Konkurranse for juli 2017

Started by Øyvind F., 30. June 2017 kl. 20:02:02

Previous topic - Next topic

Øyvind F.

I juli-konkurransen må alle belage seg på grisejakt. Merk at du får 1 poeng for å treffe i det hvite i skiven. Skal du sanke godt med poeng denne måneden bør du prøve deg på hodeskudd.

Denne månedens skive:



Skyteregler
Revolver og pistol
6 skudd på 15 meter. To hender og støtte/anlegg er tillatt.

Langvåpen
6 skudd på 30 meter med fri skytestilling. Støtte/anlegg er tillatt.

Last ned skiven her!

Husk å registrere resultatet via denne lenken: http://svartkrutt.net/liga/reg.php

Les også : https://forum/svartkrutt.net/index.php?topic=22751]regler om dømming av treff etc.

Som vanlig kan dere se oppdatert stilling fortløpende på: http://svartkrutt.net/liga/
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

jæger justnæs

Det blir svinaktig moro å prøve!
Takk for at du legger ut samtidig som du er på NM, sterkt :-)

Edit: Lenken til skiva virker ikke
Best når det smeller!

jæger justnæs

Jeg klarer fortsatt ikke å laste ned skiva (404 Not Found).
Best når det smeller!

Øyvind F.

Hadde ikke fått med meg at lenken ikke virket. Prøv nå.
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

Kammerherren

Alt OK, denne skal jeg forsøke meg på også, sommerferie på gang!:-D
Kammerherren

SB

Da er denne griseskytingen ferdig ☺
Ikke helt enkel. Håndvåpen ble skutt med de første skuddene ut av en Pedersoli LePage i 44 flint. Hele 19p
"a rifle without hammers, is like a Spaniel without ears" Edward VII

SB

Langvåpen ble en Remington i 10,15x61R brukt og ble 23 p.
Arnfinn som vitne :)
Neste gang skyter nok han også ;)
"a rifle without hammers, is like a Spaniel without ears" Edward VII

jæger justnæs

Dere må huske bilde samt å registrere resultat via lenken i førsteinnlegget for gyldig deltakelse, mine herrer :-)
Edit: Det ser ut som registrerte resultater ikke er kommer ut på ligasiden.

Fikk meg en tur på banen med Geir og krutnarr i går, det ble skutt rimelig godt med en pistol som skal med på Nordisk men jeg hadde bestemt meg for at hvis flintlåspistolen jeg skulle teste fungerte så skulle den brukes til grisejakt. Og sånn gikk det til, med litt bom og skadeskyting men ett slang innom i vitalt område. Man takker for at det var poeng i det hvite også ;-)

Håndvåpen: Flintlåspistol fra sydøstlige strøk, kaliber .62 eller deromkring.
Ladning: 25 grains volum Wano P, filtpropp, 25 grains volum semulegryn og ei .600 rundkule pakket i en .015 lapp med spytt.
Måtte sikte omtrent rullende skytebukk så det var på lykke og fromme men alle skuddene satt i arket, såvidt det var!
Skytestilling: Stående 2 hender på 16 meter.
Resultat: 8 + 2 + 2 + 1 + 1 + 1 = 15 poeng
Hadde skrevet ut på tykk papp men med store kuler med fart som ei humle i luntetrav ble det dessverre mye riving men heldigvis ikke noen tolkingsproblematikk.

Best når det smeller!

Øyvind F.

siggbred: Husk at deltakelsen ikke er gyldig før du laster opp bilde av skivene.
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

krutnarr

Da ble det ivertfall tid til julikonken. Tur på skytebanen med jæger og Geir.

Kortvåpenversjonen var test av Starr 1858 som er : https://forum/svartkrutt.net/index.php?topic=23923]beskrevet her
Den ble ladet med 25grain 1p wano i ferdige papirpatroner. Borebutter over kula i tønna. Selve konken gikk skeis, men revolveren fungerte utmerket. Den traff bedre på 0,5m skive enn gris.

15 poeng


Langvåpenversjonen var test av Winchester kal.32-20 som er : https://forum/svartkrutt.net/index.php?topic=24006]beskrevet her
Den ble ladet med ny smurt Lymankule .311, 115grain, 18grain 2p Wano. Hylsene ble skyteformet under konken. ;-)
Selve konken gikk skikkelig skeis her også, men den oppførte seg ikke særlig bedre på 0,5m skive heller. Funksjonsmessig derimot var det bare fryd.

11 poeng

SB

La ut bilder med tlf men ser nå at det meste av innlegget mitt ble borte. Skal selvfølgelig legge ut bildene igjen.
"a rifle without hammers, is like a Spaniel without ears" Edward VII

SB

"a rifle without hammers, is like a Spaniel without ears" Edward VII

arnfinn

Torsdag 13.07



Edit: Slo sammen innleggene men her mangler vel litt tekst. Redakøren

jæger justnæs

Siste økt før Nordisk sammen med Geir og krutnarr i dag. Det ble bare å ta konken på sparket med det jeg hadde for hånden, nemlig svenskebessen. Det vil si - jeg hadde med Wredesen også men får ta innskyting på de tre første på Nordisk, det er jo bare for gøy dette her. Ei børse mindre å pusse i kveld ;-)
Avstand 46 meter, stående lang arm. 55 grains volum Sveitser fff, .018 lapp med spytt og .735 rundkule. Et par gode vingleskudd men fornøyd likevel :-)
Resultat: 8+5+5+2+1+1=22 poeng

Best når det smeller!

Bjarte E.

Da var Juli konken skutt med heller dårlig resultat. 2+4+7+7=20.
Konventeringstønne  rundkule,bivoks,papirskilling og 15 grain Sviss 2.
Gøy med det som smeller
Bjarte E.

Mr. Salutare

Grisejakten i juli ble utført, og med følgende resultat:                     
                     
Revolver (øverst)     1   2   3   3   4   5   18
Rifle                1   2   3   3   4   5   18
                     
Skutt på 30 meter sittende skytestilling. Ladning og våpen som for juni konkurransen bortsett fra mindre krutt i rifla (33 gr.)Pussig at man får samme treff/poeng på begge skytinger. Hvor stor er muligheten for akkurat det.....Overlater dette til de som er interessert i statistikk/sannsynlighet.



Samme våpen som juni konkurransen (bilde fra juni konkurransen)





Ole M Børsen

Kortvåpen delen blir fremdeles skutt med min Fllipietta replica Colt 1860 army cal.44,
Ladet med 20gr Sveitser no 2 og 1 cc semulegryn, .457 egenproduserte rundkule. Ble skutt på 15 meter sittende med to hender og støtte under håndleddene.Det er to skudd i nesten samme hull over.
Resultatet ble: 6-6-6-6-5-5 = 34 poeng.Langvåpen konken blir fremdeles utført med min Hawken replica i cal.45, den ble ladet med 40gr Sveitser nr 3 og egenproduserte .445 rundkuler og fettlapp og ister fra Ica. Ble skutt på 30 meter sittende med støtte på standplass. Resultatet ble: 6-5-5-5-5-2 = 28 poeng. Mikael fikk være med på bildet.

Orion

Så var kortvåpen-konk'en unnagjort for denne gang. I et nydelig vær. Litt for varmt for undertegnede, riktignok. Men det gikk da ikke så aller verst. Skjøt sittende ved skytebenken, med anlegg for håndledd. Avstand 15 meter. Våpen som så mange ganger før, Uberti 1860 Army.
Vitner til skytingen var Ole M Børsen og Per A Sandberg.
Resultat: 7 + 6 + 6 + 6 + 5 + 4 = 34 poeng




AWASS

Nå ble det tia til månedens konkurranse.
Skreiv ut blinken og gikk meg en tur på banen, fint sommervær med litt for mye tilslag av klegg :angry:
Blinken ble stiftet opp på 15m og revolver,n ble ladet med vanlig oppskrift.
Pga lite skyting og dårlig kondis hoppet jeg over prøveskudd, og gikk løs på oppgaven med en gang :topistoler:
Resultat ble da som følger :3-4-4-5-6-7=29p.

jan.melland

Månedens konk vart skutt under svært fine forhold, men hjelper det?
Med standar våpen (pedersoli .44) og standar ladning vart resultatet som følger: 1-2-4-4-5-5=21.



Edit: Innlegget flyttet fra svartkrutt.net-ligaen 2017 til Konkurranse for juli 2017. Redaktøren