Dokumentasjon

Started by dansken, 19. April 2009 kl. 19:06:51

Previous topic - Next topic

dansken

Hei. Jeg er ved og kjøpe et gammelt svartkruttvåpen,en G.L. Rasch rifle og et hagleløb fra Sverige.Denne våpenhandleren krever en eller annen form for dokumentasjon fra politiet som tilsier at svartkruttvåpen fra før 1885 er regfri i Norge.Det er ikke nok for ham at han kan lese reglerne på nettet.
Men politiet i mitt distrikt vil ikke ha noe med saken og gjøre og vil ikke lage noen form for dokument som bekrefter denne regel.Er der noen som har vært borte i noe av det samme eller vet hvordan man skal få frem en sånt dokument?

The Norwegian

Heisan.

Jeg har vært borte i liknedes problemstilling som deg og fikk det samme svaret hos både toll og politi. De ville ikke lage et dokument som sa at våpnet var reg fritt i norge pga alder.

Men om han kan lese dette av et lov dokument så må dette være godt nok ville jeg tro. Hva er det han kvier seg for siden han kan lese dette på net da?

Det er mange her inne som har impotert fra sverige, så du får nok svar på spørsmålet ditt om ikke lenge.
Min hjemme side http://www.gammlevaapen.net
Formann i Søndre Vestfold Svartkruttlaug
Net side til svartkrutt klubb i Vestfold www.sondrevestfoldsvartkruttlaug.net

dansken

Hei. vet ikke hva han kvier seg for.har ikke vært et problem før. En utskrift fra reglen har holdt tideligere. men som sagt ham her er meget skeptisk. Og har fått anbefalt av politiet i sin kommunne at det er bra med et sånt dokument:-(

Yellowboy

Problemet ligger i at våpnet er registrert i Sverige, og for å få det avregistret der må det innom tollen, selger må ha utførselstillatelse fra svensk politi. (650.- sek). Enkleste er om du har norsk kjøpetillatelse og deretter får det avregistert i Norge. Kan bli mye papirer dette.

The Norwegian

Om en må ha norsk kjøpe tilatelse så koster dette penger også vel?
Tviler på at de ut stetter en slik uten å ta betalt for denne, hva er din erfaring med dette når du henter våpen fra Sverige Yellowboy?
Min hjemme side http://www.gammlevaapen.net
Formann i Søndre Vestfold Svartkruttlaug
Net side til svartkrutt klubb i Vestfold www.sondrevestfoldsvartkruttlaug.net

dansken

Hei.
ja det er en løsning. men om jeg skal søke som vanlig og få kjøpe tilladelse. så krever hun en for for dokumasjon som tilsier at den kaliber holder krav innen jakt. da det er det jeg må søke på.og hvor finner jeg det på sånn? hagle løber er kal 12/65 og rifle er kal 450E og om jeg så finner det. så må jeg etter på finne en som kan og vil skrive et dokument som tilsier den er gammel nok til og avskrive den igjen.
Har du noen gode svar på?
Hilsen dansken

dansken

Så om der er noen der har infomasjon eller ladetabeller om kal 450 BP E og evt kal 12 svartkrutt ladet med vismut. så hadde det vært fint. da jeg ikke finner noen ting på nettet. hverken om utgangshastighet eller anslagsenergi. som hun krevet dokutasjon på for og vise det er godkjent til jakt.hvorfor hun skal gjøre det så vanskligt aner jeg ikke.

Hiorthefot

Har hatt samme problem, men politiet (Asker og Bærum) gav meg importtillatelse velvillig på våpnet som var fra 1871. Gebyret var kr 125,-

dansken

Hei. hva måtte du gjøre for og få det?

The Norwegian

Hva er skjema nr på import tilatelsen? Dette er jeg meget interesert i også for det er en del som ikke gidder å selge it av landet i norden pga for stor papir mølle. Har du import tilatelsen i orden så er jo ting litt lettere. Har prøvd ved mitt lokale politi kontor uten hell.....
Min hjemme side http://www.gammlevaapen.net
Formann i Søndre Vestfold Svartkruttlaug
Net side til svartkrutt klubb i Vestfold www.sondrevestfoldsvartkruttlaug.net

reldor

Prøv å kontakte POD og hør om dem kan utstede en bekreftelse på at langvåpen fra før 1885 ikke er reg.pliktige i Norge.

R.
Religion er menneskets seier over fornuften.

dansken

Endelig er våpnet over grensen. fikk politi direktoratet til og skrive et dokument som bekreftet loven, etter en del mas. så det er der man skal henvende seg om der er andre som trenger et slik dokument:)

The Norwegian

taker så mye Dansken, for at du deler dine erfaringer med oss. Dette er gode nyheter da det til tider er vansklig å få dokumnetert våpen loven i andre land.

Og gratulere emd nytt våpen:-)
Min hjemme side http://www.gammlevaapen.net
Formann i Søndre Vestfold Svartkruttlaug
Net side til svartkrutt klubb i Vestfold www.sondrevestfoldsvartkruttlaug.net

dansken

Det skulle bare mangle:) Fikk brent av de første par skud idag:)