Mulig ny entusiast med flintlåspistol

Started by Gka, 30. November 2018 kl. 17:37:07

Previous topic - Next topic

Gka

Hei,

Jeg arvet en del våpen i 1998 da fatter la på røret. Litt etterpå ble mesteparten dumpet hos en våpenhandler, der jeg fikk omtrent skrapverdi for metallet.

Nå i det siste har jeg solgt ut et par Kongsberg våpen og noen bajonetter. Jeg synes det er bedre at de havner hos entusiaster, enn at de skulle tilbringe enda flere tiår i kottet. Jeg synes og at dere som tar vare på sånne våpen også ivaretar historien ved å skyte med de. Omtrent som med damplokomotiver, det skal mer til enn å oppbevare de på museum, ved å bevare kunnskapen om å bruke de, gjør man kulturgjerningen.

Når jeg gikk inn i dette forumet, var det først og fremst for å finne ut hva jeg hadde arvet. Det tok tid, ikke minst fordi jeg syntes det var interessant å lese meg opp å gamle våpen, historie er alltid moro. Det er også artig å se kammerlader filmer på youtube.:-)  

Mutter driver fortsatt og rydder, og nå har det dukket opp to stk pin fire revolvere, kjøpt av oldefar. Ifølge farfar var han sjalu og skulle skyte nabon. Mora hans satt hjemme og tente fyrstikker om kvelden når gubben var på ærbe, ho visste han kunne se det, så ho gjorde det for at han skulle tru at ho hadde mannfolk på besøk som røkte pipe.
De er sannsynligvis belgiske, og avtrekkeren kan felles inn forover, ingen avtrekker bøyle, De er laget med romslige toleranser, særdeles skarnglete(jeg er maskiningeniør), desverre ingen bilder nå.
Er disse registreringspliktige?

Nå over til flintlåspistolen.
Denne kom i hus som byggesett da jeg var i barneskolealder. Husker at fatter tilpasset, pusset beiset og lakkerte treverket. Den ble aldri registrert, og jeg vet ikke om det var plikt å registrere  sånt på 80-90 tallet. Jeg tror heller ikke det er skutt med den noen gang.
Men det har jeg lyst til å gjøre!:-D .
Det ser så moro ut med svartkruttvåpen på youtube, og jeg kan godt ha en hobby til ved siden av modelljernbane og engelsk sportsbil:-) .
Er denne registreringspliktig?
Og hvis ja hva hva gjør jeg for å få den registrert?
Må jeg ha våpenskap, boltet fast i gulv for å ha den?
Er det noen i av dere i som bor i Østfold, og som er villige til å gi litt opplæring?
Det hadde vært moro å skyte med den.

festus

> Nå over til flintlåspistolen.
> Denne kom i hus som byggesett da jeg var i barneskolealder. Husker at fatter tilpasset, pusset beiset og lakkerte treverket. Den ble aldri registrert, og jeg vet ikke om det var plikt å registrere  sånt på 80-90 tallet. Jeg tror heller ikke det er skutt med den noen gang.

> Er denne registreringspliktig?
> Og hvis ja hva hva gjør jeg for å få den registrert?
> Må jeg ha våpenskap, boltet fast i gulv for å ha den?


Hei, og velkommen til en fantastisk morsom hobby!
Det korte svaret er at dersom fenghullet er boret opp, er den registreringspliktig, og ja, du trenger våpenskap. For å få den registrert må du være medlem i en pistolklubb tilknyttet Norsk Svartkruttunion, og med svartkruttstevner på programmet. Hvis du ikke har pistoler fra før må du være aktivt medlem (med lånevåpen fra klubben) i et halvt år før du kan søke. Jeg hadde et tilsvarende byggesett fra åttitallet som jeg fikk etterregistrert under amnestiet. Det er jo nå avsluttet, men jeg ville ringt det lokale våpenkontoret, forklart situasjonen og spurt dem om råd. Hvis de er litt fleksible kan du kanskje få registrert den, men den må antagelig oppbevares hos politiet mens du går aspirantperioden i pistolklubben. Kanskje de går med på at den kan oppbevares av pistolklubben i stedet. Lykke til!
"En mann kan aldri ha for mye rødvin, for mange bøker eller for mye ammunisjon"
- Rudyard Kipling

Harald

Gratulerer med fin pistol!



Ser ut til å være en Harpers Ferry modell 1806, kanskje stemplet 1807 bak på låset? Er løpet glatt, eller riflet? Er det skyteprogram for riflet flintlåspistol for tida? Har en .pdf med info om pistolen. Si fra om du vil ha en kopi. Mvh Harald.

Gka

#3
Takk for svar begge to.
Våpenet er ikke hos meg før på onsdag, så da vet jeg mer. Jeg mener å huske at den er glatt innvendig.
Jeg tar gjerne imot pdf om våpenet.

Mvh

GK

Harald

Hei Gka!
Da får vi leve i spenning fram til onsdag. Send e-postadresse, så kommer .pdf-en med litt historikk, noen ladetips og diverse. Mvh Harald

Gka

#5
Hei igjen og atter en gang takk for all god hjelp.

Flintlåspistolen er riflet i løpet.
Den bor nå i våpenskapet til en god venn, da jeg ikke har skap, ennå.

Er det noen i Østfold som skyter med svartkrutt, og som kan hjelpe meg med opplæring?
Jeg trenger også hjelp, med å få dette inn i lovlige former. Hvis mulig ønsker jeg å bli innehaver av våpenkort og få pistolen registrert så jeg kan skyte med den. Innkjøp av våpenskap er satt på vent inntil dette nørmer seg eventuell avklaring.

Mvh

GK

reldor

Hei.
For å eie håndvåpen(pistol/revolver) må du ha godkjent sikkerhetskurs
tatt i godkjent Skyte/pistolklubb.
Dette gjelder for alle typer krutt !
Så må du være medlem av klubb som har svartkrutt på programmet.
Eidsberg flint & perk er en slik klubb , men er usikker på om de utfører
sikkerhetskurs.
Du kan f.eks. kontakte Moss pistolklubb og høre om du kan få ta sikkerhetskurs hos dem,
http://mosspistolklubb.no/


R.
Religion er menneskets seier over fornuften.