29. September 2021 kl. 3:09:25
forum.svartkrutt.net

Author Topic: Fortolling av Nepalske Martini Henry rifler  (Read 4591 times)

09. September 2009 kl. 15:42:49
Read 4591 times

Karoliner

Flere enn meg som har fått våpnene stoppet i tollen?

Jeg kjøpte følgende:

En M-1878 Nepali Francotte Martini-Henry Short og
En Nepalese Gahendra Martini Henry Rifle.

Etter tollvurdering 04.09 ble de sendt til tollager 07.09.
Siden har de ligget der.

Fikk i dag brev fra Posten Norge AS, med melding om ankommet ufortollet sending.
For å fortolle sendingen må følgende dokumentasjon sendes inn:

VI MÅ HA BEKREFTELSE PÅ AT VÅPNENE ER ANTIKK
LEGG VED KVITTERING ELLER FAKTURA SOM VISER SENDINGENS INNHOLD OG VERDI.

Trodde det fulgte med Invoice som fortalte både innhold og verdi?
Kan muligens bruke I.M.A Shipped Order som jeg fikk som e-mail.

Hvordan bekrefte at våpnene er antikk.?

Lurer på om jeg har dumpet borti en skikkelig kverrulant av en toller, eller er det uvitenhet.
Det har vel ver importert såpass mange av disse nå at de skulle begynne å kunne det.
Etter det jeg har forstått av inlegg i Forumet så var dette ren plankekjøring.
Noen som har gode råd?
Those who fail to study history are doomed to repeat it.

09. September 2009 kl. 19:42:25
Reply #1

kruttmester

Litt usikker her, men kan det komme av at det er USPS(United States Postal Service)som har besørget forsendelsen? Det er mulig at varer fra USPS blir fortollet via posten- Norge sine tollrutiner.? I.M.A. nevner at det går senere med denne tjenesten, enn med UPS som fraktselskap.Jeg brukte UPS til logistikken, og de besørger selv fortolling slik at varen kommer direkte til addresaten.UPS har vel mandat til å beregne for toll og moms, dessuten legger de ut for kunden. På denne måten går man forbi det norske tollsystemet?. Regninga for moms og toll kommer i etterkant. Jeg har god erfaring med UPS og jeg vil anbefale å bruke dem i stedet for USPS da jeg tror logistikken og rutinene er bedre innarbeidet når varen kommer til Norge. Litt dyrere, men jeg tror man sparer mye ergrelser og forsinkelser som i ditt tilfelle.

I mitt tilfelle gjorde de korrekt beregning av toll og moms siden varer som er over 100 år gamle pr. def. er å regne som antikviteter. Den nye våpenforskriften er jo helt tydelig på hva definisjonen på et reg. fritt og antikt våpen er. Du kan jo referere til denne? Fraktbrevet bør vel også kunne legges ved som en del av dokumentasjonen her. Husk at du bare skal betale 5% moms på antikviteter.Du kan studere detaljene for tollbestemmelser annet sted på dette forumet.:-)
« Last Edit: 09. September 2009 kl. 20:03:19 by 96 »

09. September 2009 kl. 20:38:07
Reply #2

Hand

Det er sikkert de grunnleggende ting posten ønsker å avklare før de fortoller sendingen :
Korrekt kostnad for varen og varens alder.
Send kvittering (Utskrift fra konto-oversikt)fra bank eller kredittkortselskap som viser nøyaktig hvor mye ting har kostet.  
Jeg går ut fra at Posten ønsker å sjekke om varene er korrekt priset for å unngå moms-svindel.
Når det gjelder produksjon før 1890 så bør du samle inn så mye dokumentasjon du kan.  Sjekk kilder (bøker) for prod. av martini-greier, print ut sidene med informasjon fra selger, (reklame-sidene fra f.eks IMA) som beskriver tingenes tilstand. Understrek viktig info.  

Skriv et brev som greit forklarer hvordan det hele henger sammen.
De ønsker bare en plausibel forklaring på hvorfor nettopp din sending er "antikk".

Elektriske brev er ok, men har hatt god erfaring med papir-brev.

Ved enkelte anledninger har Posten bedt meg om informasjon om "tingenes tilstand" og selv om det dermed går noen ekstra dager har Posten gjort jobben på en god måte.

Hand

10. September 2009 kl. 8:12:52
Reply #3

Kammerherren

Jeg har hentet inn en del våpen fra statene og stort sett alltid fått dem levert via USPS. Det har vært litt 50/50 om de er stoppet i tollen eller ikke, men det er som tidligere nevnt ren rutine for dem. De har ikke mulighet til å stoppe alle pakker, så det handler om stikkprøver. Send dem informasjonen de etterspør og du får børsa hjem innen 1 uke. Jeg bruker også UPS på disse børsene fra IMA og det har gått veldig raskt.
Kammerherren

10. September 2009 kl. 11:23:10
Reply #4

Balcar

Henta børsa på postterminalen Alnabru i Oslo i dag(dro opp i full fart for å komme problemene i denne tråden i forkjøpet. Utstyrt med sendingsnummer og utskrift av "My account" fra IMA, gikk jeg løs på de statelige etater, pakken ble lokalisert, og jeg fikk i tale en hyggelig(!) dame i tollvesenet, som godtok allt jeg sa, også at forskriftene er endre og alle våpen før 1890 er reg-frie, hun ordnet opp og etter å ha betalt moms på 83,- kroner, kunne jeg rusle ut med Nepaleseren. Rimelig smertefritt.:-D

10. September 2009 kl. 13:31:38
Reply #5

nevS

Samler på sisteplasser.
Skytter ikke samler.
Lytt til erfaringer.
Gode råd som det å tru og synsing funker kanskje når du har prøvd rådene fra en med erfaring.

10. September 2009 kl. 14:01:05
Reply #6

Karoliner

Mange takk alle sammen for råd og opplysninger.

Tok en telefon til tollerne og forhørte meg litt i dag, vedkommende jeg snakket med syntes å være fornøyd med foreslåtte utskrifter og fakturaer.

Har allt klart i frankert konvolutt, men så blir det til at jeg kjører en tur til Oslo-distriktet i løpet av helga.
Så jeg akter å troppe opp på Alnabru neste uke selv, så kan de få direkte svar på eventuelle tvilsspørsmål.

Får vel holde seg til UPS heretter ja, når det gjelder gamle våpen.
Spesiellt med slike delikatesser som disse.

Ellers en ting: Er det stemplet forståelig fabrikasjonsår på disse våpnene?

10. September 2009 kl. 19:33:34
Reply #7

Hand

10. September 2009 kl. 21:46:58
Reply #8

Trond

Jeg antar at den det er snakk om antagelig er en Mk IV - og de har "strengt tatt" modellår 1888 og er dermed "strengt tatt" registreringspliktige.

"The vast majority of Mark IV Martini-Henry Rifles started life as Enfield-Martini .402 caliber rifles. The British came to the realization in the mid 1880's that a higher velocity, smaller caliber projectile had many advantages over a slow moving, but massive .450 bullet. The Royal Arsenal developed a cartridge with a .402" bullet, and the engineers and armorers at RSAF Enfield designed a new Martini to fire this new cartridge. These rifles were known as the Enfield-Martini Mark I. There were two patterns of E-M Mark I's. The first pattern had a standard, short operating lever, while the Second Pattern E-M Mark I incorporated the long lever to aid cartridge extraction, and a few other minor changes. These new Martinis were intended to incorporate other advanced features to make them more effective, such as a side mounted "quick loader", improved sights, volley sights, a half cock, and a safety toggle. Unfortunately, at about the time production of the new Enfield-Martini .402 Rifle peaked, the revolutionary and vastly superior .303 caliber Magazine Lee-Metford Rifle (a.k.a. MLM) was coming onto the scene. The British had already committed a logistics nightmare by introducing in the .402 E-M yet another caliber of ammunition which must be supplied to troops (they had to supply all patterns of .450 Martini-Henry ammo, all patterns of Gatling Gun ammo, .402 Enfield-Martini, .303 British for the new MLM, certain pistol cartridges, and .577 Snider for levies and volunteers!) In view of the forthcoming widespread acceptance of the new MLM Rifle, a decision was made to convert all .402" arms back to .450 Martini-Henry for issuance to non frontline troops, and to fill a large gap for sorely needed weapons in far flung colonies. This is why nowadays, so many Mark IV's come from India, Nepal and Pakistan."

På den annen side, utgangpunktet for denne er fra 1878 og det er dermed "innlysende" at den er modellfestet før 1885...

Trond

11. September 2009 kl. 5:07:49
Reply #9

reldor

Hei Trond
Ny våpenfoskrift sier våpen produsert opp til 1890 er frie......

R.
Religion er menneskets seier over fornuften.

11. September 2009 kl. 5:13:30
Reply #10

Hand

Gahendra og Francotte = Mk IV ?  Forklar.....

29. September 2009 kl. 22:25:20
Reply #11

Karoliner

No problem. gikk som smurt.

Kr 140.- for Gahendra+Martini henry.+35 i gebyr til posten. Dessuten sitter det utenpå pakken Customs Declaration Dispatch Note, med detaljert beskrivelse av innhold, samt bekreftelse på at våpnene er over 100 år gammele og ikke funksjonable, altså antikk. Alikevel skulle de ha tilsendt bekreftelse.

Skulle posten ha fortollet selv, ville de vel tatt 2-300 kr i gebyr + moms.

Svarer seg nok å bruke UPS, når Oslo er eneste stedet med postfortolling. Spesielt når man bor østenfor sol og vestenfor måne.

30. September 2009 kl. 12:59:54
Reply #12

Hand

Da gjenstår det bare litt våpenpuss.  Bilder ?

Hand

01. October 2009 kl. 12:59:56
Reply #13

Karoliner

Kommer.
Har demontert Gahendraen, ligger i dieselbad.