04. August 2021 kl. 5:01:29
forum.svartkrutt.net

Author Topic: Oppbevaringstilatelse av svartkrutt  (Read 15390 times)

11. February 2006 kl. 11:09:04
Reply #20

reldor

Hei igjen.

Er det flere som har fått svar???
R
Religion er menneskets seier over fornuften.

11. February 2006 kl. 11:39:24
Reply #21

jæger justnæs

Leverte inn søknad i november. Fikk ikke direkte avslag, men ansvarlig for tildelig av oppbevaringtillatelse ville ta opp behandling av søknader med sine kolleger i Agder-fylkene. De har visst hatt møte(r) og sendt inn et utkast til DSB. Det var jo for å få en ensartet behandling, men foreløpig gjelder det eventuelt bare for Agder...:klohode: Det var snakk om måter å få til oppbevaring i garasje i rekke, bod nærmere  bolig enn 5 meter o.l. ved hjelp av brannceller; gipsplater/Rockwool e.l. Hva som skjer videre vet jeg ikke, men jeg har blitt lovet oppdatering pr. mail så snart noe skjer. Jeg lever forsatt i håpet om at henvendelsen fra NSU skal føre frem.
Best når det smeller!

15. February 2006 kl. 20:49:13
Reply #22

reldor

Hei.
Spurte brannvesenet om det var noe jeg kunne forandre på søknaden min for å få godkjent oppbevaring. F. eks. større avstander.
Svaret jeg fikk var litt rart, de var nå generelt negative til oppbevaring i bolig område, dette er motsatt av min oppfatning av tidligere samtaler med samme person.
De hadde også kontaktet millitært personel og de ville ikke godkjent en slik søknad.
Så det var nok ikke mulig.

Dette har jeg bare muntlig , det står ikke noe om dette i brevet fra brannvesenet.

Det jeg synes er rart er at de kontakter en tredje part (millitæret) som
jeg vil tru ikke har noen erfaring med svartkrutt som skytterkrutt.
Og at det i utgangspunktet er dsb som har forvaltnings ansvaret,
så hvorfor da en tredje part??????

Heia NORGE:-P

R

15. February 2006 kl. 21:12:31
Reply #23

Øyvind F.

Administrator
> Heia NORGE:-P

Jeg ringte DSB i dag og fikk til svar at svar på NSU-henvendelsen kunne forventes innen kort tid. Den mener jeg å ha hørt før, men vi får håpe det skjer noe snart.

Å koble inn Forsvaret mener jeg er hårreisende. Hva slags spisskompetanse er det de har om oppbevaring av småkvanta med svartkrutt? Ta en telefon til avdelingsleder Siri Hagehaugen i DSB (33 41 27 60) og spør om det er hun eller Forsvaret som regulerer oppbevaringen av svartkrutt for private i Norge. Tålmodigheten min i forhold til DSB i denne saken er tynnslitt, og dersom Forsvaret nå er koblet inn som instans så mener jeg saken er havnet på enda villere veier enn den var fra før. (Om mulig). Det som kommer fram i trådene her på forumet er bare toppen av isfjellet.

Jeg oppfordrer alle som får avslag på søknader om å henvende seg direkte til DSB, slik vi henvender oss til POD når vi anker våpenervervssøknader. På den måten ser de selv bedre konsekvensene av problemene de har stelt istand. Skattetaksameteret tikker og går og det er du som betaler.
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

16. February 2006 kl. 9:32:51
Reply #24

reldor

> Jeg oppfordrer alle som får avslag på søknader om å henvende seg direkte
> til DSB. Skattetaksameteret tikker og går og det er du som betaler.

Ja jeg har vurdert det men trur jeg skal vente å se på svaret de gir NSU.

Jeg har ikke så mange gode argumenter for oppbevaring på min adresse siden
vi har fått innvilget oppbevaring på skytebanen......

R

20. February 2006 kl. 17:25:40
Reply #25

Billy

Heisann.

Jeg vet ikke om dere har lest det jeg har skrevet i denne linken,

http://www.forum.svartkrutt.net/index.php?id=1268

men jeg har fått godkjent søknaden om oppbevaring av 3 kilo svartkrutt hos Sarpsborg Brannvesen. Det var ingen som helst problem.

20. February 2006 kl. 19:45:21
Reply #26

reldor

> men jeg har fått godkjent søknaden om oppbevaring av 3 kilo svartkrutt hos
> Sarpsborg Brannvesen. Det var ingen som helst problem.

Hei, joda har lest det og jeg spurte i Moss om dem kunne kontakte Sarpsborg
og/eller Fr.Stad (det er en tillatelse der også)for råd.
Svaret jeg fikk var at det ikke var noe sammarbeid mellom de forskjellige
brannvesen..........................

Da for jeg heller tenke på å flytte:-P :-P

Jeg personelig venter på den nye våpenforskriften siden dsb også mener
reguleringen av kruttet bør gå under den...
Se  svaret fra dsb  
http://www.forum.svartkrutt.net/index.php?id=1170

R.

20. February 2006 kl. 19:47:54
Reply #27

reldor

> Da for jeg heller tenke på å flytte:-P :-P
>

Det var ikke med i svaret !!!!!!
bare noe jeg tenkte....
R

24. February 2006 kl. 15:13:43
Reply #28

hoppagåresleivskudd

> > Da for jeg heller tenke på å flytte:-P :-P
> >

Hei alle sammen :-)

Her er en Løsning fra MELØY komune, etter at jeg leste det første brevet fra DSB, dro jeg til Brannsjefen her i Komunen og spurte hva Dette betyr og hvilke konsekvenser dette ville medføre for oss som er brukere av dette "edle stoff" sportskrutt.
jeg forklarte om vårt behov og hvilket omfang det hadde i vår komune, og svaret var: dette må vi kunne finne en løsning på!
Komunen er nå med i et interkomunalt sammarbeide så det måtte ut til de andre komunene, det kom et positivt svar og jeg var og snakket med Brannsjefen og hvordan og hvilke måter dette kunne oppbevares på, etter en liten stund hadde det blitt til et eget skjema, med en enkel forklaring på hvordan det bør oppbevares på. og de problemene som er skissert fra DSB om at innsats personell og faren der er eleminert, da søknaden skal inneholde en tegning over huset om hvor vi oppbevarer kruttet, og adkomst til rommet.
Dette er en meget konstrutiv løsning med fordeler for alle.
så til andre som skal søke, så legger jeg en link til skjemaet så kan det være litt til hjelp for og finne en løsning på denne ståa!
http://www.meloy.kommune.no/nordland/meloy/meloyk.nsf/frameme?ReadForm&title=Andre%20offentlige%20tjenester&href=/Nordland/Meloy/s_description.nsf/kipWebServicesByCategory?OpenView&category=Andre%20offentlige%20tjenester

jeg sier tusen takk til brannvesnet i komunen!!!    :-) :-) :-)

pål:-)
« Last Edit: 24. February 2006 kl. 15:18:19 by 189 »

24. February 2006 kl. 18:46:55
Reply #29

Sharps

Bra, Pål.
Dette viser vel at det er forskjellsbehandling rundt om i landet. Håper dette hjelper de som har problemer med oppbevaringstillatelser.

MVH
Sverre

24. February 2006 kl. 18:57:49
Reply #30

jæger justnæs

>  ...ansvarlig for
> tildelig av oppbevaringtillatelse ville ta opp behandling av søknader med
> sine kolleger i Agder-fylkene. .... Det var snakk om måter å
> få til oppbevaring i garasje i rekke, bod nærmere  bolig enn 5 meter o.l.
> ved hjelp av brannceller; gipsplater/Rockwool e.l. Hva som skjer videre
> vet jeg ikke, ...

Jeg har nå vidersendt Meløys praksis til ovenfor nevnte person for å få fart på saken.
Best når det smeller!

18. March 2006 kl. 19:40:19
Reply #31

hoppagåresleivskudd

hei :duell:
Jeg har nettopp lest siste Muskedunderen, og forstått at vi som bor i gokk (nord for sinsen) bor så grisgrent at vi kan få lov til og oppbevare sportskrutt, mens de som bor i STORBYENE i NORGE ikke kan få lov, stusset litt på dette da Bodø som ble en av høringsinstansene i den tillatelsen som ble gitt er etter definisjon en by og det bor ikke så mange bare: Folketallet for Bodø er pr 1/1-05  44.414 innbyggere, JAJA ikke så mye som sentrale strøk men dog!!

jeg er enig med SHARPS(svirre) at det er forskjells behandling ute og går, eller som jeg vil kalle det: udugelighet, for enkelte i diverse administrasjoner vil ikke gjøre noe som kan "skade" sitt omdømme.
men dette er en personlig mening.
jeg oppfordrer til og be om en konkret analyse om hvorfor det skal være så mye mere risikofylt i enkelte komuner enn der det er gitt en tillatelse som er vurdert av det samme fagpersonale, med samme kompetansenivå? min nærmeste nabo bor 7 meter unna,GRISGRENT!!!!!
Men som en kompis sa vi tullinger som bor her oppe vi er nok ikke tatt med i betraktningen untatt når skatt og avgifter skal betales!

ok admin, skal ikke "syte mere"

men søk og ikke gi dere!!!  men det er ledige tomter her, og jobber er det, frisk luft og så får dere oppbevare sportskrutt og skytebaner har vi i fleng, og det er kun 2 timer til gardemoen. trenger man noe mere??  :ok:  

pål

18. March 2006 kl. 19:55:57
Reply #32

Øyvind F.

Administrator
> men søk og ikke gi dere!!!  men det er ledige tomter her, og jobber er
> det, frisk luft og så får dere oppbevare sportskrutt og skytebaner har vi
> i fleng, og det er kun 2 timer til gardemoen. trenger man noe mere??  :ok:

Tja, du trenger ikke flytte lenger nord enn til Sveio. Der er det også tomter og frisk luft, men jobber er det verre med. :-D Jeg søkte i Sveio og der var det meget lett å få tillatelse. Ingen spesielle krav, verken trekasser, påbud om å oppbevare det i uthus osv. Med andre ord: Akkurat likt slik det var før.

Et tips når dere søker: Bruk tid på søknaden, henvis til lover og forskrifter og vær saklige. En velbegrunnet og saklig søknad blir lettere innvilget enn slurvearbeid.
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

19. March 2006 kl. 7:02:35
Reply #33

runastav

Hei.
Min tillatelse på oppbevaring av svartkrutt kom også i posten igår.;-) søkte om 5kg fikk innvilga 3kg.Saksbehandleren i karmøy Brannvesen ringte meg fleire gonger for og diskutere, meget positivt av byrokratiet. Han var også inne her på forumet for og få mere orientering, for som han sa dette er jo nytt for oss også.
mvh.Runar S

19. March 2006 kl. 11:32:06
Reply #34

hoppagåresleivskudd

> Hei.
> Min tillatelse på oppbevaring av svartkrutt kom også i posten igår.;-)
> søkte om 5kg fikk innvilga 3kg.Saksbehandleren i karmøy Brannvesen ringte
> meg fleire gonger for og diskutere, meget positivt av byrokratiet. Han var
> også inne her på forumet for og få mere orientering, for som han sa dette
> er jo nytt for oss også.
> mvh.Runar S

supert  :ok:

19. March 2006 kl. 22:28:26
Reply #35

krutnarr

Se det,så var også minn tilatelse på oppbevaring i boks:-D  Det blei i garasje og max 3 kilo, men det er jeg fornøyd med.
Kommunene her på sørlandet har blitt enige om en felles løsning som sier 3 kilo svartkrutt oppbevart min.2m fra bolig,da med brannvegg eller min.5m uten brannvegg. Videre skal uthus/garasje merkes med røking forbutt/bruk av ild forbutt. byggning må IKKE merkes med "her oppbevares eksblosiver"da det ikke er en fordel å reklamere for sådan. Ellers sier de at eventuelle krav fra DSB må følges.
Besøk meg på www.krutnarr.no
Mail meg på: krutnarr@krutnarr.no

20. March 2006 kl. 19:06:10
Reply #36

reldor

JEG ER MISUNNELIG PÅ DERE:-( :-(

Nei da, det er bra det blir gitt tilatelser rundt om i landet,
kanskje det da blir lettere å få gjennom en søknad i Moss også.
Prøver å være optimist...........er ikke lett.

R

24. March 2006 kl. 14:34:13
Reply #37

hoppagåresleivskudd

Bodø som ble en av høringsinstansene i den tillatelsen
> som ble gitt er etter definisjon en by og det bor ikke så mange bare:
> Folketallet for Bodø er pr 1/1-05  44.414 innbyggere.

jeg beklager jeg har skrevet noe som ikke er helt korrekt:
Meløy valgte og stå utenfor den interkomunale branntjenesten og dermed blir det ikke rett av meg og si at det ble godkjent av Beiarn, Misvær og gildeskål og Bodø komune med at disse komunene aksepterte oppbevaringstilatelsene.
brannværn avdelingen i Bodø var positiv for denne ordningen, men i og med at det intekomunale sammarbeidet ikke ble vedtatt i Meløy. så er det kun pr dags dato MELØY som praktiserer denne ordningen. og at Bodø Komune kun har sagt at de er positiv til denne ordningen.

beklager at jeg har skrevet noe som ikke var helt rett.

pål

24. March 2006 kl. 19:18:38
Reply #38

laffa

Gladbrev i postkassa idag; søknad på inntil 5kg innvilget av brannsjefen i Ålesund. Jeg møtte selv opp på stasjonen for å levere søknaden, med kopier av endel av det som har vært skrevet her på forumet, og det tror jeg virket positivt inn på utfallet av søknaden. Det virket som om at vår bruk av svartkrutt var helt ukjent terreng, og alle bilag ble lest med oppriktig interesse.
Litt off topic; søknaden ble sendt meg etter etpar dager, men Posten brukte 7dg. på å frakte den 3km.

laffa

17. April 2006 kl. 11:46:40
Reply #39

nagant 762

Da har jeg sendt avgårde forespørsel til brannvesenet i Ringerike om hvordan det gjøres der. Skal bli interesant å se svaret.