31. July 2021 kl. 13:22:48
forum.svartkrutt.net

Author Topic: Trenger litt hjelp.  (Read 2774 times)

07. May 2007 kl. 0:45:06
Read 2774 times

Kjell82

Hei du!

Beklager hvis dette ikke passer her, men har søkt og søkt for et Norsk våpen forum. Kunne noen fortelle meg hvordan våpen loven er her i Norge?

Har en venn som eier to Mauser våpen, en fra 1915 og 1935 som er brukbar.  Jeg har fått beksjed fra han at du har love til og eie opp til tre våpen (eldre typer, litt usikker om hvilket år.) for samling, men hvis du går høyre en dette må man da søke etter en "samler lisense."  

Jeg selv er tjue fem år gammel og ønsker og kjøpe en Mauser. (Har funnet ett par, noen fra 1915 og oppover.)  Kunne noen fortelle meg litt mere om våpen loven og kanskje gi noen linker?

Takker så mye for hjelpet!

Hilsen,
Kjell

07. May 2007 kl. 11:47:21
Reply #1

AB

Hei Kjell!
Våpenloven er klar på at det er ikke lov å eie våpen modellfestet etter 1885 uten at det er registrert. Dvs at den mauseren du tenker på må registreres. For å få lov til å eie en slik Mauser må du mest sansynlig ha tatt jeger prøven å søke på jaktvåpen. Et alternativ er jo som du nevner å skaffe en samler lisens, men det er en ganske annen historie.
Det er faktisk slik at om du skaffer en slik Mauser UTEN å ha papirene i orden og onkel politi oppdager det, så kan du ende opp i fengsel som følge av ulovlig oppbevaring av våpen. Dette er dog en lite sansynlig straffereaksjon, men loven åpner for det.
Håper dette var til hjelp.

07. May 2007 kl. 17:56:15
Reply #2

MM

Ta en titt på denne nettsiden som har spesialisert seg på våpenloven:

http://www.cascity.com/vapenjus/index2.shtml

Det er også et eget forum der hvor en kan stille spørsmål.

07. May 2007 kl. 19:09:26
Reply #3

Kjell82

Kjempefint! Tusen takk for hjelpen§ :-)