Import av antikk rifle - spørsmål om dokumentasjon av alder

Started by Michael_G, 06. March 2020 kl. 8:44:03

Previous topic - Next topic

Michael_G

Tenkte å kjøpe en 1886 Kropatschek rifle i England, og få den sendt til Norge. Lurte på hvilken dokumentasjon tollen krever for å bevise at dette er et antikt våpen? Er det nok med årstallet som er stemplet på låskassen, eller kreves det noe mer?

dinsdale

Jeg har bedt selger opplyse alderen på pakkseddelen, i tillegg opplyser jeg det samme når tollen(posten) ber om dokumentasjon på forsendelsens innhold. Når jeg handler fra utlandet ber jeg alltid selger om å opplyse alder, slik at jeg kan vise til dette når det blir spørsmål. Siste handel foregikk vel for ca to år siden(Marlin 1881). Har ikke opplevd at toll/post krangler på dette.

Michael_G

> Jeg har bedt selger opplyse alderen på pakkseddelen, i tillegg opplyser jeg det samme når tollen(posten) ber om dokumentasjon på forsendelsens innhold. Når jeg handler fra utlandet ber jeg alltid selger om å opplyse alder, slik at jeg kan vise til dette når det blir spørsmål. Siste handel foregikk vel for ca to år siden(Marlin 1881). Har ikke opplevd at toll/post krangler på dette.

Flott, takker!

martini

Det kan lønne seg å ha en faktura på hvor mye du har betalt for antikviteten ,dette pga utregning av moms . Blir antikviteten satt på lager er det som regel faktura som mangler, det har hendt meg to ganger ,sendte kopi av faktura og alt var OK .

dinsdale

Sikkert lurt med faktura, ja. Jeg har sendt utskrift av transaksjonen fra nettbank, dette har de godtatt de gangene jeg har importert. Toll/posten har aldri godtatt verdiangivelsen på pakkseddelen, har alltid måttet levere annen dokumentasjon.

Michael_G

> Sikkert lurt med faktura, ja. Jeg har sendt utskrift av transaksjonen fra nettbank, dette har de godtatt de gangene jeg har importert. Toll/posten har aldri godtatt verdiangivelsen på pakkseddelen, har alltid måttet levere annen dokumentasjon.

Takker for info!