MLAIC kornfot file eller ikke file?

Started by aho, 20. May 2014 kl. 18:52:00

Previous topic - Next topic

aho

Hei


Ser at internasjonale reglementet for replika revolver krever at kornfoten skal files jevnt med løpet.
Ser på Nsu sine regler at dette gjelder for pistoler også?
Greit å få sjekket opp i dette å slippe filing i våpenkontroll på Nm!:-)

nevS

#1
Hei

jeg tror nok at du slipper å file kornfoten her i gamlelandet.
MLIAC har strammet inn reglene men etter hva jeg har oppfattet er det hver enkelt kontrollør sin kunnskap som gjør om du slipper igjennom kontrollen.

David Brigden som er president i MLIAC uttaler seg på et videointervju om de nye reglene og hva som er lov og ikke, samtidig sier han at databasen de skal bygge opp på de forskjellige våpnene er temmelig stor og at de ikke kan håndheve alt før de er sikre på at det de har av data er korrekte.


Vanligvis er det to stykker i kontrollen og du skal ha ganske solide feil med skyteren før de ikke godkjenner et våpen. "utseendemessig" sikkerhetsmessig er de strenge og forteller hva som må til for at du skal få bruke våpnet.

Fram til at reglene for Norge sammenfaller skriftlig med det internasjonale kan du trygt skyte med det sånn det er i dag, selv om vi har et vedtak i NSU på at alle internasjonale regler automatisk skal inn i våre regler.
Samler på sisteplasser.
Skytter ikke samler.
Lytt til erfaringer.
Gode råd som det å tru og synsing funker kanskje når du har prøvd rådene fra en med erfaring.

aho


arilar

Detta ur minnet då det var länge sedan jag tittade i vare sig MLAIC:s eller SSSF:s reglemente. Att kornfoten filas jämnt med revolverns pipa på replikarevolver är väl en regel som funnits i minst 20 år? Åtminstone var det då jag gjorde detta på en Pietta-revolver före internationellt tävlande. Känns inte som en nyhet.....
Att kornfoten måste filas ner på en slaglåspistol måste väl ändå vara ett missförstånd? I så fall måste jag fördärva mina originalare! Står detta som krav i NSU:s reglemente bör det snarast rättas till!! Eller har jag missuppfattat det hela??

aho

Hei



Ja slik som jeg tolker det fra nsu reglementet står det at enhver replica pistol/revolver skal ha det.
Ser at de ikke bruker den ordlyden i MLAIC engelsk utgave.
Der er der replica revolver med svalehale spor som skal files jevnt med løpet.
Finner ikke det samme om pistoler der,!

kjberg

Det står i MLAICs reglemente om replika revolveres sikter Og slik jeg kan huske det har det stått slik bestandig.
Dovetailed front sights are permitted on reproduction revolvers provided that the ends of the fennon are flush with the barrel.
Pistoler har bare regel for bredde på forsikte (2,03 mm) Baksikte skal ha enten V eller U form. Moderne sikter med firkanta korn og skur er ikke tillatt.
De norske skrevne regler er på mange måter helt på kanten av MLAICs. Jeg vil si det så sterkt at på noen områder det er direkte misvisende. :fy_fy:

Hans T

#6
Skal man være sikker på hva som er riktig i det norske regelverket, så må man jo korrekturlese MLAIC sitt regelverk, da det norske er både misvisende og tunglest.
Hørte rykter at det skulle komme enda en utgave av regelverket i muskedunderen som skulle gå i trykken 20ende April.