Oppheving av registrering

Started by olav, 30. October 2014 kl. 15:35:17

Previous topic - Next topic

olav

Jeg har fått et problem jeg ikke har hatt før . Jeg har kjøpt ee Stevens Fallblokk gevær i det ukurante kaliberet 25/21  . Våpenet regnes som såkalt Curio og Relac eller umoderne .

Hvordan får jeg hevet registreingen av et slikt våpen det IKKE finnes snev av ammunisjon til og er tvilsomt litt over 1890 årene . Våpenet ligger i USA der det har ligget lenge og jeg må løse saken . Jeg vet at i Sverige er alle patronvåpen registreingspliktige men våpen som enten kommer under grensen 1890 eller er kamret for et meget ukurant patron kan avregistreres hos politiet og en avgift betales . Hvordan er det her . Er det noen som kan hjelpe ?
Olav.

Kammerherren

Jeg ville startet med å forklare saken til lokal politimyndighet, utrolig hvor hjelpsomme de kan være bare en spør. Jeg vil anta at den børsa er grei å få sendt ut av statene siden den sikkert er antikk der borte, altså produsert FØR 1899? Om det er grei skuring å få den ut av statene og du får et skriv fra politiet om at de aksepterer at den ikke skal registreres så vil nok posten/tollen kunne slå seg til ro med det. Alternativt så må du søke på børsa, få den godkjent slik at posten/tollen sender den videre til deg, så tar du med børsa til politiet å får den avregistrert i etterkant. Jeg kjenner ikke denne patronen, men om den er så passe ukurant så er det flere eksempler på at en kan slippe registrering.
Kammerherren

Trond

Jeg er redd dette ikke hjelper. Søknaden må antagelig og dessverre behandles av Ståle Svendsen i Politidirektoratet og han er en sann mester i å neglisjere Forvaltningslovens krav til svarfrister samt ti å gi nullingsvar frem til noen virkelig kjører ham litt. Jeg fikk to svar etter Forvaltningslovns maksimumsfrist med bare pissprat innen han skjerpet seg og tok fullstendig livet av påstandene mine i en annen avregistreringssak (her var det et gevær som var blitt feilaktig registrert etter de gamle reglene som jeg ville ha avregistrert). I tredje svaret viste han (omsider) at det var registreringspliktig ut fra den nye forskriften og i og med at det hadde vært registrert etc.

Lykke til!