Ladedata til svartkrutt.nets 12 mm kuletenger

Started by Øyvind F., 29. December 2017 kl. 14:26:58

Previous topic - Next topic

Orion

Ny test av kula i dag.
Samme våpen, samme skyteavstand og stilling, og samme ladning som sist.
Skjøt først 3 skudd uten puss mellom. Resulterte i treffene i tieren i den røde sirkelen. Pusset deretter løpet med fuktig og deretter tørr lapp, og skjøt 4 skudd uten puss imellom. Resulterte i treffene i grønne ringer. Når tid "slengeren" kom vet jeg ikke. Kanskje første skudd etter puss?
Uansett bra resultat.
Gjør oppmerksom på at skiven er noe større enn halvmetersskiva som vanligvis brukes.


jæger justnæs

Pene samlinger.
Som du sier så er det vanskelig å si noe konkret om slengeren. Det beste er jo å bruke kikkert og notere hvert skudd. Siden det ikke var en høy slenger på den første serien så kan man jo anta at det er fjerdeskuddet i andreserien som går høyt, men egentlig umulig å si sikkert.
Best når det smeller!

Øyvind F.

Nå begynner det å se bra ut. Ti skudd på 50 meter. Samlingen måler 4 cm fra senter til senter. Alle ti skuddene ville vært godt innenfor tieren på halvmeterskiva om siktene var korrekt innstilt.



  • Våpen: Militær Husqvarna Remington rolling block produsert i 1874.
  • Ladning: 50 grains sveitser 4.
  • Mellomladning: Dynamittkartongskilling.
  • Fyllstoff: 0,5 cc semulegryn.
  • Hylse: Omformet .348 Winchester, 41,6 mm lange. Hylsene var ikke sizet, så kulene satt helt løst i hylsemunningen.
  • Tennhette: Federal Large Pistol Magnum med avispapir i bunn av hylsa.
  • Kulefett: SPG (dyppet i smeltet fett).
  • Skytestilling: Skutt sittende på 50 meter med støtte for venstrearmen.
  • Pussing: En fuktig pusselapp ble dratt gjennom løpet mellom hvert skudd.
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

jæger justnæs

Det der ser skummelt bra ut!
50 grains vekt eller volum? Jeg har en vill teori om at volummål kan holde på moderate hold, kunne vært moro å høre om du har sammenliknet konseptet med kun forskjell i måte å veie/måle kruttet på.
Best når det smeller!

Øyvind F.

Ladningene er spyttet ut fra en RCBS Chargemaster (altså veid), men på såpass korte hold tror jeg ikke du mister stort om du bruker et nøyaktig volummål. Jeg veier alltid ladningene, men det er vel en del som bruker volummål selv på lange hold.

Det virker imidlertid som det skal svært lite variasjon i kruttmengde for å forandre treffpunktet vertikalt med denne kula, og da bør en være nøyaktig med ladningene. Med 55 grains er treffpunktet i underkant av åtteren og nieren på 50 meter, mens med 5 grains mindre ligger treffpunktet i overkant av samme. Med 52,5 grains regner jeg med at treffpunktet er midt i. :knegge: Jeg merket det samme da jeg gikk fra 60 til 55 grains.

Jeg glemte forresten å nevne at kruttet er helt sakte i hylsa gjennom et langt rør, slik at kruttet pakker seg godt. Ingen komprimering bortsett fra det.

Her er de første fem skuddene i samlingen ovenfor:

Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

Øyvind F.

Det er med skam jeg må melde at jeg aldri har forsøkt denne kula på 100 meter, i hvert fall ikke før i dag. Jeg brukte samme ladning som beskrevet ovenfor, men jeg brukte helt nye nedkortede .50 Alaskan-hylser. Skyteforming og 100-metertest på samme tid, med andre ord. Det var fine forhold på Kismul, men sola gikk litt opp og ned. Jeg lurer på om det kan være årsaken til høydespredningen. Noe må man jo skylde på.

Med standsiktet gikk det litt lavt, men med litt høydejustering så hadde 10-skuddsserien holdt til ca. 94 poeng.

Denne kuletanga er forresten utsolgt, og Lee tar ikke opp spesialbestillinger for tiden på grunn av høy ordremengde. Når de åpner opp igjen blir det nok bestilt flere.
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.