Import av antikk rifle fra England, hente selv...

Started by Tobben, 28. May 2013 kl. 14:34:01

Previous topic - Next topic

Tobben

Jeg erfarer at ved kjøp av antikk rifle fra tyskland eller england kreves det eksport-tilatelse. Selger refererer til agent som ordner dette mot den nette sum av omkring 250 euro / gbp.

For 250£ kan jeg jo dra og hente riflen selv....

Hva med dokumentasjon?
(lurt å ha det når man sjekker inn på en flyplass i england tenker jeg)

....altså: få våpenet ført inn i våpenpasset før avreise - er det en mulighet?

Noen som har ferske erfaringer og råd som er bedere?



------------

...svar på fersk forespørsel vedr. rifle priset til 248euro, tysk nettbutikk...

...on base of the known information, we give the following non-binding offer,

here our actual list-prices:

The administration work for the export of a weapon to Norway is Euro 90,-.

The stamp duty is Euro 35,-. (since 1st July 2012)

Handling, warehouse, packing and shipping cost are, up to a length of 120 cm
and a weight of 5 Kg, shipping without insurance to Oslo airport is Euro
285,-.

If there are more than one weapon in one shipment, the cost of every further
weapon are 50% of the first one.

From the recipient we need his import permit plus a copy of his passport. If
in good quality, both is good enough by mail.

For the forwarder we need the recipient's phone number.

After reception of the weapon we'll send you the invoice for our export
service, with all details for your import permit.

Please visit <http://www.krico.de> www.krico.de



Best Regards

Arndt G. Kriegeskorte


....omkring dobbelt så mye i "avgifter" som for riflen...
og så er riflen 2cm lengere en det her forutsatte, hva nå det vil medføre...:-(

Mr. Pitt

Jeg tok inn en Mauser 1871/84 fra England for ca. fem år siden, trengte hverken eksport eller importtillatelse, rett hjem i postkassa.
Men, det kan jo være at det har kommet nye regler siden.
Old gunfighters never die, we just go on smellin like black powder.

jopesj

Jeg kjøpte en liten perkusjonspistol i en antikvitetsbutikk på ferie i York. Rådet fra selgeren var å bare si fra om pistolen fra ved innsjekking - no problem!
Det fungerte ikke så bra. En lettere hysterisk mann ved innsjekkingen ante ikke hva han skulle gjøre, og antikk eller ikke - dette var veeeeldig skummelt!

Det endte med at jeg etter mye fram og tilbake måtte oppsøke tollen, som til slutt etter grundig inspeksjon kunne sette sitt "segl" på at dette var en antikk pistol som fint kunne ligge i kofferten (ikke håndbagasje). Jeg mener å huske at kofferten ble tapet med en tape som forklarte at inneholdet (pistol) var inspisert og forhåndsgodkjent av tollen.
Mulig jeg bare hadde uflaks, men hadde det ikke vært for at jeg hadde meget god til fra innsjekking til avgang, så hadde jeg nok vært i flyet på vei hjem uten pistol.
Hilsen Jon
Jopesj

Tobben

Hei jopesj,

hva var det for noe "segl" tollerne kom med?
....fikk du noe papir eller...?

jopesj

Hei Tobben,
dette er over 10 år siden så jeg er ikke 100% sikker lenger, men jeg mener at tollen brukte en form for limbånd hvor det sto noe i retning av at bagasjen var sjekket av tollen.
Hilsen jopesj
Jopesj

Balcar

Jeg kjøpte en revolver i USA for et par år siden, denne var produsert i 1888. Jeg tok ikke sjansen på å legge den i kofferten, men sendte den med UPS. Fylte ut tollpapirer med hva dette var, og vedla kvittering frea våpenbutikk der det tydelig fremgikk at den var fra 1888. Dermed er den å regne som "Ikke våpen" både i USA og Norge, Norge har 1890 som magisk år, jeg tror USA har 1899 eller noe lignende. Hva som gjelder av regler i England/Tyskland vet jeg ikke, men i det øyeblikk det kreves eksporttilatelse,blir ting komplisert og dyrt. Er det krav om eksporttilatelse så gjelder det også dersom du henter selv. Kjøpte en Rolling Block fra Svensk våpnforhandler, og han ordnet eksporttilatelse, jeg fikk bekreftelse i tollen på at børsa hadde forlatt Sverige, deretter var den fri, ikke noe import-tull.