02. August 2021 kl. 0:35:14
forum.svartkrutt.net

Author Topic: Flere klasser med samme våpen  (Read 2274 times)

07. February 2011 kl. 10:44:20
Read 2274 times

001

Jeg har startet litt forsiktig med svartkruttskyting igjen, ikke det at jeg var så voldsom aktiv tidligere, men jeg har i allefall startet igjen. Det fulgte med som en bivirkning av at jeg startet med westernskyting, og jeg oppdaget at dette var jo litt morro.
Jeg kjøpte en Investarms Hawken perkusjon i .44 med åpne sikter, og synes den gikk ganske bra med de kulene som fulgte med fra selger.
Jeg har nå avtalt kjøp av en Ardesa hawken perkusjon i .53 med diopter.
Det jeg lurer på er hvilke klasser jeg kan skyte med disse våpnene i NSU konkurranser?

Regelverket jeg har lest i er: Skytereglement for NSU versjon 1. 13.januar 2010
På side 7 (under våpenkontroll, siste avsnitt før våpentyper som brukes) finner jeg:
I norsk og nordisk sammenheng, kan familiemedlemmer bruke det samme våpenet i samme klasse. Det må opplyses om dette ved påmelding. I MLAIC sammenheng kan et våpen kun brukes en gang i en klasse.

Vil dette si at jeg kan skyte flere ganger med samme våpen i en NSU konkurranse, siden jeg er i familie med meg selv?
Er MLAIC sammenheng kun i internasjonale konkurranser, eller kan man delta i slike konkurranser i norge?

I innledningen til regelverket finner jeg dette:
INNLEDNING
For å gjøre det enklere for medlemmene, ønsker styret å samle de reglene som gjelder for gjennomføringen av NSU - approberte stevner i et "Skytereglement".
De fleste reglene i NSU samsvarer med reglene til MLAIC (www.mlaic.org).

Siden de fleste reglene i NSU samsvarer med reglene i MLAIC vil det da si at jeg kun kan skyte en gang med hvert våpen pr. konkurranse?
Jeg er litt forvirret, jeg bør nok lese MLAIC regelverket også, og det skal jeg gjøre mens jeg venter og håper på at noen kan gi meg litt veiledning på denne fronten:-)
« Last Edit: 07. February 2011 kl. 11:03:53 by 1251 »
Pedersoli, Chiappa, Pietta, Uberti.

07. February 2011 kl. 12:03:04
Reply #1

reldor

> I norsk og nordisk sammenheng, kan familiemedlemmer bruke det samme våpenet i samme klasse. Det må opplyses om dette ved påmelding. I MLAIC sammenheng kan et våpen kun brukes en gang i en klasse.
>

Hei
Denne teksten kan vel ikke tolkes feil.
Hvis du og et famile medlem stiller i en NSU konkurranse kan
dere stille i samme klasse med samme våpen.
I en MLAIC konkurranse(EM , VM) kan våpenet kun brukes en gang i en klasse.

Og du kan ikke stille flere ganger i en klasse untagen at det skilles mellom original og replika.
Du er ikke i familie med deg selv...........

Du kan bruke disse i Whitworth (100m liggende) , Valkyrie (100m liggende, dame klasse) og Vetterli 50m stående.
Hvis du er mann så faller Valkyrie vekk :-D

Så du har egentlig to like børser...
Og Hawken er vel egentlig ikke så god å skyte liggende med p.g.a.
den "høye" stokken.
« Last Edit: 07. February 2011 kl. 12:05:43 by 5 »
Religion er menneskets seier over fornuften.

07. February 2011 kl. 13:02:38
Reply #2

001

Takk for svar.

Det er mulig at den teksten ikke kan tolkes feil, men jeg var nå alikevel litt usikker.

Jeg ser at jeg kanskje har formulert meg litt krøkete. Jeg skjønner (eller trodde i allefall jeg hadde skjønt) at jeg ikke kan skyte i samme klasse to ganger. Det jeg egentlig lurte på var om jeg kan skyte i flere klasser med samme våpen.

Kan jeg bruke den ene av disse i både Whitworth (100m liggende) og Vetterli (50m stående) i samme konkurranse?
For mitt vedkommende blir nok ikke Valkyrie aktuelt :-D

Når du nå nevner orginal og replika så blir jeg nysgjerrig. Det er vel regnet som to klasser, eller er det samme klasse? For jeg så en plass i regelverket at i MLAIC kan man ikke skyte i både orginal og replica, mens i Norge er det tillatt.

MLAIC konkurranser er altså EM og VM? Det er ikke slik at det er andre konkurranser som arangeres etter det regelverket? (innen andre skyteformer jeg deltar i er det slik, det er derfor jeg spør)

Som du sier så har jeg da to like rifler, kun med unntak av kaliber og siktemidler.
i regelverket står det at i Vetterli tillates sikter etter de bestemmelser som gjelder for hver klasse. Hva betyr det for meg som har en perkusjonsrifle? Skal jeg da se på regelverket for Whitworth?
Pedersoli, Chiappa, Pietta, Uberti.

07. February 2011 kl. 16:39:50
Reply #3

reldor

> Takk for svar.
>  
>
> Det jeg egentlig lurte på var om jeg kan skyte i flere klasser med samme våpen.
>
Ja hvis våpenet er godkjent i flere klasser kan man stille i flere.

> Kan jeg bruke den ene av disse i både Whitworth (100m liggende) og Vetterli (50m stående) i samme konkurranse?
>
Ja, slik jeg forstår teksten så står det bare at våpenet er begrenset til en
deltakelse pr. klasse. Ikke bare en gang i konkurransen.
"I norsk og nordisk sammenheng, kan familiemedlemmer bruke det samme våpenet i samme klasse. Det må opplyses om dette ved påmelding. I MLAIC sammenheng kan et våpen kun brukes en gang i en klasse."

> Når du nå nevner orginal og replika så blir jeg nysgjerrig. Det er vel regnet som to klasser, eller er det samme klasse?
>
Det er en klasse men den er delt opp for original og for replikavåpen.
Og man kan stille i begge men bare i norge og nordisk.

> MLAIC konkurranser er altså EM og VM? Det er ikke slik at det er andre konkurranser som arangeres etter det regelverket?
>
Jeg mener det bare er ved EM og VM vi kun skyter etter MLAIC.

> Som du sier så har jeg da to like rifler, kun med unntak av kaliber og siktemidler.
> i regelverket står det at i Vetterli tillates sikter etter de bestemmelser som gjelder for hver klasse. Hva betyr det for meg som har en perkusjonsrifle? Skal jeg da se på regelverket for Whitworth?

Ja for denne som er sivil gjelder Whitworth hadde den vært militær
hadde Minie reglene vært riktige.
Dette står i reglementet under:
353 Replikavåpen.

R
Religion er menneskets seier over fornuften.