Kule til nepalesisk Enfield Snider

Started by BjørnL, 11. April 2020 kl. 8:03:16

Previous topic - Next topic

BjørnL

Hei.

Jeg kjøpte for noen år siden en nepalesisk Enfield Snider fra IMA. Riflen var i god stand med et flott løp. Skjøt ca. 20 skudd ladet med 50 grain grovt krutt, semulegryn og .600 rundkule. Samlingen var så som så og jeg erfarte litt bakblåst, så jeg ble noe sotete i fjeset. Dette kom nok av alt for svake ladninger. Til slutt bøyde jeg tenn-nålen, og etter å ha laget ny nål ble børsen satt bort. Til tenn-nåler vil jeg anbefale nålepikke-nåler fra f.eks. Biltema. Billige, og et sterkt stål som ikke trenger noen varmebehandling. Nå har jeg laget en kuletang som støper kal.594/430 grain ogivalkuler uten hulbas. Nesen på kulen fikk ikke noen pen profil, men det tror jeg har liten praktisk betydning. Disse vil jeg prøve over 60-65 grain 3F og semulegryn.
Vedlagt er bilder av kuletang og kule.



BjørnL

runastav

Flotte kuletang det der Bjørn, spanande hvilken presisjon du vil få med den kula.
Helsing Runar

BjørnL

Hei.

Ja, jeg håper jeg får den til å gå greit. Jeg har sett på spisskuler til 18 lødig kammerlader og undret meg på hvordan i all verden en slik kule kan gå greit, men det gjør den med riktige ladninger.
X-ring lager en "semi wad cutter" lignende kule til Enfield Snider som skal gå godt, men den har en lite tidsriktig spiss.

BjørnL

aho

Hei!


Spennende Bjørn! Tenker kulen går bra jeg!
Regner med full rapport

BjørnL

#4
Hei.

Har laget en ny kuletang til Snider. Denne støper kuler som er i underkant av 400 grain, cal. .596, med litt slankere nese og dypere fettriller. Prøveskyting vil vise hvilken tang som gir best kuler. Tangen som gir dårligst kuler får jeg heller legge til salgs her på nettet :-).
Jeg har lagt inn en annonse på "markedet" hvor jeg ønsket å kjøpe en Snider, 2-bands eller karabin. Nå må dere nytte muligheten til å bli kvitt noe.



BjørnL

aho