laste opp.
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

Domboshawa

#4
Hei igjen!
Kan du gi meg beskjed hvor denne nye tråden ligger, så kan jeg flytte bildene? Beklager innkjøringsproblemer.

Øyvind F.

Da har jeg splittet tråden. Bildene  viser at geværet har tre bånd. Det er derfor en Modell 1849/55.
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

Domboshawa


Domboshawa

Har du noen formening om verdien på denne?

Øyvind F.

Tja, det er vanskelig å si uten å ha sett våpenet, men kammerladere bruker å koste en del. Jeg drister meg til å si 6–8000, men du kan sikkert få noen tusen mer også om du treffer rette kjøper. På finn.no legges de som regel ut for 10 000+ uansett stand, men selgerne er som regel folk som ikke har greie på hva de har og hva de er verdt.

Hva sier dere andre?
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

willer

Helt enig med Øyvind  her 6 til 8 tusen er verdien her
Men om den blir lagt ut på Finn kan den godt gå for 10000 har sett kammerladere med mer rust som blir aventert for 10000 og blir solgt men ikke godt å si om det er det som ble salgsprisen.

Domboshawa