Papirpatroner til kammerlader 18 lødig

Started by North83, 08. March 2020 kl. 15:11:40

Previous topic - Next topic

North83

Hei!

Hva slags papir og tråd foretrekker dere å lage papirpatroner til 18 lødig kammerlader av? Jeg har lest at det bør brukes tynn ulltråd eller lintråd? Går det an å bruke hyssing/vokset lintråd som man får kjøpt i hobby-butikker?

Har dere noen tips til laging av selve patronene? Noen erfaringer som er greie å ha med seg? Det er første gang jeg gjør dette her, så hadde vært fint å ungå diverse nybegynnertabber.

Jeg har begge bøkene til Øivind der det står tips til å lage patroner, samt rullepinne og annet nødvendig utstyr. :)

Hilsen,
North

Huntdoc

Jeg bruker tynn ulltråd,som i de originale.Papiret er blomsterpapir fra blomsterbutikken.Dynker papiret i en mettet oppløsning av salpeter og jukser med litt celluloselim i bretten (unngår søl i patronveska.)Papiret må naturligvis være knusktørt.Ikke tørk det i steikovn eller over åpen flamme.Det brenner godt og gir nesten ikke aske,Det funker for meg!Mal til papiret er i svarkruttboka.huntdoc

Øyvind F.

Det ble ikke brukt nitratpapir i de originale patronene, og jeg vet ikke hvor heldig det er når papiret skal fungere som en papirvikling. Til M/1855-patroner har jeg brukt tynt kraftpapir med godt hell. Jeg mener papiret jeg bruker er 60 g/m². Til M/1861-patroner bruker jeg et noe tynnere papir av ren bomull. Men det er  bare å prøve seg frem.

Ulltråden ble erstattet av lintråd i 1857. Jeg har brukt en lintråd som blant annet brukes i hardangersøm, men vokset lintråd fungerer også helt fint.

Når det gjelder tips til rullingen, så er det øvelse som gjelder. Og lag deg en vyrgetråd. Sakset fra kammerladerbokmanuset:

«Deretter «vyrget» fyrverkeren patronen ved å feste en 7–8" (18–21 cm) lang snor av seilgarn eller tarmesnor i kanten av et bord, benk eller lignende. Snoren ble kastet rundt munningen på hylsen, like ovenfor kulen. Han støttet venstre pekefinger mot kulen, og strammet tråden hardere og hardere om hylsen mens han dreiet den frem og tilbake, slik at papiret foldet seg pent over kulen.»

Denne videoen viser hvordan en vyrgetråd fungerer.
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

North83

Hei! Takk for svar, og for den lille "teaseren" fra Kammerladerboka! ;)