15. June 2021 kl. 11:16:04
forum.svartkrutt.net

Author Topic: Nå blir det enklere å kjøpe svartkrutt  (Read 3225 times)

16. October 2017 kl. 7:10:12
Read 3225 times

Øyvind F.

Administrator
Som dere kanskje har fått med dere har det kommet en ny Forskrift om sivil håndtering av eksplosjonsfarlige stoffer (eksplosivforskriften). Se: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2017-06-15-844?q=FOR-2017-08-23-1273

Skyttere med våpenkort for svartkruttvåpen slipper nå å søke politiet om erverstillatelse. Nå holder det å vise våpenkort for kjøp av inntil 3 kg svartkrutt.

For de fleste har det altså blitt lettere å kjøpe svartkrutt. Se også: http://www.svartkrutt.net/nyheter/vis.php?id=114
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

16. October 2017 kl. 7:19:49
Reply #1

jæger justnæs

Dette er virkelig godt nytt, det flagges her :-)
Best når det smeller!

16. October 2017 kl. 12:31:20
Reply #2

reldor

:clap: :clap: :clap: endelig noe fornuftig:-D

R.
Religion er menneskets seier over fornuften.

16. October 2017 kl. 15:29:25
Reply #3

Jone T

Dette er jo fantastisk! Men ett spørsmål ang krutt, selger fortsatt maxam krutt til private? De har vertfall avdeling i området
Er ikke veldig lett å få tak i svartkrutt i Stavanger...

16. October 2017 kl. 17:57:14
Reply #4

Skimmerhorn

Har akkurat bestilt meg en brukbar slump med sveitser nå

16. October 2017 kl. 18:01:00
Reply #5

BjørnL

Hei!

Flott. Godt at noen forandringer er til det bedre.

BjørnL

16. October 2017 kl. 18:06:14
Reply #6

Øyvind F.

Administrator
Absolutt gode nyheter! Dette kan forhåpentligvis virke positivt på aktivitetsnivået rundt om i landet. Nå er regelverket omtrent tilbake til slik det var før trøbbelet begynte i 2005 – bortsett fra at da kunne man kjøpe svartkrutt hos våpenhandelen. Det var tider det.
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

16. October 2017 kl. 20:16:14
Reply #7

krutnarr

Dette er jo fantastisk. Endelig svinger pendelen i riktig retning :-D
Besøk meg på www.krutnarr.no
Mail meg på: krutnarr@krutnarr.no

17. October 2017 kl. 6:28:06
Reply #8

qualibra

Tenk at det skulle komme et fornuftig utspill som handler om sivilt bruk av slike ting en gang . Nesten så jeg klyper meg sjøl både her og der, for å kjenne etter om jeg er våken da jeg leser detta .:surprised:
qualibra

18. October 2017 kl. 19:04:04
Reply #9

Cap'n Redneck

Til Jone:

Nei, MAXAM selger ikke lenger svartkrutt for skyting til private.

Dette "småsalget" er det BørseLars A/S og Christiania Fyrverkeri Compagnie som har enerett på.

Jeg var i kontakt med Maxams hovedlager i Odal for å høre om de kunne sende noen kilo svartkrutt med samme lastebil som gikk til lageret deres i Trøndelag med sprengstoff?

Svaret var at det kunne la seg gjøre hvis de fikk god tid på seg til å innpasse forsendelsen i sitt transportopplegg, men forespørselen måtte helst komme "offisielt" fra BørseLars eller CFC....

Så dette med leilighetstransport av svartkrutt rundt i landet er fortsatt uavklart.
Sålenge det er bly i lufta, er det fortsatt håp......