Oppbevaringstilatelse av svartkrutt

Started by reldor, 25. November 2005 kl. 17:46:32

Previous topic - Next topic

reldor

Hei

Er det noen som har søkt om oppbevaringstilatelse og fått svar???,er
spent på resultatene rundt om i landet.

Jeg har selv lagt inn søknad men har ikke fått svar ennå.

R.
Religion er menneskets seier over fornuften.

Glen Gun

> Hei
>
> Er det noen som har søkt om oppbevaringstilatelse og fått svar???,er
> spent på resultatene rundt om i landet.
>
> Jeg har selv lagt inn søknad men har ikke fått svar ennå.
>
> R.

Skal søke til uka, har snakket med brannvesenet her og fått noen papirer. Papirer på dem nye forskriftene.:-|

laffa

Jeg søkte brannvesenet i Ålesund om å få oppbevaringsløyve på svartkrutt denne uka. Fikk til svar at de ikke gir løyve til å oppbevare noe som allerede er tillatt å oppbevare. De henviser til tidligere regler, som sier at jeg kan oppbevare inntil 5kg av det svarte uten spesiell tillatelse. Brannvesenet her har ikke hørt om noen nye regler, så dermed er jeg like langt.
 laffa

Pelsjeger

Jeg bor noe nord for deg, men har opplevd nesten det samme. Brannmesteren mente jeg kastet bort tiden hans med å mase om dette tullet. Han var faktisk litt irritert, for han hadde fått samme spørsmål tidligere i uka av en skytter. En så liten mengde som jeg søkte om (6 kg) ville ikke utgjøre noen fare mente han. Da jeg spurte han hvorfor DSB da hadde kommet med det mye omtalte skrivet så sa han at det var på grunn av at de ikke skilte mellom sprengkrutt og "vårt" svartkrutt. "Vårt" svartkrutt var pakket på en meget forsvarlig måte i motsetning til plastposene med sprengkrutt som også kom i større forpakninger. Jeg fisket også litt om hans synspunkter på den andre søknaden som skal sendes til politiet. Svaret var: "Du har vel våpenkort har du ikke? Hvorfor i (mange stygge ord) trenger du søke politiet på nytt da??"

Så mumlet han noe om forbannede byråkrater og noe jeg ikke skal gjengi. Det endte egentlig med at han ba meg sende en søknad på mail (så slapp han å kaste søknaden i papirkurven når han fikk den). Vil helst ha det på papir så jeg søker pr. brev likevel. Så får vi se hva som skjer.

reldor

>  Brannvesenet her har ikke hørt om noen nye regler, så dermed
> er jeg like langt.

Alle landest kommuner har fått brevet fra dsb, så dem har sikkert ikke lest det!?!?
Det tyder på at det blir forskjellig behandling rundt om i landet.
Og at vi må ha rekvisisjon fra politiet synes jeg er noe forbannet tull
siden vi har våpenkort og eventuelt oppbevaringstilatelse.:-(

R
Religion er menneskets seier over fornuften.

Kenny

Fikk avslag idag!!! Jeg har ingen mulighet til å oppbevare kruttet utenom i boligen min og søkte derfor om å få oppbevare en kilo i bolighuset mitt. Det gikk ikke ifølge brevet som DSB sendte ut og dermed var det blankt avslag. Jeg mente det var formildene at jeg bodde såpass langt fra folk og bare søkte om en kilo, men nei. Jeg har laget en boks lik den de engelske svartkruttskytterne er pålagt å oppbevare kruttet i, men det var til ingen nytte.

Nå melder jo neste spørsmål seg... jeg har tre håndvåpen som POD forventer at jeg bruker jevnlig. Aktivitetskrav kalles det, men hvordan kan jeg skyte uten krutt.

Jeg har forsøkt juksekrutt i flintlås med det er jo ikke brukendes. Jeg MÅ ha ekte krutt til fengkrutt og i bunn av ladningen. Dessuten er jeg ukomfortabel med å blande to ulike kruttyper på den måten. Jeg tenker ikke å miste øynene eller fingrene fordi jeg blander noe feil.

Hva gjør jeg nå??  :klohode:
Kenny

reldor

Hei Kenny

Vet ikke om det går, men hva med å foreslå et vanntett tre skap ute på veggen,da er det ikke I bolig.


R
Religion er menneskets seier over fornuften.

jao

Dette innlegget ble opprinnelig postet under emnet «Lagring av svartkrutt>, men ble flyttet til denne tråden. Vennligst begrens antall tråder om kruttsaken for å holde ting mest mulig oversiktlig. Admin.

Ikke sørg på forskud jeg har sjekket på nettet på DSB og der kan jeg ikke finne noe om svartkrutt til oss små forbrukere
Det som sto i det nye kravet var at oppbevaring av raketter og pyroteknisk
samt eksplosiver
Over 250 kg skal det være alarm
Se på dsb.no let på nyhetsarkiv i 8-2005 så ble det sendt ut et brev men der sto det ikke noe om oss småforbrukere Jeg skyter også svartkrutt (men hvor skal vi få tak i det fremover ønsker svar)
Etter det som jeg kan huske av lover så kan det oppbevares 5kg krutt på et sikkert sted som det ikke er noen form for varmekilde eller åpen ild
Måtte søke en gang for jeger og fiskerforening. Men der var det mere 10,000 hagleskud og 20,000 rifleskudd det var formye ihenhold til loven da var det bare en søknad til brannvesnet med kart for å vise hvor det var og hvordan det ble oppbevart

Øyvind F.

> Ikke sørg på forskud jeg har sjekket på nettet på DSB og der kan jeg ikke
> finne noe om svartkrutt til oss små forbrukere
> Det som sto i det nye kravet var at oppbevaring av raketter og pyroteknisk
> samt eksplosiver.

Du har rett i at det det ikke finnes noen regler for oss småforbrukere. Problemet er at svartkrutt, uansett om det er sportskrutt eller sprengkrutt, blir klassifisert som et eksplosiv. Slik DSB for tiden tolker «Forskrift om håndtering av eksplosjonsfarlig stoff> så gjelder samme reglene for oppbevaring enten du har 250 kg eller en halv kilo. Det gjorde de ikke før november 2005, som vi alle vet, da ble svartkrutt til skyttere medregnet i de 5 kg du nevner.

NSU kommer sannsynligvis til å gjøre et fremstøt i denne saken i løpet av de neste dagene. Jeg håper at vi etter det kan erverve svartkrutt på vanlig måte med våpenkort oppbevare det slik vi har gjort før.

Jeg kommer med mer informasjon når uttalelsene fra NSU er oversendt rette instanser.

Når det gjelder hvor du kan få tak i svartkrutt så er rette stedet Winge Våpen i Moss. Det er ikke lenger tillatt å frakte krutt med f.eks. en vanlig Linjegods-transport. Bor du langt fra Moss har du kanskje et problem, men det trenger ikke nødvendigvis være så stort. Som alle vet fraktes det sprengstoffer fra Østlandet over fjellet til Vestlandet, og til de fleste kanter av landet. Dersom det går flere skyttere og/eller forhandlere sammmen så bør det vel være mulig at vårt svartkrutt kan få «haik> med vanlige sprengstofftransporter? Her er det bare til å bruke fantasien. I mitt hode er dette en mulig oppgave for distriktsrepresentantene i NSU å organisere.
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

reldor

Hei igjen

Fikk telefon fra brannvesenet i Moss i dag , med beskjed at søknaden min ble vidresendt til dsb.
Dette blir gjort p.g.a. at det er dsb som skal vurdere farene ved oppbevaringen siden jeg ikke kan overholde kravet om sikkerhets avstand.
Og de skal da eventuelt gi tillatelsen..........

Da er det bare å vente på svar og håpe det er positivt....

R
Religion er menneskets seier over fornuften.

Pelsjeger

> Fikk telefon fra brannvesenet i Moss i dag , med beskjed at søknaden min
> ble vidresendt til dsb.

Dette ligner mer og mer på en komedie :no: Hvor mange instanser er vi oppe i nå for å få kjøpt krutt til å utføre idretten vår? Tre? Fire? :clap:

For å spare litt penger på vegne av skattebetalerne og staten Norge så bør kanskje folk vente med å søke til NSU eventuelt har fått ordnet opp i dette? Makan til forskjellsbehandling!!!

hoppagåresleivskudd

hvis vi ikke får lov til og ha og oppbevare svartkrutt! hvordan skal vi utøve vår sport?
blir det et depo på hver bane, og lade der, hente ut ladninger?
hvis poletiet og brannvesen avslår min søknad, så vil jeg ha våpnene mine avregistret! "Alle våpen med et UKURANT/SJELDENT/IKKE MULIG OG FÅ AMUNISJON TIL behøver man ikke og registrere"
og bruke krutterstatninger er pr tiden ikke tillatt i følge reglene MLAIC.
og i følge Svirre: HELLIGBRØDE OG NOEN ORD TIL #¤§x%%"

jeg vet jeg provoserer litt når jeg skriver dette, men jeg blir F.... av byrokrater som lager hindringer der det mulig og gå i dialog før man lager lover som ikke er hensiktsmessig gjennomførbare!! (men noe må jo byrokratene gjøre for og legetimere sin stilling)

Kenny

> Vet ikke om det går, men hva med å foreslå et vanntett tre skap ute på
> veggen,da er det ikke I bolig.

Jeg har ikke foretatt meg noe mer i saken. Jeg skifter jobb etter jul og da flytter jeg fra den nåværende kommunen min og over til nabokommunen som har en mye mer svartkruttvennlig brannansvarlig. Dette var ikke noe som var planlagt men det passer meget godt slik saken står nå.

Et vanntett skap av tre på ytterveggen anser jeg som mye mer utsatt for tyveri enn at det står trygt på innsiden av huset mitt. Det får da være grenser for tull en skal finne seg i! Nei, nå håper jeg snart det blir en ordning på dette.

Det blir tur til Moss på nyåret!
Kenny

Tysvær

Dette innlegget er ikke i tråd med forumreglene og er derfor slettet. Her snakker vi om sportskrutt, dvs. ammunisjon, og ikke fyrverkeri.

«Skal ikke oppfordre til noen ulovligheter [...]> var litt av en selvmotsigelse i dette innlegget. Slikt tull er uønsket.

Admin.

jao

Har ikke hatt tid til å lest på nettet
Men nå har jeg tid fikk en smell i pumpa (så ro deg ned gutt)
Det brevet fra DSB hadde jeg ikke fått med meg men nå har jeg det
Det var en strek i regninga
Men brevett som er skrevet til DSB burde de ta hensyn til å skille mellom sportskrutt og sprengkrutt
Vi får krysse fingrene å håpe på det beste

ilder

Når jeg leste svaret på brevet til DSB i Muskedunderen, så ble jeg noe overrasket. Hvorfor er svartkrutt plutselig blitt så farlig? Det har jo tross alt vært på markedet i noen år nå.

Skal en ta brevet fra DSB til etterretning, så lever man jo på lånt tid der en står og banker ned en kule i et svartkruttgevær. For ikke å snakke om når en komprimerer kruttet i en patron. Det er vel ikke store forskjellen på kruttet vi bruker her til lands og ellers i Europa, så hvorfor er risikoen så mye større her? Andre land, med noen få unntak, har rimelige restriksjoner på kjøp og oppbevaring.

Jeg mener ikke med dette å antyde at svartkrutt er tilnærmet ufarlig, men at DSB har inntatt feil standpunkt.

Er svartkrutt så farlig med hensyn til oppbevaring og bruk, eller er det gamle påstander som med tiden er blitt sannheter?

Mens jeg leste svarbrevet, kom jeg på en strofe fra en sang av Ole Paus: "Et rykte vil ha det til at jorden er rund, men man tror ikke på hva som helst i Elverum". Kankje jorden er litt mindre rund ved Oslofjorden?

Under en av mine turer på nettet kom jeg over dette:
http://www.ctmuzzleloaders.com/mlexperiments/sparks/sparks.html

Her beskrives noen forsøk med å sende elektriske ladninger gjennom svartkrutt.
Resultatene og metodene skal jeg ikke gi meg inn på å kommentere, da mine kunnskaper om dette emne er begrenset.

Øyvind F.

> Når jeg leste svaret på brevet til DSB i Muskedunderen, så ble jeg noe
> overrasket. Hvorfor er svartkrutt plutselig blitt så farlig? Det har jo
> tross alt vært på markedet i noen år nå.

Bare en kort presisering, det er ikke kommet svar på NSUs anmodning til DSB. Svaret fra DSB som er gjengitt i Muskedunderen er dette, og det gjelder transport av svartkrutt. I tilfelle noen misforstår hva slags svar det dreier seg om.
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

Siggen

> > Når jeg leste svaret på brevet til DSB i Muskedunderen, så ble jeg noe
> > overrasket. Hvorfor er svartkrutt plutselig blitt så farlig? Det har jo
> > tross alt vært på markedet i noen år nå.
>
> Bare en kort presisering, det er ikke kommet svar på NSUs anmodning til
> DSB. Svaret fra DSB som er gjengitt i Muskedunderen er
> dette, og
> det gjelder transport av svartkrutt. I tilfelle noen misforstår hva slags
> svar det dreier seg om.



Jeg tror vel at denne foreningen har for få medlemmer til å kunne oppnå tilstrekkelig innflytelse hos byrokrater og politikere. Foreninger med et stort medlemstall liker de ikke å `Tråkke på nesen` det kan føre til tap av viktige stemmetall ved valg.En medlemsverving er jo et tiltak som kunne hjelpe. Er dette tanker som har streifet ledelsen?

reldor

Hei igjen...

Neste ikke til å tro....

Ringte brannvesenet i dag og etterlyste hva som skjer med søknaden min.
Brannvesenet i Moss har fått søknaden i retur fra DSB med beskjed om
at det var brannvesenet som skulle ta avgjørelsen , dette er stikk i strid
med hva DSB sa når de ba om å få søknaden tilsendt av brannvesenet:-P :-P :-P .

DSB er vel redde for at det ville bli mange søknader å svare på!?!?!?:surprised:

Da er det bare å vente på svar igjen:-|

Richard.
Religion er menneskets seier over fornuften.

reldor

> Da er det bare å vente på svar igjen:-|

Hei....
Og da kom svaret ,NEGATIVT ikke innvilget..:-(
Skal prøve en søknad til med kruttet plasert med større
avstand til vei......

Det er heldigvis ikke slutt på skytingen alikevel
da vi har oppbevaringstilatelse jeg kan disponere :-D :-D

R
Religion er menneskets seier over fornuften.