Perkusjonsrevolver

Started by BjørnL, 25. April 2021 kl. 23:10:07

Previous topic - Next topic

BjørnL

Hei.

Legger ved tre 12 skudds skiver skutt i dag med Uberti Navy Colt.
25 meter. En hand. 17 grain Wano 3F under .38 rundkule og fett.
Jeg merker at tenningen er ujevn. Noen skudd har merkbar forsinkelse.
Dårlige bilder skyldes lysforhold og hastverk.
Jeg tenkte å slå AHO med perkusjonsrevolver i sommer. Det ser ikke lyst ut for min del. Men, hvis jeg er heldig tar han med feil kuler eller glemmer kruttet hjemme.

Bjørnl

jæger justnæs

Håper du klarer målet - helst uten å være avhenging av at aho har en dårlig dag på banen  ;)

Jeg er ingen utpreget presisjonsskytter, men utfra det du forteller ville jeg sjekka noen småting:
1) Er referanseskyting med andre våpen bedre - altså pleier du skyte bedre enn dette?

2) Redusert ladning uten fyllstoff? Jeg ville brukt mellomladning for å få kula nærmest mulig tønnemunning. I verste fall har du luft i ladningen.

3) Ujevn tenning - Luft i krutt? Se punkt 2)

4) Ujevn tenning - Ujevnt slitte pistonger. Gjør tønna rein, se mot lys - ser alle hullene like ut? Uansett lurt å bytte alle pistonger om du er i tvil.

5) Ujevn tenning - Rene tønnekammer. Har du fått pusset tønna godt nok? Er det mest kluss med den første tønna? Får du tørrpussa godt nok før skyting - og skyter du ei hette i hvert kammer før lading?

Dette er bare løse tanker - det beste er å få med seg en kollega med innsikt på banen som du kan feilsøke sammen med :-)

Lykke til!
Best når det smeller!

BjørnL

#2
Hei.

Legger ut to nye skiver, hver med tolv skudd i. Treffpunktet ligger litt til høyre så jeg korrigerte litt med en fil etter skyting.
Bildene er rotert 90 grader i forhold til virkeligheten.

Bjørnl


jæger justnæs

Det så jo ikke så galt ut, var tenninga jevnere nå?
Og skyting med sterkt sidelys og delvise skygger er utfordrende - om det stemmer at bildene er tatt sånn som skivene henger.
Best når det smeller!

BjørnL

#4
Hei.

Tenningen går bedre. Har redusert ladningen til 16 gr. 3F.
Legger ved bilder av to tolv-skudds skiver jeg skjøt i går.
Vår herres skytebenk er veldig enkel og det er om å gjøre å holde remediene på et minimum.

Bjørnl

runastav

Bjørn du må vara meir iland og skyta så slår du jo AHO vettu ;)
Helsing Runar

aho

Tenker nok du fikser biffen BjørnL.  :) ;)