Hjelp, jeg skal kjøpe våpen fra USA

Started by 427cab, 12. September 2016 kl. 19:53:40

Previous topic - Next topic

427cab

Hei.
Etter å ha fått mange svar og gode råd på mine spørsmål om kjøp av perkusjonsrifle, så prøver jeg meg igjen.

Tenkte som et lite vinter prosjekt å kjøpe et original våpen fra USA. En Remington mna eller en Roger & Spencer står høyt opp på lista over hva jeg har lyst på, men de blir nok litt for dyre til å prøve å feile med, så jeg får prøve meg på noe rimeligere først.                                                                    
Har vel sånn ca oversikt over kjøpsprosessen og at både munnladere og patron våpen produsert før 1890 er antikviteter og ikke reg pliktige.

Har lest i noen eldre artikler på forumet her at det da er 5% moms på kjøpesummen, gjelder det fortsatt?
Regner med at jeg må bevise for tollvesenet at våpenet er produsert før 1890, hva trengs av dokumentasjon på det?

Mr. Pitt

Som regel ingenting så lenge selgeren setter dette på pakka, tollvesenet åpner som regel pakka, og da ser de at det er gammelt.
Har tatt inn gamle våpen i flere år uten noen problemer.
Derimot når jeg skulle ta inn en ny perk revolver fra Danmark, ble det skjæring fordi tollv ikke kunne sine egne regler, jeg ble bedt om papirer jeg ikke trengte.
Old gunfighters never die, we just go on smellin like black powder.

jrr50

Jeg har også importert både deler og original våpen /dele våpen fra USA  og har intrykk av at så lenge selger. legger ved et ark som bekrefter at den er fra før 1890 (be om og få årårstallet spesifisert siden antikke det borte går helt opp til og med 1898 så ikke det blir noe kluss har selv tatt to nma og en navy .selger lå oppi ark med :manufactured before 1890-(this item 1862/1863)
Gikk som en drøm .
ikke noe trøbbel med tollvesenet i det hele tatt )
De er flinke. Men ang mva må du nok betale 25%først og så søke om refusjon av de resterende 20% )
Har vert noe jeg har nevnt fór dem men de sier det er gangen i dét.

Ellers virker det som det er USA som er lettest og greiest for oss i Norge og importere fra .jeg måtte også oppgi et gevær fra Danmark siden problemet ble avregistrering i Danmark det er de helt umulige. De måtte ha papirer fra politiet i Norge på at de overtok registrering på tross dette var regfritt her til lands før de ville la det avregistrere i danske registere.
ble bare tull av på tross jeg hadde auksjonshus og hjelp fra lokale myndigheter.
Med beste hilsen JRR50.

Besøk gjerne  min hjemmeside:   www.jrr-50.com

(NB,ny hjemmeside under laging,så det er nesten bare side oppsettet nå ,men bilder og slikt er underveis)

laffa

Jeg tok kontakt med Posten og opplyste at det var en pakke på veg til meg fra USA som inneholdt et antikt gevær produsert før 1890, og at jeg forventet redusert moms. Dette ble tatt til følge. Jeg kjøpt også engang en kammerlader fra Sverige, men da traff jeg på en tverr drittsekk i Posten, som ikke ville la seg belære om hvordan han skulle gjøre jobben sin. Han krevde full moms. Så det kommer an på hvem du treffer på.

  laffa

MrOneTwo

Når det gjelder moms på antikke greier så har jeg aldri hatt noe tull med hverken posten eller tollen. De har krevd 5% mva. Regnestykket er strengt tatt litt annerledes, men i praksis vil det si ca 5%.

Om selger glemmer eller ikke klarer å legge ved riktig dokumentasjon så kan du ta med dette selv via bøker eller ting du finner på nettet. Det holder lenge. I allefall meget enkelt så lenge du skal innføre ting som ikke har blitt produsert etter 1890 i det hele tatt. Værre er det med enkelte Smith Wesson revolvere og diverse annet. Men det du vil ha inn er en tur i parken.
Jeg ble født på kvelden, men ikke i går kveld...

427cab

Detta høres jo forholdsvis greit ut. Men hvis jeg treffer på en fra tollen eller posten som ikke har helt oversikt over hvilke moms regler som gjelder, noen som veit hvilke jeg kan henvise til?

Roy-Terje Kjoberg

Det står i "Forskrift om merverdiavgift ved innførsel":

§ 3a. Ved innførsel av kunstverk, samleobjekter og antikviteter fastsettes et lavere beregningsgrunnlag for avgiftens beregning enn grunnlaget fastsatt etter § 1.
Som kunstverk, samleobjekter og antikviteter anses de varer som er nevnt i Finansdepartementets forskrift om omsetning av brukte varer, kunstverk, samleobjekter og antikviteter § 5, § 6, § 7
Beregningsgrunnlaget ved innførsel som nevnt i første ledd er 20 pst av beregningsgrunnlaget fastsatt etter § 1.
Mer samler enn skytter.

Burgsmuller

Veldig greit å dokumentere fra nettet/bøker eller aller helst ta en koppi og sende in. Bor du i nærheten av Oslo eller en annen tollbod så gå innom der med papirene og betal tollen der. Send så kvitering til de steinskallene på posten så har du pakka i postkassa etter ett par dager
Har fått noen pakker som er merket see inovice fra levrandør og enda klarer de steinskalla og sende forespørsel:skudd:
T.B

427cab

> Det står i "Forskrift om merverdiavgift ved innførsel"

Flott, da har jeg litt å svare med hvis det skulle bli noe trøbbel.

Da er det bare å starte jakta på et passende objekt, og håpe på det beste...

427cab

Hei
For noen uker siden kom det en Springfield Trapdoor cadet rifle .45-70 i posten fra AntiqueGuns.com. Fikk melding fra posten om at det manglet dokumentasjon, så jeg måtte sendte dem en kopi av faktura, noe som ikke burde være nødvendig da den samme fakturaen fulgte pakka,  betalte ca 5% mva når jeg hentet pakka på posten. Rifla var godt pakka i bobleplast og isoporchips, så det var ingen transportskader og ellers så stemte rifla godt med beskrivelse og bilder fra selger.                                  
Detta gikk egentlig bedre en jeg hadde trudd, så nå er det bare å kikke etter en revolver...

Gollum

Hei!
Lurer litt på å kjøpe en trapdoor ifra usa, noen som har handlet antikke våpen ifra usa i det siste?
Er det samme regler som før, eller har det skjedd noen forandringer?

Mr. Pitt

Jeg hadde bestilt, men sørg for at den er produsert før 1890, de ble produsert frem til 1893.

https://gun-data.com/springfield_trapdoors.html
Old gunfighters never die, we just go on smellin like black powder.

Gollum

Tror jeg må prøve. Har aldri gjort det før, men ettersom jeg har lest meg fram til så virker det veldig greit.